Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Hlavné poslanie: previezť dvoch politikov do bezpečia

V týchto dňoch už uplynulo šesťdesiat rokov od pamätného prechodu nitrianskej partizánskej brigády cez Hron, ktorý si vyžiadal desiatky obetí na ľudských životoch. Ako potvrdzuje aj kniha „Partyzánské hnutí v Československu“, cieľom a hlavným poslaním pre


chodu cez Hron bolo prevedenie politikov Širokého a Ďuriša do bezpečia na sovietsku stranu. Do tábora nitrianskej partizánskej brigády prišli so svojimi sprievodcami 5. februára, po tom, ako sa im podarilo utiecť z Ilavy v posledný deň pred odvlečením do koncentračného tábora.
Samotný prechod sa začal 13. februára o 15. hodine v partizánskom tábore na Krtinovej. Partizáni postupovali v hlbokom snehu v troch prúdoch. Pravému velil kapitán Sýkora, ľavému kapitán Mičudík a hlavnému, v ktorom boli Široký, Ďuriš, členovia štábu, ale aj ďalší neznámi „civilisti“, velil major Wroňski. Je zaujímavé, že v uvedenej knihe sa vôbec nespomína tzv. Internacionálny oddiel, v ktorom bojovali aj bulharskí študenti. „Vážnym nedostatkom sa ukázalo, že nebol predom zabezpečený brod,“ citujeme z knihy. „Stalo sa tak až potom, keď si rozvodnená rieka vyžiadala niekoľko desiatok obetí – zajatcov i partizánov. Keď bol nájdený brod, ďalší prechod pokračoval hladko, bez strát a celá brigáda bola už 14. februára o tretej hodine ráno na druhej strane.“ A ako sa píše ďalej, brigáda svoju úlohu splnila, keď zabezpečila prechod Širokého a Ďuriša na sovietsku stranu. A to aj za cenu asi stovky obetí, medzi ktorými bolo aj osem bulharských vysokoškolákov. Väčšina obetí však bola z radov maďarských zajatcov.
Okolo tejto udalosti sa v minulosti popísalo nemálo lží a poloprávd. Napríklad aj o tom, že nebol zabezpečený bezpečný brod cez rieku Hron. Údajne im ho ukázal po stratách na životoch v ľadovej vode a pod kryhami mladý chlapec... V skutočnosti išlo o dospelého muža Emila Dolnického, ktorý bol v tom čase pochôdzkárom na železničnom úseku medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou. Partizánska rozviedka si ho vybrala práve z tohto dôvodu. Trinásteho februára dopoludnia jej odovzdal presný nákres nemeckých stanovíšť i telefonického spojenia medzi nimi. A práve táto skutočnosť umožnila partizánom z ľavého a pravého krídla rýchle likvidovanie nemeckej obrany. A prečo nebol Emil Dolnický včas pri bezpečnom brode? S veliteľom rozviedky Kosťom mal byť v čele pravého krídla. Ten si však na poslednú chvíľu „odskočil“ do Chotára, kde mal svoju priateľku, učiteľku Vierku. Tým pádom sa im čelo ľavého prúdu už nepodarilo zastihnúť. Emilovi Dolnickému sa však ešte podarilo zachrániť niekoľko desiatok účastníkov prechodu, ktorých priviedol k bezpečnému brodu. Túto skutočnosť spomína v korešpodencii s ním plukovník Sýkora, ktorý presne opisuje udalosť, kde zohral Orovničan Emil Dolnický kľúčovú úlohu. Žiaľ, vzhľadom na omeškanie, až v hodine dvanástej.
Aké zásluhy mu tento čin po vojne priniesol? Keďže bol skromný a železnica bola jeho srdcovou záležitosťou, neprijal žiadnu z rôznych lukratívnych ponúk. V päťdesiatich rokoch s ním natočili filmári dokument o tejto udalosti a neskôr, keď sa presťahoval do Kálnej, prestali ho pozývať aj na oslavy a odhaľovania pamätníkov v Orovnici a Hronskom Beňadiku, ktoré Slovákom pripomínajú túto udalosť. Udalosť, ktorá sa zapísala do dejín Slovenského národného povstania, získala viacero prívlastkov... Dnes, pri jej prehodnotení, je možné položiť si základnú otázku, či jej nutnosť bola adekvátna jej obetiam.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  5. Nechajte sa zelektrizovať!
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 784
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 798
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 353
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 292
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 013
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 084
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 352
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 2 974

Blogy SME

  1. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  2. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  3. Erik Kriššák: Dotyk rán
  4. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  5. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  6. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  7. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  8. Anna Miľanová: Medvedík...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 567
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 4 881
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 805
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 237
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 054
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 089
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 817
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 769
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Relax vo vírivkovej vani v akvaparku Vyhne.

Obec zvažuje úsporné opatrenia.


TASR 2 h

V ponuke sú ďalšie tikety.


7 h
1. miesto - Základná škola E. Lániho v Bytči.

Koncom septembra bolo v troch základných školách - na Ul. Eliáša Lániho v Bytči, v Jazernici a v Čimhovej, rušno.


8 h
Ilustračná fotografia.

Modernizácia bude stáť 42,8 milióna eur.


SITA 4. okt

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dôvodom je výstavba kanalizácie aj diery na ceste.


16 h

Miesto výskytu držia v tajnosti.


5. okt

Gangsterka, ktorú natáčali v Lučenci aj Rimavskej Sobote, prichádza do kín.


a 1 ďalší 5. okt

Nehoda sa stala v obci Bohunice. V autobuse bolo 29 ľudí.


14 h

Blogy SME

  1. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  2. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  3. Erik Kriššák: Dotyk rán
  4. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  5. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  6. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  7. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  8. Anna Miľanová: Medvedík...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 567
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 4 881
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 805
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 237
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 054
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 089
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 817
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 769
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu