Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
ŠTEFAN MIŠÁK: KVÔLI ŽIVOTNÉMU PROSTREDIU MUSÍME MESTSKÚ HROMADNÚ DOPRAVU PODRŽAŤ

Niektoré spoje v Leviciach sú drahšie ako taxíky

Mestskú dopravu v Leviciach čaká od apríla veľa zmien. Zníži sa počet spojov a zvýšia sa niektoré ceny zľavnených lístkov. O dôvodoch a presných číslach sme sa porozprávali s primátorom Levíc Štefanom Mišákom.

Mestskú dopravu v Leviciach čaká od apríla veľa zmien. Zníži sa počet spojov a zvýšia sa niektoré ceny zľavnených lístkov. O dôvodoch a presných číslach sme sa porozprávali s primátorom Levíc Štefanom Mišákom.
V akom štádiu je momentálne riešenie problému s dopravou?
Slovenská autobusová doprava Nové Zámky v súčasnosti pripravuje novú zmluvu s Mestom Levice. Rokovania začali už v decembri minulého roku. Z pôvodných,
SAD-kou požadovaných 10 miliónov korún na vykrytie strát, ktoré má z prevádzkovania dopravy v Leviciach, sa nám podarilo dohodnúť najprv na sume 4 milióny. Neskôr sa našli rezervy a dnes sme na sume 2,56 milióna korún.
Kde sa našli spomínané rezervy?
Nie veľmi podstatným a markantným znížením kvality dopravy. Čiastočne našla rezervy aj samotná SAD Nové Zámky, ktorá okrem iného do svojich príjmov zarátala aj príspevok spoločnosti Tesco. Na dopravu v Leviciach Tesco prispieva sumou viac ako milión korún, pretože chce, aby mestská doprava prechádzala aj cez ich pozemok. Do sumy sme započítali aj adekvátnu časť za reklamy v autobusoch.
V prípade čipových kariet sa však cena zvýšila zo 4,50 na 5 korún a zo 7,60 na rovných 9 korún. Prečo?
Týmto nápadom som nebol veľmi nadšený ani ja. Mrzí ma, že z dopravnej komisie vyšiel nápad zvýšenia ceny zľavnených lístkov. Podľa mňa sa dá o tom ešte uvažovať. Predpokladám, že podľa toho, ako sa bude plniť mestská pokladnica, mohli by sme zľavy vrátiť na súčasnú hodnotu. Suma, ktorá sa zvýšením nazbiera, bude približne 150-tisíc korún, čo nie je veľa.
Ponechali ste vôbec nejaké zľavy v cestovnom?
Ponechali sme plnú zľavu dôchodcom - dve koruny. Dôchodcovia a žiaci sú najpočetnejšiou skupinou, ktorá využíva autobusy na dopravu. Okrem toho sme nesiahli ani na klasické cestovné, ktoré sa nezmení a ostáva 10 korún. To je podľa mňa optimálna suma. Viete, čo je paradoxné? Aj keď sa dlho vo výške cestovného nič nemenilo, počet prepravovaných osôb prudko klesal. Neviem, či to súvisí so životnou úrovňou, ale veľa ľudí cestuje osobným autom aj tam, kam nemusí.
Prečo vôbec došlo k celému problému?
Minulý rok prispel štát SAD-ke, závodu Levice, sumou 3,4 milióna korún, plus našich 800-tisíc. V tomto roku celá ťarcha prešla na Mesto. Mali sme k dispozícii iba adekvátnu časť daní z príjmu fyzických a právnických osôb, ktorá predstavuje iba 340-tisíc korún. Dopravu však musíme dotovať podstatne vyššou sumou.
Dôjde aj k zníženiu počtu spojov a najazdených kilometrov?
Doteraz, pri príspevku 3,4 milióna korún, ktoré dostávala SAD-ka od štátu, jazdilo v Leviciach desať autobusov. Za spomínaných 2,56 milióna korún, na ktorých sme sa dohodli, bude jazdiť osem autobusov. Počet najazdených kilometrov sa zníži z 300 na 241-tisíc. Vypustili sme však iba spoje, kde vyťaženosť jednej linky, ktorá prejde v priemere 25 až 30 kilometrov, bola do 10 cestujúcich. Väčšinou to budú spoje, kde sú dvaja cestujúci. Veď zvážte. Dvaja cestujúci, ktorí zaplatia 20 korún a vezú sa 30 kilometrov, zďaleka nezaplatia náklady na dopravu.
Koľko stojí jeden kilometer jazdy autobusom v Leviciach?
Náklady na jeden kilometer v Leviciach, ktoré sú veľmi členité, v súčasnosti predstavujú až 37,14 korún. Tržby sú v priemere 26 korún. Rozdiel približne 11 korún musí platiť Mesto. Keď túto sumu vynásobíte 241-tisíc kilometrami, vyjde vám spomínaných 2,56 milióna korún.
V súčasnosti však máte z dohodnutej sumy k dispozícii približne necelú tretinu. Ako bude situácia s peniazmi na dopravu vyzerať po ich prečerpaní?
Tých 800-tisíc bola suma, ktorú sme vyčlenili v čase, keď sme nepoznali dopad fiškálnej decentralizácie na dopravu. Tie nám stačia na necelé tri mesiace prevádzky. Ďalšie peniaze budeme musieť vyčleniť na mestskom zastupiteľstve v apríli. Keďže sme sa rozhodli, že budeme dopravu dotovať, musíme peniaze nájsť. Možno to bude na úkor iných potrebných vecí. Kvôli kvalite životného prostredia a obmedzeniu pohybu osobných automobilov v meste musíme hromadnú dopravu podržať.
Znížili ste iba málo vyťažené spoje. Predpokladáte, že dôjde k ešte väčšiemu poklesu cestujúcich?
SAD-ka prepočítala vyťaženosť spojov. U tých, ktoré sa musia zrušiť, to boli tak malé čísla, že si nemyslím, že by sa ich znížením ohrozili príjmy SAD-ky. V prípade nevyťažených spojov boli príjmy jednoducho najnižšie. Spoj je ideálny, keď preváža minimálne dvadsať ľudí. Akonáhle ich vezie menej, je veľmi stratový. Napríklad autobus do Malého Kiaru, čo je od okraja Levíc asi 10 kilometrov, vozil ráno iba dvoch ľudí. Keď to prerátam: keby som tým dvom dal každý deň na taxík, vyjde to mesto lacnejšie ako autobus. To uvádzam ako príklad, aby ste vedeli, že niektoré spoje sú luxus.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 230
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 457
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 424
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 166
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 073
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 609
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 363
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 603
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 352
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 290
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Šéf Slovalco Milan Veselý kritizuje štát za komunikáciu o celoplošnom testovaní

Firemný sektor sa informácie k celoplošnému testovaniu dozvedá na poslednú chvíľu a bez predchádzajúcej konzultácie.

Hlavnou surovinou pri výrobe hliníka je elektrická energia. Slovalco rokuje o jej nových cenách od roku 2014.

Slovenské banské múzeum v Banskej Štiavnici bude mať novú riaditeľku

Do výberového konania sa prihlásilo sedem uchádzačov.

Ilustračné foto.

V Novej Bani budú testovať v exteriéri, pripravených je päť miest

Samospráva už má k dispozícii takmer štyri desiatky dobrovoľníkov.

Odberné miesto na nový koronavírus.

V obci osadili merače, chcú tak zvýšiť bezpečnosť

Získali dotáciu vo výške sedem tisíc eur.

Nové merače.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?