Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Niektoré spoje v Leviciach sú drahšie ako taxíky

Mestskú dopravu v Leviciach čaká od apríla veľa zmien. Zníži sa počet spojov a zvýšia sa niektoré ceny zľavnených lístkov. O dôvodoch a presných číslach sme sa porozprávali s primátorom Levíc Štefanom Mišákom.

Mestskú dopravu v Leviciach čaká od apríla veľa zmien. Zníži sa počet spojov a zvýšia sa niektoré ceny zľavnených lístkov. O dôvodoch a presných číslach sme sa porozprávali s primátorom Levíc Štefanom Mišákom.
V akom štádiu je momentálne riešenie problému s dopravou?
Slovenská autobusová doprava Nové Zámky v súčasnosti pripravuje novú zmluvu s Mestom Levice. Rokovania začali už v decembri minulého roku. Z pôvodných,
SAD-kou požadovaných 10 miliónov korún na vykrytie strát, ktoré má z prevádzkovania dopravy v Leviciach, sa nám podarilo dohodnúť najprv na sume 4 milióny. Neskôr sa našli rezervy a dnes sme na sume 2,56 milióna korún.
Kde sa našli spomínané rezervy?
Nie veľmi podstatným a markantným znížením kvality dopravy. Čiastočne našla rezervy aj samotná SAD Nové Zámky, ktorá okrem iného do svojich príjmov zarátala aj príspevok spoločnosti Tesco. Na dopravu v Leviciach Tesco prispieva sumou viac ako milión korún, pretože chce, aby mestská doprava prechádzala aj cez ich pozemok. Do sumy sme započítali aj adekvátnu časť za reklamy v autobusoch.
V prípade čipových kariet sa však cena zvýšila zo 4,50 na 5 korún a zo 7,60 na rovných 9 korún. Prečo?
Týmto nápadom som nebol veľmi nadšený ani ja. Mrzí ma, že z dopravnej komisie vyšiel nápad zvýšenia ceny zľavnených lístkov. Podľa mňa sa dá o tom ešte uvažovať. Predpokladám, že podľa toho, ako sa bude plniť mestská pokladnica, mohli by sme zľavy vrátiť na súčasnú hodnotu. Suma, ktorá sa zvýšením nazbiera, bude približne 150-tisíc korún, čo nie je veľa.
Ponechali ste vôbec nejaké zľavy v cestovnom?
Ponechali sme plnú zľavu dôchodcom - dve koruny. Dôchodcovia a žiaci sú najpočetnejšiou skupinou, ktorá využíva autobusy na dopravu. Okrem toho sme nesiahli ani na klasické cestovné, ktoré sa nezmení a ostáva 10 korún. To je podľa mňa optimálna suma. Viete, čo je paradoxné? Aj keď sa dlho vo výške cestovného nič nemenilo, počet prepravovaných osôb prudko klesal. Neviem, či to súvisí so životnou úrovňou, ale veľa ľudí cestuje osobným autom aj tam, kam nemusí.
Prečo vôbec došlo k celému problému?
Minulý rok prispel štát SAD-ke, závodu Levice, sumou 3,4 milióna korún, plus našich 800-tisíc. V tomto roku celá ťarcha prešla na Mesto. Mali sme k dispozícii iba adekvátnu časť daní z príjmu fyzických a právnických osôb, ktorá predstavuje iba 340-tisíc korún. Dopravu však musíme dotovať podstatne vyššou sumou.
Dôjde aj k zníženiu počtu spojov a najazdených kilometrov?
Doteraz, pri príspevku 3,4 milióna korún, ktoré dostávala SAD-ka od štátu, jazdilo v Leviciach desať autobusov. Za spomínaných 2,56 milióna korún, na ktorých sme sa dohodli, bude jazdiť osem autobusov. Počet najazdených kilometrov sa zníži z 300 na 241-tisíc. Vypustili sme však iba spoje, kde vyťaženosť jednej linky, ktorá prejde v priemere 25 až 30 kilometrov, bola do 10 cestujúcich. Väčšinou to budú spoje, kde sú dvaja cestujúci. Veď zvážte. Dvaja cestujúci, ktorí zaplatia 20 korún a vezú sa 30 kilometrov, zďaleka nezaplatia náklady na dopravu.
Koľko stojí jeden kilometer jazdy autobusom v Leviciach?
Náklady na jeden kilometer v Leviciach, ktoré sú veľmi členité, v súčasnosti predstavujú až 37,14 korún. Tržby sú v priemere 26 korún. Rozdiel približne 11 korún musí platiť Mesto. Keď túto sumu vynásobíte 241-tisíc kilometrami, vyjde vám spomínaných 2,56 milióna korún.
V súčasnosti však máte z dohodnutej sumy k dispozícii približne necelú tretinu. Ako bude situácia s peniazmi na dopravu vyzerať po ich prečerpaní?
Tých 800-tisíc bola suma, ktorú sme vyčlenili v čase, keď sme nepoznali dopad fiškálnej decentralizácie na dopravu. Tie nám stačia na necelé tri mesiace prevádzky. Ďalšie peniaze budeme musieť vyčleniť na mestskom zastupiteľstve v apríli. Keďže sme sa rozhodli, že budeme dopravu dotovať, musíme peniaze nájsť. Možno to bude na úkor iných potrebných vecí. Kvôli kvalite životného prostredia a obmedzeniu pohybu osobných automobilov v meste musíme hromadnú dopravu podržať.
Znížili ste iba málo vyťažené spoje. Predpokladáte, že dôjde k ešte väčšiemu poklesu cestujúcich?
SAD-ka prepočítala vyťaženosť spojov. U tých, ktoré sa musia zrušiť, to boli tak malé čísla, že si nemyslím, že by sa ich znížením ohrozili príjmy SAD-ky. V prípade nevyťažených spojov boli príjmy jednoducho najnižšie. Spoj je ideálny, keď preváža minimálne dvadsať ľudí. Akonáhle ich vezie menej, je veľmi stratový. Napríklad autobus do Malého Kiaru, čo je od okraja Levíc asi 10 kilometrov, vozil ráno iba dvoch ľudí. Keď to prerátam: keby som tým dvom dal každý deň na taxík, vyjde to mesto lacnejšie ako autobus. To uvádzam ako príklad, aby ste vedeli, že niektoré spoje sú luxus.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  3. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 483
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 392
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 841
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 447
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 320
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 308
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 758
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 749

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (2): Hollywood v púšti
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  3. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  4. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  5. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  6. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
  7. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
  8. Pavel Macko: Ako von z energetickej krízy?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 238
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 554
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 269
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 258
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 087
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 572
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 006
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 434
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Osobná doprava dnes patrí k bežnému štandardu, vozíme sa do práce, na nákupy, dovolenky, za koníčkami.


(PR) 8 h
Vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja si uvedomuje nedostatok lekárov, láka ich na nadštandardné podmienky.

Všeobecní lekári i špecialisti chýbajú vo všetkých okresoch.


24. sep
MY | TOP správy z regiónov

Prinášame výber TOP správ z regiónov.


23. sep
Kremnica.

Náklady majú byť 1,7 mil. eur.


SITA 23. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Interiér je vybavený z veľkej časti vecami, ktoré majú viac ako 50 rokov.


25. sep

Len sedem gólov v prvých štyroch kolách? Najmenej od roku 2013.


24 h

Na trase nedávno skončilo auto, zranilo cyklistov.


25. sep

Mnohí sa správajú agresívne, sú vulgárni a robia neporiadok.


24. sep

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (2): Hollywood v púšti
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  3. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  4. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  5. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  6. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
  7. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
  8. Pavel Macko: Ako von z energetickej krízy?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 238
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 554
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 269
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 258
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 087
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 572
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 006
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 434
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu