Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Pri bytovkách pribudli stovky parkovacích miest. Často na úkor zelene

Žiarčania menia charakter mesta. Zo zelených plôch na sídliskách a pri bytovkách ukrajujú nové parkoviská.

Zo zelených plôch v medziblokoch ukrajujú parkoviská. Zo zelených plôch v medziblokoch ukrajujú parkoviská. (Zdroj: Iva Zigová)

ŽIAR NAD HRONOM. V Žiari nad Hronom za ostatných sedem rokov vznikli stovky nových parkovacích miest pri bytovkách a panelákoch. Mesto umožňuje skupinám obyvateľov či bytovým spoločenstvám vybudovať si na jeho pozemkoch v blízkosti ich obydlí parkovisko.

Náklady na vybudovanie znášajú žiadatelia a podľa všeobecne záväzného nariadenia im ich mesto kompenzuje bezodplatným prenájmom plochy na nasledujúcich desať či pätnásť rokov. Parkoviská sú zo zámkovej dlažby a podobných materiálov, dajú sa teda demontovať. Vo väčšine prípadov však vznikajú na zelených plochách.

Skryť Vypnúť reklamu

„Od roku 2008, odkedy tento systém funguje, do súčasnosti takto vzniklo 528 parkovacích miest, z toho 96 miest ešte len čaká na povolenie alebo sa budú realizovať tento rok,“ potvrdil trend hovorca mesta Martin Baláž. Systém je podľa neho výhodný aj pre mesto, to totiž aktuálne nemá takmer žiadne náklady na budovanie parkovísk. 

Pripomenul, že v Žiari sa za parkovanie neplatí nikde a táto možnosť je jedinou, ako môžu bežní ľudia  získať rezervované parkovacie miesto. 

Parkoviská na úkor zelene povoľujú

V medziblokoch vzniká konflikt, nové parkovacie miesta totiž ukrajujú zo zelených plôch. Žiarska radnica tvrdí, že sa tak zatiaľ deje v únosnej miere.

„Áno, je to tak, že sa parkoviská budujú väčšinou na zelených plochách, v povoľovacom procese sú však aj inštitúcie, ktoré majú posúdiť vplyv na životné prostredie. Kým áut pribúda a ľudia ich chcú mať čo najbližšie k domovu, mesto nemá silu im to zakázať,“ zareagoval Baláž s tým, že mestský odbor životného prostredia v prípade nutnosti vyrúbania kríkov či stromov nariaďuje stavebníkom náhradnú výsadbu. Jej konkrétnu podobu riešia úradníci prípad od prípadu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ďalším kontrolným mechanizmom sú samotní ľudia, s parkoviskom musí súhlasiť konkrétne spoločenstvo, ale aj ľudia z okolia,“ naznačil Baláž. Charakter mesta tak určujú v podstate jeho obyvatelia.

Koncepciu či materiál, ktorý by určoval, koľko zelene vnútri mesta ešte budovanie parkovísk môže ukrojiť, mesto nemá. „Pravdupovediac si ani nevieme predstaviť, ako by mala vyzerať,“ odpovedal na našu otázku hovorca mesta.

Možností je viac, rozhodujú náklady

Čo na žiarsky systém hovoria odborníci? „Mesto môže v rámci kompetencií rozhodovať o využití pozemkov vo svojom majetku. Zrejme berie do úvahy slabšiu platobnú schopnosť obyvateľstva, keď im ponúka vytvorenie parkovísk svojpomocne a užívať ich 10 až 15 rokov bezplatne. V prípade, že by pozemky prenajalo parkovacej spoločnosti, jej náklady by sa okamžite premietli do ceny parkovného, čo by bolo asi príliš nákladné,“  zareagoval Ján Mikula, projektový manažér Výskumného ústavu dopravného, a.s., v Žiline.

Skryť Vypnúť reklamu

Hotové parkoviská môže podľa neho neskôr po uplynutí doby nájmu mesto pohodlne spoplatniť. „Podľa môjho názoru ide v tomto prípade o kompromisné riešenie,“ zhodnotil.

V minulosti bola podľa Mikulu pri budovaní sídlisk podcenená kapacita parkovacích miest vo vzťahu k počtu bytov. Dnes problém dobieha väčšinu miest. Tie by mali rozmýšľať o parkovaní koncepčne. „Koncepcia musí vychádzať z územného plánu mesta a dopravného generelu, ktorý výhľadovo, ale najmä systémovo, rieši aj problematiku statickej dopravy,“ povedal. S udržiavaním mestskej zelene musí pritom rátať územný plán.

A ako to riešia inde? „Niekde sa existujúce odstavné plochy na sídliskách rozširujú a zahusťujú, inde sa budujú hromadné garáže, bohužiaľ, na úkor mestskej zelene. Budovanie podzemných parkovacích domov, ktoré umožnia zachovať počet zelených plôch, je finančne nákladné a vyžaduje si to vstup investora,“ vymenoval rôzne možnosti, ktoré volia aj väčšie či menšie slovenské mestá.

To, že mesto by malo mať svoju oficiálnu parkovaciu politiku, potvrdil aj Jozef Gnap z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity v Žiline.

„S postupom, ktorý sa realizuje na území mesta Žiar nad Hronom, sme sa stretli v rámci analýzy parkovacích politík v mestách od 30-tisíc do 60-tisíc obyvateľov,“ priblížil. Katedra, ktorej je súčasťou, spracovala odbornú štúdiu napríklad pre mesto Nové Zámky, ktoré počtom obyvateľov spadá do tejto skupiny. „Odporučili sme tri varianty možného riešenia,“ povedal s dôvetkom, že vybrali miesta pre rozširovanie parkovacích miest či výstavbu parkovacích domov. 

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 778
  2. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 5 692
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 4 955
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 604
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 915
  6. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 776
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 429
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 163
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 953
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 615
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Klopačka v Banskej Štiavnici.

Prenikavý zvuk klopania mal mnohé variácie dĺžky aj rytmu.


7 h
Ilustračné foto.

Radnica sa bude uchádzať o peniaze z eurofondov.


SITA 10 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj aký historický úspech dosiahli hokejisti, že Zlaté Moravce majú legionárskou posilou a legenda Nitry otvorene hovorí na adresu FC.


18 h
Kolóny na rýchlostnej ceste R1.

Najhoršie sú piatky a nedele, autá sa posúvajú slimačím tempom.


3. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K vyhliadkovej veži vedie nový náučný chodník.


TASR 3. aug

Stavebné povolenie nikto nenapadol. Susedia hovoria, že sa o ňom dozvedeli, až keď bolo právoplatné.


3. aug

Stojí na okraji lesa, hrozilo rozšírenie požiaru do lesného porastu.


3. aug

Rodina chalupárov v obci Čavoj sa už takmer rok trápi so zosunom pôdy. Najnovšie spadla ďalšia časť svahu a majitelia chaty sa boja, čo príde ďalej.


19 h

Už ste čítali?