Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky
ŠTEFAN MIŠÁK: KVÔLI ŽIVOTNÉMU PROSTREDIU MUSÍME MESTSKÚ HROMADNÚ DOPRAVU PODRŽAŤ

Niektoré spoje v Leviciach sú drahšie ako taxíky

Mestskú dopravu v Leviciach čaká od apríla veľa zmien. Zníži sa počet spojov a zvýšia sa niektoré ceny zľavnených lístkov. O dôvodoch a presných číslach sme sa porozprávali s primátorom Levíc Štefanom Mišákom.

Mestskú dopravu v Leviciach čaká od apríla veľa zmien. Zníži sa počet spojov a zvýšia sa niektoré ceny zľavnených lístkov. O dôvodoch a presných číslach sme sa porozprávali s primátorom Levíc Štefanom Mišákom.
V akom štádiu je momentálne riešenie problému s dopravou?
Slovenská autobusová doprava Nové Zámky v súčasnosti pripravuje novú zmluvu s Mestom Levice. Rokovania začali už v decembri minulého roku. Z pôvodných,
SAD-kou požadovaných 10 miliónov korún na vykrytie strát, ktoré má z prevádzkovania dopravy v Leviciach, sa nám podarilo dohodnúť najprv na sume 4 milióny. Neskôr sa našli rezervy a dnes sme na sume 2,56 milióna korún.
Kde sa našli spomínané rezervy?
Nie veľmi podstatným a markantným znížením kvality dopravy. Čiastočne našla rezervy aj samotná SAD Nové Zámky, ktorá okrem iného do svojich príjmov zarátala aj príspevok spoločnosti Tesco. Na dopravu v Leviciach Tesco prispieva sumou viac ako milión korún, pretože chce, aby mestská doprava prechádzala aj cez ich pozemok. Do sumy sme započítali aj adekvátnu časť za reklamy v autobusoch.
V prípade čipových kariet sa však cena zvýšila zo 4,50 na 5 korún a zo 7,60 na rovných 9 korún. Prečo?
Týmto nápadom som nebol veľmi nadšený ani ja. Mrzí ma, že z dopravnej komisie vyšiel nápad zvýšenia ceny zľavnených lístkov. Podľa mňa sa dá o tom ešte uvažovať. Predpokladám, že podľa toho, ako sa bude plniť mestská pokladnica, mohli by sme zľavy vrátiť na súčasnú hodnotu. Suma, ktorá sa zvýšením nazbiera, bude približne 150-tisíc korún, čo nie je veľa.
Ponechali ste vôbec nejaké zľavy v cestovnom?
Ponechali sme plnú zľavu dôchodcom - dve koruny. Dôchodcovia a žiaci sú najpočetnejšiou skupinou, ktorá využíva autobusy na dopravu. Okrem toho sme nesiahli ani na klasické cestovné, ktoré sa nezmení a ostáva 10 korún. To je podľa mňa optimálna suma. Viete, čo je paradoxné? Aj keď sa dlho vo výške cestovného nič nemenilo, počet prepravovaných osôb prudko klesal. Neviem, či to súvisí so životnou úrovňou, ale veľa ľudí cestuje osobným autom aj tam, kam nemusí.
Prečo vôbec došlo k celému problému?
Minulý rok prispel štát SAD-ke, závodu Levice, sumou 3,4 milióna korún, plus našich 800-tisíc. V tomto roku celá ťarcha prešla na Mesto. Mali sme k dispozícii iba adekvátnu časť daní z príjmu fyzických a právnických osôb, ktorá predstavuje iba 340-tisíc korún. Dopravu však musíme dotovať podstatne vyššou sumou.
Dôjde aj k zníženiu počtu spojov a najazdených kilometrov?
Doteraz, pri príspevku 3,4 milióna korún, ktoré dostávala SAD-ka od štátu, jazdilo v Leviciach desať autobusov. Za spomínaných 2,56 milióna korún, na ktorých sme sa dohodli, bude jazdiť osem autobusov. Počet najazdených kilometrov sa zníži z 300 na 241-tisíc. Vypustili sme však iba spoje, kde vyťaženosť jednej linky, ktorá prejde v priemere 25 až 30 kilometrov, bola do 10 cestujúcich. Väčšinou to budú spoje, kde sú dvaja cestujúci. Veď zvážte. Dvaja cestujúci, ktorí zaplatia 20 korún a vezú sa 30 kilometrov, zďaleka nezaplatia náklady na dopravu.
Koľko stojí jeden kilometer jazdy autobusom v Leviciach?
Náklady na jeden kilometer v Leviciach, ktoré sú veľmi členité, v súčasnosti predstavujú až 37,14 korún. Tržby sú v priemere 26 korún. Rozdiel približne 11 korún musí platiť Mesto. Keď túto sumu vynásobíte 241-tisíc kilometrami, vyjde vám spomínaných 2,56 milióna korún.
V súčasnosti však máte z dohodnutej sumy k dispozícii približne necelú tretinu. Ako bude situácia s peniazmi na dopravu vyzerať po ich prečerpaní?
Tých 800-tisíc bola suma, ktorú sme vyčlenili v čase, keď sme nepoznali dopad fiškálnej decentralizácie na dopravu. Tie nám stačia na necelé tri mesiace prevádzky. Ďalšie peniaze budeme musieť vyčleniť na mestskom zastupiteľstve v apríli. Keďže sme sa rozhodli, že budeme dopravu dotovať, musíme peniaze nájsť. Možno to bude na úkor iných potrebných vecí. Kvôli kvalite životného prostredia a obmedzeniu pohybu osobných automobilov v meste musíme hromadnú dopravu podržať.
Znížili ste iba málo vyťažené spoje. Predpokladáte, že dôjde k ešte väčšiemu poklesu cestujúcich?
SAD-ka prepočítala vyťaženosť spojov. U tých, ktoré sa musia zrušiť, to boli tak malé čísla, že si nemyslím, že by sa ich znížením ohrozili príjmy SAD-ky. V prípade nevyťažených spojov boli príjmy jednoducho najnižšie. Spoj je ideálny, keď preváža minimálne dvadsať ľudí. Akonáhle ich vezie menej, je veľmi stratový. Napríklad autobus do Malého Kiaru, čo je od okraja Levíc asi 10 kilometrov, vozil ráno iba dvoch ľudí. Keď to prerátam: keby som tým dvom dal každý deň na taxík, vyjde to mesto lacnejšie ako autobus. To uvádzam ako príklad, aby ste vedeli, že niektoré spoje sú luxus.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  5. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  6. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 9 075
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 223
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 406
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 160
  5. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 308
  6. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 291
  7. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 856
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 1 770
  9. Prvá dáma festivalu 1 640
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 511
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

S autom skončil v potoku.

So zraneniami skončil v nemocnici.


SITA 10 h

Na túto ale aj mnohé iné otázky od vás odpovedáme v našej právnej poradni.


13 h

Združenie Informačných a poradenských centier mladých v SR v spolupráci s Asociáciou pre podporu rozvoja ICM v Českej republike vytvorili inovatívnu mapu príležitostí zameranú na sebarozvoj mladých.


(PR) 14 h

Hosťom relácie je viceprezident iClinic Bratislava Capitals, Dušan Pašek.


18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Do akcie sa zapojili stovky ľudí.


11 h

Paradoxom je, že Poltár, ktorý patrí medzi okresy s najnižšou zaočkovanosťou, zostáva v najlepšom štvorlístku.


SITA 15 h

(+Aké opatrenia budú platiť v praxi). Susedná Krupina bude bordová.


14 h

V oboch smeroch sa tvoria kolóny.


12 h

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu