
-vzdelávacieho procesu. V tejto činnosti im výrazne pomáha projekt Ministerstva školstva SR „Podpora rómskej menšiny v oblasti vzdelávania“, projekt Phare.
„Hlavným zámerom tohto projektu je zlepšiť vzdelanostnú úroveň rómskej menšiny a podporovať toleranciu a integráciu Rómov do našej spoločnosti,“ hovorí Milan Kotrý. „Najväčší problém sme mali s dochádzkou týchto detí. Jednou z možností, ako ho vyriešiť, bolo zamestnať rómskych asistentov do výchovno-vzdelávacieho procesu v našej škole. Vybral som dvoch, ktorých sme aj zamestnali ako rómskych asistentov učiteľov. Je to Alica Jančulová a Magdaléna Karáčová. Tieto asistentky začali systematickú prácu pri vzdelávaní detí predovšetkým tým, že zabezpečili, aby deti chodili pravidelne a včas do školy. Presviedčali rodičov, ale aj starých rodičov, aby sa zlepšila dochádzka do školy, zorganizovali mimoriadne rodičovské združenie rómskych matiek. Vytvorili si systém vzdelávacích činností v popoludňajších hodinách, začali doučovať a písať domáce úlohy v škole. Za najväčší úspech pokladám výrazné zlepšenie dochádzky týchto žiakov. Zorganizovali sme pre rómske deti športové a kultúrne súťaže, založili sme spevácko-tanečný súbor Bachtale Jile (Šťastné srdcia), ktorý už vystupoval v Rimavskej Sobote, Banskej Bystrici, či v Podhorí,“ dodáva pre MY Žiaru riaditeľ školy.
Z finančných prostriedkov tohto projektu škola získala kvalitný počítač, zariadenie triedy nábytkom, televízor, video, či dokonca veľké množstvo krásnych hračiek. Prvýkrát otvorili nultý ročník pre rómske deti od 1. septembra tohto roku. Momentálne triedu navštevuje deväť detí a venuje sa im učiteľka Viera Gulašová a rómska asistentka Alica Jančulová. „Deti majú upravený rozvrh, učebné osnovy,“ hovorí učiteľka Viera Gulašová, ktorá dvanásť rokov učila aj v materskej škole. „Vyučovanie začína o trištvrte na osem. Prvá vyučovacia hodina trvá 45 minút, tie nasledujúce sú už kratšie. Keď vidím, že sú deti unavené, ideme sa zahrať rôzne výchovné a vzdelávacie hry. Sú tu šesťročné deti, ktoré by nezvládli učivo prvého ročníka, preto je učivo rozdelené do dvoch ročníkov, do nultého a do prvého. Tieto deti nenavštevovali materskú školu, preto ich učíme rozvíjať aj také vedomosti, ktoré sa učia v materskej škole, poznávať farby, jesť s príborom...,“ dopĺňa učiteľka a rómska asistentka Alica Jančulová dodáva: „Táto práca je veľmi náročná, ale páči sa mi. Tešia ma úspechy „našich“ detí a som si istá, že v prvom ročníku budú úspešne napredovať.“