Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Pri bytovkách pribudli stovky parkovacích miest. Často na úkor zelene

Žiarčania menia charakter mesta. Zo zelených plôch na sídliskách a pri bytovkách ukrajujú nové parkoviská.

Zo zelených plôch v medziblokoch ukrajujú parkoviská. Zo zelených plôch v medziblokoch ukrajujú parkoviská. (Zdroj: Iva Zigová)

ŽIAR NAD HRONOM. V Žiari nad Hronom za ostatných sedem rokov vznikli stovky nových parkovacích miest pri bytovkách a panelákoch. Mesto umožňuje skupinám obyvateľov či bytovým spoločenstvám vybudovať si na jeho pozemkoch v blízkosti ich obydlí parkovisko.

Náklady na vybudovanie znášajú žiadatelia a podľa všeobecne záväzného nariadenia im ich mesto kompenzuje bezodplatným prenájmom plochy na nasledujúcich desať či pätnásť rokov. Parkoviská sú zo zámkovej dlažby a podobných materiálov, dajú sa teda demontovať. Vo väčšine prípadov však vznikajú na zelených plochách.

Skryť Vypnúť reklamu

„Od roku 2008, odkedy tento systém funguje, do súčasnosti takto vzniklo 528 parkovacích miest, z toho 96 miest ešte len čaká na povolenie alebo sa budú realizovať tento rok,“ potvrdil trend hovorca mesta Martin Baláž. Systém je podľa neho výhodný aj pre mesto, to totiž aktuálne nemá takmer žiadne náklady na budovanie parkovísk. 

Pripomenul, že v Žiari sa za parkovanie neplatí nikde a táto možnosť je jedinou, ako môžu bežní ľudia  získať rezervované parkovacie miesto. 

Parkoviská na úkor zelene povoľujú

V medziblokoch vzniká konflikt, nové parkovacie miesta totiž ukrajujú zo zelených plôch. Žiarska radnica tvrdí, že sa tak zatiaľ deje v únosnej miere.

„Áno, je to tak, že sa parkoviská budujú väčšinou na zelených plochách, v povoľovacom procese sú však aj inštitúcie, ktoré majú posúdiť vplyv na životné prostredie. Kým áut pribúda a ľudia ich chcú mať čo najbližšie k domovu, mesto nemá silu im to zakázať,“ zareagoval Baláž s tým, že mestský odbor životného prostredia v prípade nutnosti vyrúbania kríkov či stromov nariaďuje stavebníkom náhradnú výsadbu. Jej konkrétnu podobu riešia úradníci prípad od prípadu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ďalším kontrolným mechanizmom sú samotní ľudia, s parkoviskom musí súhlasiť konkrétne spoločenstvo, ale aj ľudia z okolia,“ naznačil Baláž. Charakter mesta tak určujú v podstate jeho obyvatelia.

Koncepciu či materiál, ktorý by určoval, koľko zelene vnútri mesta ešte budovanie parkovísk môže ukrojiť, mesto nemá. „Pravdupovediac si ani nevieme predstaviť, ako by mala vyzerať,“ odpovedal na našu otázku hovorca mesta.

Možností je viac, rozhodujú náklady

Čo na žiarsky systém hovoria odborníci? „Mesto môže v rámci kompetencií rozhodovať o využití pozemkov vo svojom majetku. Zrejme berie do úvahy slabšiu platobnú schopnosť obyvateľstva, keď im ponúka vytvorenie parkovísk svojpomocne a užívať ich 10 až 15 rokov bezplatne. V prípade, že by pozemky prenajalo parkovacej spoločnosti, jej náklady by sa okamžite premietli do ceny parkovného, čo by bolo asi príliš nákladné,“  zareagoval Ján Mikula, projektový manažér Výskumného ústavu dopravného, a.s., v Žiline.

Skryť Vypnúť reklamu

Hotové parkoviská môže podľa neho neskôr po uplynutí doby nájmu mesto pohodlne spoplatniť. „Podľa môjho názoru ide v tomto prípade o kompromisné riešenie,“ zhodnotil.

V minulosti bola podľa Mikulu pri budovaní sídlisk podcenená kapacita parkovacích miest vo vzťahu k počtu bytov. Dnes problém dobieha väčšinu miest. Tie by mali rozmýšľať o parkovaní koncepčne. „Koncepcia musí vychádzať z územného plánu mesta a dopravného generelu, ktorý výhľadovo, ale najmä systémovo, rieši aj problematiku statickej dopravy,“ povedal. S udržiavaním mestskej zelene musí pritom rátať územný plán.

A ako to riešia inde? „Niekde sa existujúce odstavné plochy na sídliskách rozširujú a zahusťujú, inde sa budujú hromadné garáže, bohužiaľ, na úkor mestskej zelene. Budovanie podzemných parkovacích domov, ktoré umožnia zachovať počet zelených plôch, je finančne nákladné a vyžaduje si to vstup investora,“ vymenoval rôzne možnosti, ktoré volia aj väčšie či menšie slovenské mestá.

To, že mesto by malo mať svoju oficiálnu parkovaciu politiku, potvrdil aj Jozef Gnap z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity v Žiline.

„S postupom, ktorý sa realizuje na území mesta Žiar nad Hronom, sme sa stretli v rámci analýzy parkovacích politík v mestách od 30-tisíc do 60-tisíc obyvateľov,“ priblížil. Katedra, ktorej je súčasťou, spracovala odbornú štúdiu napríklad pre mesto Nové Zámky, ktoré počtom obyvateľov spadá do tejto skupiny. „Odporučili sme tri varianty možného riešenia,“ povedal s dôvetkom, že vybrali miesta pre rozširovanie parkovacích miest či výstavbu parkovacích domov. 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 018
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 259
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 286
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 149
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 763
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 661
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 442
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 664
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 558
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 576
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Koronavírus: Banskoštiavnická samospráva sa takto pripravuje na testovanie

Na testovacích miestach spustí aj online rezervačný systém.

Plošné testovanie na Covid-19.

Spomienku na obete vyvražďovania obcí ovplyvnil koronavírus

Obyvatelia Kľakovskej doliny si spolu s predstaviteľmi štátu každoročne pripomínajú Krvavú nedeľu. Tento rok bude pamiatka na obete vyzerať inak.

Ilustračná foto
Zechenterov dom.

Koronavírus: Odberné miesta v regióne Žiar nad Hronom (Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v regióne Žiar nad Hronom.

Ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Zoznam mobilných odberových miest v Turci

Tieto mobilné odberové miesta fungujú už dlhšie, ďalšie odberové miesta budú mestá a obce vytvárať.

Už ste čítali?