Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
ŠTEFAN MIŠÁK: KVÔLI ŽIVOTNÉMU PROSTREDIU MUSÍME MESTSKÚ HROMADNÚ DOPRAVU PODRŽAŤ

Niektoré spoje v Leviciach sú drahšie ako taxíky

Mestskú dopravu v Leviciach čaká od apríla veľa zmien. Zníži sa počet spojov a zvýšia sa niektoré ceny zľavnených lístkov. O dôvodoch a presných číslach sme sa porozprávali s primátorom Levíc Štefanom Mišákom.

Mestskú dopravu v Leviciach čaká od apríla veľa zmien. Zníži sa počet spojov a zvýšia sa niektoré ceny zľavnených lístkov. O dôvodoch a presných číslach sme sa porozprávali s primátorom Levíc Štefanom Mišákom.
V akom štádiu je momentálne riešenie problému s dopravou?
Slovenská autobusová doprava Nové Zámky v súčasnosti pripravuje novú zmluvu s Mestom Levice. Rokovania začali už v decembri minulého roku. Z pôvodných,
SAD-kou požadovaných 10 miliónov korún na vykrytie strát, ktoré má z prevádzkovania dopravy v Leviciach, sa nám podarilo dohodnúť najprv na sume 4 milióny. Neskôr sa našli rezervy a dnes sme na sume 2,56 milióna korún.
Kde sa našli spomínané rezervy?
Nie veľmi podstatným a markantným znížením kvality dopravy. Čiastočne našla rezervy aj samotná SAD Nové Zámky, ktorá okrem iného do svojich príjmov zarátala aj príspevok spoločnosti Tesco. Na dopravu v Leviciach Tesco prispieva sumou viac ako milión korún, pretože chce, aby mestská doprava prechádzala aj cez ich pozemok. Do sumy sme započítali aj adekvátnu časť za reklamy v autobusoch.
V prípade čipových kariet sa však cena zvýšila zo 4,50 na 5 korún a zo 7,60 na rovných 9 korún. Prečo?
Týmto nápadom som nebol veľmi nadšený ani ja. Mrzí ma, že z dopravnej komisie vyšiel nápad zvýšenia ceny zľavnených lístkov. Podľa mňa sa dá o tom ešte uvažovať. Predpokladám, že podľa toho, ako sa bude plniť mestská pokladnica, mohli by sme zľavy vrátiť na súčasnú hodnotu. Suma, ktorá sa zvýšením nazbiera, bude približne 150-tisíc korún, čo nie je veľa.
Ponechali ste vôbec nejaké zľavy v cestovnom?
Ponechali sme plnú zľavu dôchodcom - dve koruny. Dôchodcovia a žiaci sú najpočetnejšiou skupinou, ktorá využíva autobusy na dopravu. Okrem toho sme nesiahli ani na klasické cestovné, ktoré sa nezmení a ostáva 10 korún. To je podľa mňa optimálna suma. Viete, čo je paradoxné? Aj keď sa dlho vo výške cestovného nič nemenilo, počet prepravovaných osôb prudko klesal. Neviem, či to súvisí so životnou úrovňou, ale veľa ľudí cestuje osobným autom aj tam, kam nemusí.
Prečo vôbec došlo k celému problému?
Minulý rok prispel štát SAD-ke, závodu Levice, sumou 3,4 milióna korún, plus našich 800-tisíc. V tomto roku celá ťarcha prešla na Mesto. Mali sme k dispozícii iba adekvátnu časť daní z príjmu fyzických a právnických osôb, ktorá predstavuje iba 340-tisíc korún. Dopravu však musíme dotovať podstatne vyššou sumou.
Dôjde aj k zníženiu počtu spojov a najazdených kilometrov?
Doteraz, pri príspevku 3,4 milióna korún, ktoré dostávala SAD-ka od štátu, jazdilo v Leviciach desať autobusov. Za spomínaných 2,56 milióna korún, na ktorých sme sa dohodli, bude jazdiť osem autobusov. Počet najazdených kilometrov sa zníži z 300 na 241-tisíc. Vypustili sme však iba spoje, kde vyťaženosť jednej linky, ktorá prejde v priemere 25 až 30 kilometrov, bola do 10 cestujúcich. Väčšinou to budú spoje, kde sú dvaja cestujúci. Veď zvážte. Dvaja cestujúci, ktorí zaplatia 20 korún a vezú sa 30 kilometrov, zďaleka nezaplatia náklady na dopravu.
Koľko stojí jeden kilometer jazdy autobusom v Leviciach?
Náklady na jeden kilometer v Leviciach, ktoré sú veľmi členité, v súčasnosti predstavujú až 37,14 korún. Tržby sú v priemere 26 korún. Rozdiel približne 11 korún musí platiť Mesto. Keď túto sumu vynásobíte 241-tisíc kilometrami, vyjde vám spomínaných 2,56 milióna korún.
V súčasnosti však máte z dohodnutej sumy k dispozícii približne necelú tretinu. Ako bude situácia s peniazmi na dopravu vyzerať po ich prečerpaní?
Tých 800-tisíc bola suma, ktorú sme vyčlenili v čase, keď sme nepoznali dopad fiškálnej decentralizácie na dopravu. Tie nám stačia na necelé tri mesiace prevádzky. Ďalšie peniaze budeme musieť vyčleniť na mestskom zastupiteľstve v apríli. Keďže sme sa rozhodli, že budeme dopravu dotovať, musíme peniaze nájsť. Možno to bude na úkor iných potrebných vecí. Kvôli kvalite životného prostredia a obmedzeniu pohybu osobných automobilov v meste musíme hromadnú dopravu podržať.
Znížili ste iba málo vyťažené spoje. Predpokladáte, že dôjde k ešte väčšiemu poklesu cestujúcich?
SAD-ka prepočítala vyťaženosť spojov. U tých, ktoré sa musia zrušiť, to boli tak malé čísla, že si nemyslím, že by sa ich znížením ohrozili príjmy SAD-ky. V prípade nevyťažených spojov boli príjmy jednoducho najnižšie. Spoj je ideálny, keď preváža minimálne dvadsať ľudí. Akonáhle ich vezie menej, je veľmi stratový. Napríklad autobus do Malého Kiaru, čo je od okraja Levíc asi 10 kilometrov, vozil ráno iba dvoch ľudí. Keď to prerátam: keby som tým dvom dal každý deň na taxík, vyjde to mesto lacnejšie ako autobus. To uvádzam ako príklad, aby ste vedeli, že niektoré spoje sú luxus.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 103
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 285
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 187
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 200
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 568
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 538
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 528
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 726
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 421
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 846
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

MUDr. Milan Maňkoš

Doktor Milan Maňkoš celý život pôsobil na chirurgickom oddelení a v chirurgickej ambulancii.

2 h
Ilustračné foto

Žiarska nemocnica začne od pondelka 25. januára s očkovaním určených skupín ľudí. Vakcináciu proti ochoreniu COVID-19 tak môžu absolvovať aj seniori.

3 h
Ilustračné foto

Mesto chce dlhodobý pokles riešiť novými projektmi.

4 h
Hokejisti na tajchu Bakomi.

Banská Štiavnica a jej okolie ponúka rôzne možnosti.

16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragédiu vyšetruje polícia.

20. jan

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

23 h

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

19. jan

Zoznam miest pribežne dopĺňame.

20. jan

Už ste čítali?