Pri bytovkách pribudli stovky parkovacích miest. Často na úkor zelene

Žiarčania menia charakter mesta. Zo zelených plôch na sídliskách a pri bytovkách ukrajujú nové parkoviská.

Zo zelených plôch v medziblokoch ukrajujú parkoviská. Zo zelených plôch v medziblokoch ukrajujú parkoviská. (Zdroj: Iva Zigová)

ŽIAR NAD HRONOM. V Žiari nad Hronom za ostatných sedem rokov vznikli stovky nových parkovacích miest pri bytovkách a panelákoch. Mesto umožňuje skupinám obyvateľov či bytovým spoločenstvám vybudovať si na jeho pozemkoch v blízkosti ich obydlí parkovisko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Náklady na vybudovanie znášajú žiadatelia a podľa všeobecne záväzného nariadenia im ich mesto kompenzuje bezodplatným prenájmom plochy na nasledujúcich desať či pätnásť rokov. Parkoviská sú zo zámkovej dlažby a podobných materiálov, dajú sa teda demontovať. Vo väčšine prípadov však vznikajú na zelených plochách.

SkryťVypnúť reklamu

„Od roku 2008, odkedy tento systém funguje, do súčasnosti takto vzniklo 528 parkovacích miest, z toho 96 miest ešte len čaká na povolenie alebo sa budú realizovať tento rok,“ potvrdil trend hovorca mesta Martin Baláž. Systém je podľa neho výhodný aj pre mesto, to totiž aktuálne nemá takmer žiadne náklady na budovanie parkovísk. 

Pripomenul, že v Žiari sa za parkovanie neplatí nikde a táto možnosť je jedinou, ako môžu bežní ľudia  získať rezervované parkovacie miesto. 

Parkoviská na úkor zelene povoľujú

V medziblokoch vzniká konflikt, nové parkovacie miesta totiž ukrajujú zo zelených plôch. Žiarska radnica tvrdí, že sa tak zatiaľ deje v únosnej miere.

„Áno, je to tak, že sa parkoviská budujú väčšinou na zelených plochách, v povoľovacom procese sú však aj inštitúcie, ktoré majú posúdiť vplyv na životné prostredie. Kým áut pribúda a ľudia ich chcú mať čo najbližšie k domovu, mesto nemá silu im to zakázať,“ zareagoval Baláž s tým, že mestský odbor životného prostredia v prípade nutnosti vyrúbania kríkov či stromov nariaďuje stavebníkom náhradnú výsadbu. Jej konkrétnu podobu riešia úradníci prípad od prípadu.

SkryťVypnúť reklamu

„Ďalším kontrolným mechanizmom sú samotní ľudia, s parkoviskom musí súhlasiť konkrétne spoločenstvo, ale aj ľudia z okolia,“ naznačil Baláž. Charakter mesta tak určujú v podstate jeho obyvatelia.

Koncepciu či materiál, ktorý by určoval, koľko zelene vnútri mesta ešte budovanie parkovísk môže ukrojiť, mesto nemá. „Pravdupovediac si ani nevieme predstaviť, ako by mala vyzerať,“ odpovedal na našu otázku hovorca mesta.

Možností je viac, rozhodujú náklady

Čo na žiarsky systém hovoria odborníci? „Mesto môže v rámci kompetencií rozhodovať o využití pozemkov vo svojom majetku. Zrejme berie do úvahy slabšiu platobnú schopnosť obyvateľstva, keď im ponúka vytvorenie parkovísk svojpomocne a užívať ich 10 až 15 rokov bezplatne. V prípade, že by pozemky prenajalo parkovacej spoločnosti, jej náklady by sa okamžite premietli do ceny parkovného, čo by bolo asi príliš nákladné,“  zareagoval Ján Mikula, projektový manažér Výskumného ústavu dopravného, a.s., v Žiline.

SkryťVypnúť reklamu

Hotové parkoviská môže podľa neho neskôr po uplynutí doby nájmu mesto pohodlne spoplatniť. „Podľa môjho názoru ide v tomto prípade o kompromisné riešenie,“ zhodnotil.

V minulosti bola podľa Mikulu pri budovaní sídlisk podcenená kapacita parkovacích miest vo vzťahu k počtu bytov. Dnes problém dobieha väčšinu miest. Tie by mali rozmýšľať o parkovaní koncepčne. „Koncepcia musí vychádzať z územného plánu mesta a dopravného generelu, ktorý výhľadovo, ale najmä systémovo, rieši aj problematiku statickej dopravy,“ povedal. S udržiavaním mestskej zelene musí pritom rátať územný plán.

A ako to riešia inde? „Niekde sa existujúce odstavné plochy na sídliskách rozširujú a zahusťujú, inde sa budujú hromadné garáže, bohužiaľ, na úkor mestskej zelene. Budovanie podzemných parkovacích domov, ktoré umožnia zachovať počet zelených plôch, je finančne nákladné a vyžaduje si to vstup investora,“ vymenoval rôzne možnosti, ktoré volia aj väčšie či menšie slovenské mestá.

To, že mesto by malo mať svoju oficiálnu parkovaciu politiku, potvrdil aj Jozef Gnap z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity v Žiline.

„S postupom, ktorý sa realizuje na území mesta Žiar nad Hronom, sme sa stretli v rámci analýzy parkovacích politík v mestách od 30-tisíc do 60-tisíc obyvateľov,“ priblížil. Katedra, ktorej je súčasťou, spracovala odbornú štúdiu napríklad pre mesto Nové Zámky, ktoré počtom obyvateľov spadá do tejto skupiny. „Odporučili sme tri varianty možného riešenia,“ povedal s dôvetkom, že vybrali miesta pre rozširovanie parkovacích miest či výstavbu parkovacích domov. 

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 837
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 455
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 919
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 589
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 136
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 896
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 371
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 1 873
  1. Jozef Varga: Krkavci / 60. /
  2. Michal Pavlík: Patrí k sebe šport a politika ?
  3. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky CCXI - Daorson /BiH/
  4. Ondřej Havelka: Nazí adamité. Africké bohoslužby v rouše Evině
  5. Portu Fin Blog: Pri investovaní treba pamätať aj na poplatky, vedia si vypýtať tisíce eur
  6. Lucia Kleštincová: Prepíšme (inak dopredu istú) budúcnosť demokracie EÚ
  7. Viktor Pamula: Viceprimátor poslancom
  8. Danica Chames: Ako (ne)rozbehnúť malý online biznis
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 197
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 75 870
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 280
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 698
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 482
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 592
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 162
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 10 725
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Odstavený od dopravy bol aj Kunešov.


TASR

Je to tak, spevák legendárnej kapely SCORPIONS úspešne absolvoval operáciu chrbtice a dnes je plný sily a teší sa na koncertovanie.


Advertorial


Kaštieľ kedysi slúžil ako pevnosť.


Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Jozef Varga: Krkavci / 60. /
  2. Michal Pavlík: Patrí k sebe šport a politika ?
  3. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky CCXI - Daorson /BiH/
  4. Ondřej Havelka: Nazí adamité. Africké bohoslužby v rouše Evině
  5. Portu Fin Blog: Pri investovaní treba pamätať aj na poplatky, vedia si vypýtať tisíce eur
  6. Lucia Kleštincová: Prepíšme (inak dopredu istú) budúcnosť demokracie EÚ
  7. Viktor Pamula: Viceprimátor poslancom
  8. Danica Chames: Ako (ne)rozbehnúť malý online biznis
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 197
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 75 870
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 280
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 698
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 482
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 592
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 162
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 10 725
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu