V neskorších dobách u nás predstavovalo pivovarníctvo privilégium, ktoré sa udeľovalo zväčša len mešťanom a nezriedka iba členom mestskej rady, čo robilo z výroby piva a jeho konzumácie elitnú záležitosť.
Pivo vďaka svojej pestrosti ponuky chutí a obľúbenosti patrí na dôležité spoločenské podujatia, ba nechýba ani v ponuke nápojov na elegantných večierkoch.
„Chuť piva dokáže podčiarknuť aj rozmanitosť sklenených pohárov, čo zaujme predovšetkým ženy, ktoré obľubujú pivo,“ hovorí prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Jana Shepperd: „Pri podávaní sa u nás čoraz častejšie objavuje elegantný tretinkový pohár na stopke, čo svedčí o tom, že aj samotní pivovarníci prispôsobujú kultúru piva estetickým nárokom žien - konzumentiek.“

Ďalším dôkazom sú aj inovácie pivovarov, napríklad vo forme miešaných nápojov z piva a ovocnej šťavy, ktoré sa tešia mimoriadnej obľube nielen u žien, ale aj u mužov.
„Netreba zabúdať ani na spoločnosť, v ktorej sa pivo konzumuje. Či už sa ženy vyberú na dámsku jazdu alebo zvolia zmiešanú spoločnosť, pivo je rozhodne nápojom, ktorý pomáha vytvoriť priateľskú atmosféru,“ dodáva prezidentka združenia.
Jej slová potvrdzuje aj Karol France, obchodný sládok HEINEKEN Slovensko.
„Z môjho pohľadu ženy celkovo vnímajú pivo veľmi pozitívne. Vo svojom okolí poznám viacero dám, ktoré si pivo rady vychutnajú, kedykoľvek naň majú chuť – vrátane mojej manželky.“ Podľa sládka ženy väčšinou bojujú s typickou horkou chuťou piva. Pre ne existuje ponuka miešaných nápojov z piva a ovocnej limonády v podobe radlerov. Tie majú na rozdiel od klasického piva medzi ženami oveľa viac fanúšikov, no nepohrdnú nimi ani páni. Práve radlery pomohli trh s pivom na Slovensku celkom úspešne stabilizovať v čase krízy.
Skúsenosť Jána Píryho, obchodného sládka Pivovarov Topvar, ukazuje, že ženy si pivo rady vychutnajú, konzumujú ho však menej často a v menšej miere než muži. „Úloha žien sa mení, sú ekonomicky nezávislejšie, sebavedomejšie a významne ovplyvňujú aj výber nápoja, pokiaľ sú v zmiešanej spoločnosti s mužmi. Ak sa navyše pritom konzumuje aj jedlo – práve vtedy nastáva vhodná príležitosť ukázať rozmanitosť chutí piva s vhodne zvoleným pokrmom aj ženám.“

Ženské zákazníčky sú citlivejšie na estetické prostredie, kultúru servírovania piva aj na prístup obsluhy. Podľa slov Jany Shepperd: „Kultúra čapovania a podávania piva na Slovensku sa v posledných rokoch kvalitatívne veľmi zlepšila. Okrem iného za tým stojí aj úsilie členských pivovarov, ktoré venovali veľa času komunikácii s prevádzkami, aby zachovali nielen kvalitu piva, ale aj štandardy čapovania.“
Návštevnosť a s tým spojená spotreba piva v sektore hotelov a reštaurácií v poslednom období klesala. Čiastočne z ekonomických dôvodov, ale aj preto, že v posledných rokoch zákazníci svoje sociálne kontakty silne zredukovali na kontakty na sociálnych sieťach.
„Je dôležité, aby sa zákazníci v podniku cítili dobre a aby to známe slovné spojenie „poďme na pivo“ vyvolávalo v ľuďoch príjemné asociácie – osviežujúce pivo, dobré jedlo a ozajstní priatelia,“ dodáva Jana Shepperd.
Najobľúbenejší nápoj leta? Pivo nemá konkurenciu
Dvanástka a čapovaná síce pivárom chutí najviac, kupujú však balenú desinu. V ankete MY týždenníkov nás zaujímali vaše chute.
Pivo, pivo, pivo, trochu vody a trochu radler. Výsledky veľkej ankety na regionálnych weboch týždenníkov MY rozhodli o najobľúbenejšom letnom nápoji našich čitateľov pomerne jednoznačne.