Nedeľa, 1. november, 2020 | Meniny má Denis, DenisaKrížovkyKrížovky

Budúce mamičky spája v Novej Bani tehotenská joga. Cvičiteľka Martina vymenúva jej výhody

„Vďaka tehotenskej joge sa mamičky nielen pripravujú na pôrod, ale vytvárajú komunitu, kde sa môžu porozprávať a poradiť si,“ hovorí cvičiteľka jogy Martina Štrbová z Novej Bane.

Mamičky sa vďaka joge pripravujú na pôrod. Mamičky sa vďaka joge pripravujú na pôrod. (Zdroj: Martina Štrbová)

NOVÁ BAŇA. Martina (31) z Novej Bane sa joge venuje približne osem rokov. „Počas vysokej školy ma na jogu zavolala kamarátka. Vtedy som prvýkrát vyskúšala Power jogu,“ hovorí o spoznávaní sa s týmto netradičným cvičením. Joga ju uchvátila natoľko, že sa jej začala venovať pravidelne a už sa jej nevzdala.

Momentálne sa venuje Ashtanga joge a Gravid joge. Jogu si zamiloval aj jej manžel, ktorému dávala súkromné hodiny v parku. Cvičenie ich neopustilo ani počas pobytu v Amerike, kde s terajším manželom istú dobu žili. Tam si Martina urobila väčšinu kurzov jogy, medzi nimi aj tehotenskej a baby and me. 

Skryť Vypnúť reklamu

Vďaka joge sa cíti lepšie

Martina si urobila učiteľský tréning. „Začala som učiť najprv kamarátov v parku, neskôr vo fitnesscentre,“ hovorí. K tomu, aby začala učiť budúce mamičky, prispel aj fakt, že Martina sa sama za krátky čas stane mamičkou. „Keď som zistila, že joga prospieva mne a mala som aj učiteľský certifikát pre tehotenskú jogu, rozhodla som sa pomôcť aj iným budúcim mamičkám,“ hovorí sympatická cvičiteľka. 

Momentálne je Martina v ôsmom mesiaci tehotenstva a raz týždenne precvičuje tehotenskú jogu pre osem mamičiek v detskom centre Gašparko v Novej Bani. „Mamičky tam chodia s radosťou, baví ich to, ide im to veľmi dobre a to je super,“ hovorí s úsmevom. Gravid joga je podľa nej príprava na pôrod nielen fyzická, ale aj psychická. Cviky tehotenskej jogy sa od klasickej jogy mierne odlišujú. „Mamička nemôže napríklad ležať na brušku, ani sa jej na bruško nemôže tlačiť pri jednotlivých pozíciách, čo je samozrejmé,“ vysvetľuje.

Skryť Vypnúť reklamu

 Mamičky podľa jej slov takisto nesmú zadržiavať dych. Pri tehotenskej joge ide práve o to, aby sa naučili správne dýchať. „Tehotenská joga sa pritom odporúča mamičkám od dvanásteho týždňa tehotenstva až dovtedy, kým sa na to mamička cíti,“ vysvetľuje ďalej Martina a pokračuje: „Samozrejme, joga sa neodporúča mamičkám, ktoré majú rizikové tehotenstvo.“ 
S jogou môžu podľa jej slov začať aj mamičky, ktoré s týmto cvičením nemali doteraz nijaké skúsenosti. Väčšina tých, ktoré s Martinou cvičia, sú práve začiatočníčky.

Pózy v joge nie sú náročné, dajú sa jednoducho vysvetliť a ukázať a tehuľky sa ich postupne učia. „Ja im jednotlivé pózy predcvičujem a ukazujem, oni ich po mne opakujú, a tak sa im dostávajú do pamäte,“ vysvetľuje. Každá z mamičiek si pritom môže zvoliť rôzne stupne náročnosti. „Vždy hovorím, že ak im je nejaká pozícia nepríjemná, nech ju nerobia,“ dodáva. 

Skryť Vypnúť reklamu

Relaxujú pri hudbe

A ako taká klasická hodina tehotenskej jogy prebieha? „Mamičky prídu, prezlečú sa, pripravia sa, donesú si žinenky a deku, aby sa na relaxáciu mohli zakryť, aby po cvičení, pri ktorom sa spotia, neprechladli,“ vysvetľuje Martina. Na začiatku nastupuje krátka meditácia, rozdýchavanie sa. „Aby sa mamičky dostali do prítomného okamihu, aby sa upokojili po celom dni,“ pokračuje cvičiteľka. Po meditácii nasledujú cvičenia na rozohriatie, natiahnutie a posilnenie, ktoré pripravia telo na cvičenie jogových asán – polôh. 

Dôležitou časťou tréningu je aj príprava na kontrakcie, a teda príprava na pôrod. „Pri prípravách na kontrakcie veľa pracujeme s dychom. Je dôležité, aby mamička nezadržiavala dych,“ vysvetľuje Martina, ktorá si rovnakú prípravu robí aj doma a nevie si ju vynachváliť. 

Do prípravy na kontrakcie a na pôrod celkovo patria okrem správneho dýchania napríklad aj drepy. „Je to akési nacvičenie si nepohodlnej pozície, ktorú má mamička predýchať,“ hovorí Martina. Podstatou je rozdýchať bolesť z kontrakcií. Správne dýchanie je podľa Martiny najdôležitejšou súčasťou pôrodu od začiatku až po jeho koniec. „Na dýchanie upozorňujem počas celej hodiny. Pri akejkoľvek činnosti, ktorú mamičky vykonávajú, sa musia sústrediť na dýchanie. No a samozrejme na správne držanie a polohu tela pri ktorejkoľvek pozícii,“ dodáva. 

K joge okrem dýchania patrí aj naťahovanie či posilňovanie. „Na fyzickej úrovni tehuľka spevňuje svaly potrebné pri pôrode, uvoľňuje stuhnuté svaly, naťahuje skrátené svaly, otvára panvu a spevňuje panvové dno, ale zároveň jej joga pomáha uvoľniť sa a spojiť sa so svojím bábätkom a sama so sebou,“ dodáva. 

Poslednou časťou cvičenia je relaxácia. „Mamičky ležia na boku. Nechávam ich 5 až 10 minút v relaxácii na uvoľnenie. „Práve pri relaxácii nastáva priestor na spojenie matky s bábätkom,“ hovorí Martina. Podľa nej pracujúce mamičky nemajú počas dňa toľko času, aby sa s bábätkom porozprávali, či aby si pohladili bruško.

Počas celej hodiny tehotenskej jogy mamičky počúvajú aj relaxačnú hudbu. „Na začiatku začíname pokojnejšou hudbou, potom prechádzame do trošku rýchlejšieho tempa a na záver, na relaxáciu, mamičkám opäť púšťam pokojnejšiu hudbu,“ vysvetľuje Martina, ktorá našla špeciálne piesne pre dieťatká v brušku.

Majú vlastnú komunitu

Joga okrem fyzickej prípravy na pôrod poskytuje aj psychickú prípravu „S mamičkami sa rozprávame o kontrakciách, čiže vedia, čo ich čaká,“ hovorí. Ďalšou, veľkou výhodou je podľa Martiny aj to, že sa mamičky pri joge stretávajú a vytvárajú si vlastnú komunitu.

„My vždy po joge sedíme ešte minimálne dvadsať minút v miestnosti a rozprávame sa, čo majú nové, odovzdávame si rady či skúsenosti,“ hovorí s úsmevom budúca mamička. Celkovo joga, nielen tehotenská, pôsobí nielen na telo, ale aj na dušu,“ hovorí Martina, ktorá vidí jej priaznivé účinky sama na sebe. 

Martina zvykne mamičkám poradiť, ktoré pozície si môžu zacvičiť aj doma a ktoré im pomôžu posilňovať svalstvo či spevniť panvové dno. Joga vraj tiež slúži ako prevencia proti bolestiam chrbta, ktoré so sebou prináša rast tehotenského bruška. Martina budúcim mamičkám vrelo odporúča prechádzky, plávanie či pilates. Ona sama sa snaží zdravo stravovať a mať pravidelný pohyb. O tom, že to ide, svedčí aj to, že počas tehotenstva pribrala len zopár kíl. 

Martina sa chce joge venovať dovtedy, pokiaľ jej to bude jej stav dovoľovať. Po pôrode by si chcel dať krátku pauzu, no ani tá by však nemala trvať dlho. Na materskej dovolenke by sa Martina chcela venovať takzvanej Baby and me joge. „To je cvičenie mamičiek aj s detičkami. Keď mamina nemá kde dať svoje dieťatko a chce si prísť zacvičiť, môže prísť aj so svojím dieťatkom,“ vysvetľuje Martina a dodáva:

„Je to pre mamičky obrovská výhoda a mamičky o ňu majú záujem,“ hovorí. Joga je podľa Martiny na Slovensku ešte stále v akýchsi začiatkoch v porovnaní s cvičením jogy v Amerike. „Chcela by som raz do týždňa pokračovať s tehotenskou jogou a raz do týždňa zas cvičiť Baby and me jogu,“ hovorí Martina o svojich plánoch.

Joga sa dá cvičiť aj s bábätkom

Záujem zo strany mamičiek zatiaľ je. „Tak uvidíme, ako to ďalej pôjde a ako sa budem cítiť,“ dodáva. A ako teda také cvičenie mamičiek s dieťatkami vyzerá? „Mamička príde na hodinu s bábätkom. Kedykoľvek ho potrebuje nakŕmiť, či prebaliť, tak môže,“ vysvetľuje Martina. Hodina je rozdelená do niekoľkých častí. 

Začína úvodnou relaxáciou a pokračuje cvičením a masážou bábätka. Mamičky nezabudnú pozdraviť slnko. „Pri pozdravoch slnka sú medzi jednotlivými pozíciami vsunuté úsmevy, pohladenia a božteky bábätku,“ hovorí cvičiteľka. Bábätko sa do cvičenia s matkou zapája aj počas jednotlivých póz, kde ho mamička drží a cvičia spolu. 

Baby joga je vraj rozdelená od veku dieťaťa, a teda až od najmenších bábätiek, cez batoľatá až po detičky, ktoré už vedia chodiť. Martina by sa chcela venovať kategórií tých najmenších bábätiek. „Je to akési prepojenie cvičenie matky a cvičenia matky aj s dieťatkom. Tu sa venujeme aj sebe aj svojmu dieťatku, čo je veľmi príjemné spojenie,“ dodáva budúca mamička na záver. 

 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 704
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 746
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 624
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 858
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 558
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 220
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 354
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 078
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 11 036
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Výsledky chýbajú aj nám, komentuje žiarska radnica (+VIDEO)

Výsledky nemá k dispozícii mesto Žiar nad Hronom ani okresný úrad.

Mesto Banská Štiavnica zverejnilo počet pozitívnych testov za sobotu

Samospráva poďakovala verejnosti aj odberovým tímom.

Antigénový test na Covid-19.

Koronavírus Banskobystrický kraj: Prvý deň testovania je za nami. Pokračuje sa v nedeľu (minúta po minúte)

Podrobné spravodajstvo z celoplošného testovania na Covid-19 v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Ilustračné foto.

V žiarskej hotelovke ráno s problémami, popoludní už lepšie (+FOTO)

Ocino, keď tu bol ráno, čakal vyše dvoch hodín a keď prišiel na rad, oznámili, že je prestávka, povedala nám jedna z čakajúcich v rade popoludní.

V tomto testovacom tíme chýbali ráno o 7. hodine dvaja zdravotníci.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus Banskobystrický kraj: Prvý deň testovania je za nami. Pokračuje sa v nedeľu (minúta po minúte)

Podrobné spravodajstvo z celoplošného testovania na Covid-19 v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Koronavírus Žilinský kraj: Testovanie prebehlo bez výraznejších problémov (minúta po minúte)

Celoplošné testovanie na Covid-19 v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš a ostatných okresoch ZA kraja.

Koronavírus Nitriansky kraj: Z vyše 30-tisíc ľudí v okrese Nitra je len 213 pozitívnych (minúta po minúte)

Spravodajstvo z celoplošného testovania na Covid-19 v okresoch Nitrianskeho kraja.

Už ste čítali?