Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Do dobrodružnej púte na koňoch, ktorú vyhlásil pápež, sa zapojili aj naši jazdci

Púť na koňoch je venovaná mimoriadnemu Svätému roku milosrdenstva, ktorý vyhlásil pápež František. Absolvuje ju päť štátov, medzi nimi aj Slovensko.

Účasťou na púti chcú zviditeľniť slovenské jazdectvo. Účasťou na púti chcú zviditeľniť slovenské jazdectvo. (Zdroj: Michal Hučko)

LOVČICA-TRUBÍN. Približne 450-kilometrovú púť Slovenskom absolvujú traja jazdci zo Slovenska, medzi nimi aj Denisa Bolfová z Lovčice-Trubína. Na koňoch sa naprieč krajinou jazdci vydali od soboty (13. marca) pri poľských hraniciach v Suchej Hore, kde prevzali štafetu od poľských jazdcov, ktorí celé podujatie otvorili. 

V štafete po Slovákoch budú pokračovať jazdci z Rakúska, Slovinska a nakoniec jazdci z Talianska, ktorí medzinárodnú kresťanskú púť ukončia v Ríme, kde celú mapu prejdených trás slávnostne odovzdajú pápežovi Františkovi. 

SkryťVypnúť reklamu

Na púť sa pripravovali

Púť na koňoch je venovaná mimoriadnemu Svätému roku milosrdenstva, ktorý vyhlásil pápež František a potrvá do novembra tohto roka. Veriacim na celom svete má Svätý rok priniesť odpustenie za spáchané hriechy a otvoriť cirkev aj ľuďom mimo nej. Pre katolíkov ide o slávnostné obdobie. Očakáva sa, že okrem iného sa znásobí počet pútnikov, ktorí pri tejto príležitosti zavítajú do Ríma.

Česť niesť štafetu cez Slovensko pripadla spomínanej Denise a ďalším dvom jazdcom. Celá trasa by trojici mala trvať približne dvadsať dní aj s prestávkami. Zaujímalo nás, či sa Denisa na náročnú niekoľkodňovú púť špeciálne pripravovala. „Na takúto dlhú púť musí byť hlavne dobrý kôň, a teda kôň v dobrej kondícii, ktorý sa nebojí prejsť cez vodu, mosty či rôzne kľukaté cesty a je pokojný aj na neznámom mieste,“ vysvetlila Denisa. Na púť sa so svojím koňom aj špeciálne pripravovali. Podľa jej slov pravidelne absolvovali niekoľkodňové, približne stokilometrové túry.

SkryťVypnúť reklamu

 „Kobylu som si dala prezrieť aj veterinárom. To znamená, že musí byť pravidelne očkovaná, odčervovaná, dali sme jej tiež podkuť predné nohy,“ dodala jazdkyňa, ktorá podotkla, že aj strava pre koňa, ktorého čaká takáto náročná trasa, musí byť vyvážená. „Kŕmim ju vitamínmi, minerálmi, počas cesty budem dopĺňať elektrolyty,“ (elektricky nevodivé roztoky a látky, ktoré v tele podmieňujú vodivosť, pozn. red.). 

Oddychovať budú na staniciach

A nemá jazdkyňa, ktorá takúto náročnú trasu absolvuje po prvýkrát, z neznámej cesty obavy? „Celú púť beriem ako pracovnú dovolenku. Budem tam so svojím koňom, v prírode. Krížom-krážom prejdem celé Slovensko, spoznám veľa koniarov, budeme prespávať v iných stajniach,“ povedala s úsmevom.

Čoho sa však Denisa trošku obáva je, že pôjdu miestami, ktoré nepoznajú. „Ale domáci jazdci by nás mali aspoň na nejakých úsekoch doprevádzať,“ dodala s tým, že po celý čas pri sebe budú mať GPS, mapy a neustále nabité mobilné telefóny

SkryťVypnúť reklamu

Trasa naprieč Slovenskom je vraj najdlhšia spomedzi všetkých zúčastnených štátov. „Trasu sme rozdelili na jednotlivé úseky – stanice, kde sa kone budú dať napojiť a ustajniť počas prestávok na oddych,“ dodala Denisa. Tieto stanice by sa mali do budúcna využívať bežne pre potreby jazdeckej turistiky. 

Do turistických jazdeckých máp by teda mali pribudnúť nielen informácie o tom, kde sa jednotlivé stanice nachádzajú, ale aj typ cesty, ktorá k nim vedie, či dĺžky jednotlivých úsekov medzi stanicami. 

Chcú zviditeľniť jazdectvo

Účasť Slovenska na púti naprieč Európou preto Denisa považuje za akciu, ktorá zviditeľní turistické jazdectvo aj na Slovensku. „Teším sa, že môžem byť pri tom, páči sa mi myšlienka, že sa prechádza cez päť štátov, ktoré takto budú prepojené,“ vyznala sa jazdkyňa, ktorá odvážne tvrdí, že si raz možno celú trasu z Poľska až do Ríma prejde celú. 
Podľa slov predsedu sekcie jazdeckej turistiky pod Klubom slovenských turistov Michala Hučka trvalo dva roky, kým sa im všetky stanice podarilo prepojiť dohromady.

Hučko, ktorý Denisu náročnou úlohou poveril, nezabudol tiež podotknúť, že ide predovšetkým o turistiku, nie o preteky, a preto by sa jazdci nemali ponáhľať a zbytočne tak preceňovať svoje i konské sily.  Za deň by podľa jeho slov mali s koňmi prejsť tridsať až tridsaťpäť kilometrov. 

„Doobeda sa ide v kľude. To je turistika, to nie sú preteky,“ zdôraznil. Pol dňa by zas podľa neho malo slúžiť na to, aby jazdci kone osedlali, vyčistili či nakŕmili.  Dôležité je aj, aby sa vedeli jazdci v teréne orientovať. „Tu by mala nastať súhra dvoch duší – jazdca i koňa,“ dodal Hučko s úsmevom. 

„Nakoľko naši predkovia v minulosti kone dusili, my im to teraz chceme vrátiť v podobe spojenia prírody a koní. Lebo to je podľa mňa pre ne najideálnejšie,“ pokračoval.  Aj on verí, že púť naprieč Slovenskom zvýši záujem o jazdecký ruch na Slovensku. Ak všetko dopadne podľa plánu, naši jazdci by mali už o dvadsať dní pri rakúskych hraniciach v Borinke pri Bratislave odovzdať štafetu Rakúšanom. 

 

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 18 948
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 530
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 343
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 274
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 001
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 000
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 863
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 561

Blogy SME

  1. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť tretia- Čierna Hora- Zátoka Boka Kotorska, Kotor, Bar, čiernohorské pobrežie
  2. Štefan Vidlár: Hríby
  3. Drahomíra Podhorcová: BANDEROVCI
  4. Věra Tepličková: Tak nám už aj Tarabu pozvali vraj ku žľabu
  5. Matej Galo: OTVORTE OČI (Rusko vs. Ukrajina)
  6. Dušan Šrámek: Štúdium v Kanade
  7. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  8. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 863
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 587
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 162
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 845
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 704
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 781
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 507
  8. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 1 963
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť tretia- Čierna Hora- Zátoka Boka Kotorska, Kotor, Bar, čiernohorské pobrežie
  2. Štefan Vidlár: Hríby
  3. Drahomíra Podhorcová: BANDEROVCI
  4. Věra Tepličková: Tak nám už aj Tarabu pozvali vraj ku žľabu
  5. Matej Galo: OTVORTE OČI (Rusko vs. Ukrajina)
  6. Dušan Šrámek: Štúdium v Kanade
  7. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  8. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 863
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 587
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 162
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 845
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 704
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 781
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 507
  8. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 1 963
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu