
nkete maturantov z Gymnázia Andreja Vrábla v Leviciach.
Mária Lúpalová: „Maturujem zo slovenského jazyka, angličtiny, nemčiny, matematiky a ekonomiky. Myslím si, že výučba ekonomiky je v porovnaní s obchodnou akadémiou na nedostatočnej úrovni. Avšak my sme škola všeobecnovzdelávacieho charakteru. V poslednej dobe sa snažím pripravovať intenzívnejšie, opakujem si učivo z nižších ročníkov. Pokračovať v štúdiu by som chcela na Ekonomickej univerzite v Bratislave.“
Dušan Junas: „Ďalej by som chcel študovať na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave. Preto som sa rozhodol pre maturitu z matematiky, angličtiny, slovenčiny, fyziky a informatiky. Verím, že maturitu zvládnem. Na fyzike mám výborného profesora. To, že všetkému nerozumiem je moja chyba.“
Ľubica Hajková: „Maturovať budem zo slovenčiny, matematiky, angličtiny, ekonomiky a náuky o spoločnosti. Rada by som sa dostala na Ekonomickú univerzitu do Bratislavy. Maturitu vnímam ako psychickú záťaž, pretože mnohé veci okolo nej mi dodnes nie sú celkom jasné. Podľa môjho názoru máme málo hodín ekonomiky.“
Jana Bálintová: „Aj ja sa chcem dostať na Ekonomickú univerzitu v Bratislave, preto som sa rozhodla maturovať z matematiky, nemčiny, ekonomiky, náuky o spoločnosti a slovenčiny. Systém maturít sa často menil. Pôsobí to na nás zmätočne. Do poslednej chvíle sme nevedeli na čom sme.“
Čo si myslia o novom spôsobe maturít pedagógovia?
Alžbeta Suhajová,(učí matematiku, na škole pôsobí aj ako výchovná poradkyňa): „K maturitám sa staviam optimisticky. Nemám dojem, že by tohtoročné maturity mali byť v niečom ťažšie ako doteraz. Obavy môžu byť z tej novej formy. Čo sa týka štandardov, mnohé učivá sú vynechané. Napríklad aj v matematike. Predpokladám, že sa to bude dať zvládnuť. Určite urobí každý v medziach svojich možností maximum preto, aby maturity dobre dopadli.
Z celkového počtu 150 študentov sa dve tretiny študentov hlásia na ekonomickú univerzitu, po nej nasleduje právnická fakulta, medicína a na samom konci je záujem o pedagogické smery.“
Vladimír Tóth (zástupca riaditeľky Gymnázia A. Vrábla): „Maturity sa skladajú z písomnej a ústnej časti. Maturuje sa na úrovni A a B. Ide o úroveň náročnosti, ktorú si maturanti volia ešte v októbri. Tento týždeň prebehne písomná časť z matematiky, slovenského jazyka a z cudzích jazykov. Matematika sa skladá z externej a internej časti. Externá časť má formu testov, interná časť vyzerá ako klasická písomka. Touto formou budú maturovať tí, ktorí si zvolili maturitu na úrovni A. Predpokladá sa, že úroveň A postupne nahradí prijímacie pohovory na vysoké školy. Úroveň B je menej náročná. Obsahuje len testy. Pokiaľ ide o cudzie jazyky, prvá časť bude trvať asi pol hodiny. Študenti budú počúvať text. V druhej časti budú robiť testy a v tretej časti napíšu esej. Aj tu je diferencovaná úroveň A a B.
Metodické centrá mali na podmienky maturít iný názor než štátny pedagogický ústav. Do škôl sa dostávajú informácie z oboch inštitúcií a často sú rozporuplné. Napokon sme nútení riadiť sa podľa príslušnej vyhlášky.
Zo slovenčiny sa bude maturovať podľa pôvodnej koncepcie, ktorá beží už niekoľko rokov.
Na prelome mája a júna sa všetky predmety budú ešte skúšať ústne. Znamená to, že budú ústne skúšaní zo slovenčiny, matematiky, cudzieho jazyka a ešte z dvoch voliteľných predmetov, z ktorých sa písomná skúška nekonala.
Členmi maturitnej komisie budú traja učitelia. Dvaja budú interní, napr. na slovenčine dve interné slovenčinárky a tretí slovenčinár bude z inej školy. Ten bude zároveň predsedom komisie.
Strojovo spracovateľné písomky sa budú opravovať centrálne. Klasické písomky, pri ktorých treba ľudskú prácu zaplatiť sa budú opravovať na školách,“ neskrýva sklamanie Tóth.