STARÁ KREMNIČKA. Združenie, ktoré chce historickú budovu stanice v Starej Kremničke v spolupráci s obcou zmeniť na turistické centrum, sa s jej majiteľom na kúpe objektu stále nedohodlo.
So Železnicami SR pritom komunikuje už od roku 2012.
Dobrovoľník prieťahy nechápe
„Vždy, keď sa o to vo Zvolene zaujímam, či tam už píšem alebo volám, dostanem tú istú odpoveď, že to už akurát posielajú na riaditeľstvo do Bratislavy. A to sa opakuje dookola,“ hovorí František Kovár z občianskeho združenia Kamenica.
Aktivista tvrdí, že stav staničnej budovy sa za ostatné roky výrazne zhoršil. Hoci dobrovoľníci organizujú menšie brigády, väčšie záchranné zatiaľ nezačali.
Objekt má združenie zatiaľ len v prenájme, jeho záujem o kúpu však stále trvá. „Nebudeme investovať do cudzej budovy. Okrem toho, je stále majetkom železníc, ktoré by sa o ňu podľa platnej legislatívy mali aj starať. Strop je celý deravý, hrozí zosypanie strechy. Ak sa to stane, už nebude o čo stáť,“ konštatuje Kovár s dôvetkom, že prieťahy v otázke predaja nechápe.

Tvrdia, že proces urýchliť nejde
Železnice potvrdzujú, že budova je stále ich majetkom, dopĺňajú však, že ju nepotrebujú a pripravujú jej odpredaj.
„Po posúdení jednotlivých náležitostí a udelenia štatútu nepotrebného majetku pre hlavnú a vedľajšiu činnosť Železníc SR vyplývajúcu zo zákona, ktorý udeľuje generálny riaditeľ, môže ísť nehnuteľnosť do predaja,“ píše v odpovedi Martina Pavliková, hovorkyňa železníc.
O dátume predaja je podľa nej predčasné hovoriť, nie je ho vraj možné urýchliť. Hoci podľa aktuálneho grafikonu nezastavuje v Starej Kremničke žiadny osobný vlak, železnice ju stále vedú ako zastávku.
Historická budova môže slúžiť turistom
Osud budovy stanice z roku 1872 tak aj dlho po tom, čo sa o ňu začalo zaujímať miestne občianske združenie, ostáva nejasný.
Najrušnejšie obdobie prežila stanica v Starej Kremničke počas druhej svetovej vojny.
V roku 1944, v čase SNP, bola svedkom bojov medzi nemeckými vojskami a povstalcami, do ktorých sa neďaleko obce zapojil aj pancierový vlak Štefánik. O dva mesiace neskôr sa na mieste vykoľajil nemecký vlak so stovkami vojakov a s vagónmi plnými munície a vojenskej techniky.
Dnes v nej chcú dobrovoľníci vytvoriť malú expozíciu mapujúcu históriu trate. Po dohode so železnicami hodlajú zachovať aj čakáreň a urobiť z nej miesto stretávania turistov.