Asfalt sa láme, domy obyvateľov sa otriasajú. Osem rokov sa s týmto problémom obracajú na mestský úrad. Sľúbili im zaslepiť ulice, rozšíriť a spevniť cestu, vybudovať príjazd,... stále sa však nič nerobí. „Máme tu listy od bývalého primátora, kde nás žiada, aby sme mali trpezlivosť. Ale pýtam sa vás, do kedy ju máme mať,“ hovorí rozhorčene Augustín Kusý, zástupca petičného výboru.
Nepostačujúce riešenie
Problémy sa začali po tom, ako nákladné autá nad 3,5 tony dostali zákaz prejsť do podnikov po Ulici 1. mája napriek tomu, že ju pred tým rozšírili a spevnili. Jedinou možnosťou pre šoférov bola Ulica priateľstva a Ulica 28. októbra. V lete 1996 zaslalo deväť obyvateľov Ulice priateľstva na mestský úrad sťažnosť (dnes ich je 24), ktorú im o mesiac hlavný kontrolór potvrdil s tým, že je opodstatnená. Do ich ulice osadili zákaz vjazdu ťažkým vozidlám. Paradoxne sa tým stali neprejazdné všetky tri prvé odbočky z Tabakovej ulice a prístup do areálu bývalého podniku Temos.
Riešenie sa ukázalo ako nepostačujúce. Autá i naďalej prechádzali po nekvalitnej asfaltovej ceste okolo rodinných domov. „Buď si značku nevšimli, prípadne ju spozorovali neskoro a už sa im nechcelo cúvať, alebo ju jednoducho ignorovali,“ hovorí Kusý. V apríli 1997 sa opäť obrátili na mestský úrad, na hlavného kontrolóra Annu Senešiovú s tým, že ich riešenie je nepostačujúce. Vo veci sa však dlhšie nič nekonalo.
Väčší pohyb nastal začiatkom roku 1998, kedy sa na útvare hlavného kontrolóra dvakrát v jednom mesiaci stretli sťažovatelia so zástupcami Mesta. Exprimátor Levíc Ladislav Kisely navrhol vypracovať dopravnú štúdiu, ktorá by bola perspektívne riešená.
Ceny stúpajú
V lete toho roku poslala pánovi Kusému prednostka úradu Mária Pfliegelová vyjadrenie, v ktorom ho informovala o rozhodnutí úradu zaslepiť Ulicu 28. októbra a Ulicu priateľstva a dopravu vykloniť na ulice Hronská a 1. mája. Riešenie by Mesto v tom čase stálo 300-tisíc korún. Ich návrh malo potvrdiť mestské zastupiteľstvo.
Vypracovať dopravnú štúdiu s pripojením na Jurskú cestu zadal mestský úrad v prvom polroku 1998. Poverený pracovník, externista, však neuspel v rokovaní so Správou železníc, ktorá mala zlikvidovať železničnú prípojku. Následne poverili iného projektanta vypracovaním štúdie na Kálnickú cestu (ktorá susedí s Jurskou). Zaplatili za ňu 36-tisíc korún. Vlastníci pozemkov však nesúhlasili s odpredajom svojich pozemkov. Neskôr postavili na mieste, kde mala na ňu vyúsťovať Hronská, garáže.
V máji roku 1999 odporučila komisia dopravy a správy mestských komunikácií rekonštruovať Hronskú ulicu od Ulice 1. mája po vstupnú bránu bývalého podniku Temos. Kvôli tomu bolo potrebné odkúpiť časť pozemku spoločnosti SPL, a.s., ktorá požadovala 150 korún za meter štvorcový. S rekonštrukciou ulice začali v roku 2000 nie za plánovaných 300-tisíc, ale za 780-tisíc korún.
Blíži sa koniec problému?
Súčasné vedenie Mesta sa, aspoň v posledných mesiacoch roku, tvári, že ich problém chce riešiť. Augustín Kusý však už sľubom neverí. V septembri uskutočnilo Mesto prieskum nákladnej dopravy, ktorého výsledkom bolo zistenie, že dopravné zaťaženie je nad mierou únosnosti. Začiatkom októbra sa stretli s vlastníkmi pozemkov, s ktorými sa dohodli na doriešení prístupu od Jurskej cesty (tak, ako už bolo rozhodnuté v roku 1998). Do konca mesiaca chce Mesto zabezpečiť súhlas vlastníkov pozemkov, v decembri tohto roku požiadať mestské zastupiteľstvo o financie na zabezpečenie predprojekčnej prípravy a následne vypracovať štúdiu a geometrický plán. Po majetkovoprávnom vysporiadaní sa budú snažiť získať potrebné finančné prostriedky na realizáciu výstavby cesty vo výške minimálne 8,2 milióna korún z vlastných a cudzích zdrojov.
Aj keď majitelia pozemkov prejavili záujem o vyriešenie situácie, problém v celej veci by mohol nastať kvôli spoločnosti SPL, a.s., proti ktorej je začatých niekoľko exekučných konaní. Zástupca firmy pripustil, že je možné, že niektorý z veriteľov podá návrh na vyhlásenie konkurzu. Primátor Levíc však v tomto problém nevidí, pre Týždeň na Pohroní povedal, že sa záležitosti okolo spoločnosti SPL vybavia skôr, ako bude vydané stavebné povolenie.
Noví obyvatelia lokality „Za tabakovou“ zatiaľ stavajú domy s oknami do záhrad a so zamurovanými stenami do rušných ulíc.