Piatok, 16. november, 2018 | Meniny má Agnesa

Saganova sila je vo vytrvalosti na sebe tvrdo pracovať, hovorí odborník

Práca mechanika je nepretržitá, na pretekoch voľno prakticky neexistuje, tvrdí bývalý mechanik a dnes manažér Bory Peter Doležal.

Cyklistický mechanik Peter Doležal. (Zdroj: JAROSLAV MALIŇÁK, C-I.sk)

Mnoho ľudí vníma cyklistiku ako individuálny šport, prípadne vidí ostatných pomocníkov na dvoch kolesách a považuje ich za kompletné zloženie tímu.

Neodmysliteľnou súčasťou celkového výkonu je však i práca tímových mechanikov, vďaka ktorým je bicykel pripravený k rýchlemu a bezchybnému použitiu.

Prečítajte si tiež: Sagan opäť poblázni Slovensko, štartuje na domácich cestách

Svoje o tom vie aj Peter Doležal, jeden z najznámejších bývalých mechanikov na Slovensku a súčasný obchodný manažér tímu Bora - Hansgrohe, v ktorom pôsobí aj slovenský cyklista Peter Sagan.

Článok pokračuje pod video reklamou

Doležal sa ako mladý stal majstrom Slovenska v cestnej cyklistike. Jeho snom bolo vyhrať Preteky mieru a zúčastniť sa na Tour de France.

Neskôr sa presťahoval do zahraničia, kde začal pracovať v cyklistickom obchode a postupne vymenil viaceré zamestnania. Bol mechanikom ženského cyklistického tímu Cervélo zo Švajčiarska, jeho služby využíval aj tím NetApp. Stal sa vychyteným mechanikom, ktorý precestoval svet a s jeho službami vládla u pretekárov maximálna spokojnosť.

Už o týždeň možno Petra Doležala stretnúť na Majstrovstvách Slovenska a Českej republiky, ktoré budú mať finiš v Žiari nad Hronom. Práve tam absolvoval svoje cyklistické začiatky.

Rozprávali sme sa s ním o skúsenostiach zo sveta vrcholovej cyklistiky.

Čo vás motivovalo k tomu vydať sa cestou cyklistiky?

"Presne si už nepamätám, ale od malička to bol môj sen. Chcel som sa venovať športu. Síce som sprvu začal hrávať basketbal, tam mi to ale nešlo a postupne som prešiel k bicyklu."

Keby ste porovnali všetky svoje profesijné skúsenosti v súčasnosti, ktorá z nich vám do života dala najviac?

"Prešiel som viacerými zamestnaniami, ale určíte najviac pre mňa znamenala kariéra mechanika v profi tíme. Naučil som sa samostatnosti a tomu, že všetko sa dá, keď sa chce. Pri tej práci som sa cítil najlepšie.

Z tejto odpovede nebude mať asi môj zamestnávateľ radosť, ale, našťastie, nevie po slovensky. (úsmev) V mojej terajšej práci sa stále učím, ale tiež ma veľmi baví."

Ako vyzerá práca mechanika v cyklistickom profi tíme?

"Prešiel som viacerými tímami. Na začiatok to bolo Cervélo vo Švajčiarsku. Tam som dostal poriadnu školu. Potom v ďalších tímoch to už bola „brnkačka“.

Niekde som bol úplné sám, niekde sme boli viacerí. Keď ste sám, už sa nemáte na koho vyhovoriť, že to ste neurobili vy. Vinník je vždy jasný. A nikto sa vás nepýta, dokedy pracujete. Jednoducho – všetko musí byť pripravené na ďalší deň, skôr neskončíte.

Práca mechanika zahŕňa, samozrejme, servis bicyklov, kolies a všetko, čo je spoločné s bicyklom. Bicykle musíte nielen servisovať, ale najprv aj poumývať. Týka sa to aj náhradných bicyklov a kolies. Aj tie bicykle, ktoré sa viezli v etape len na streche, musia byť vždy umývané, keďže sa práši.

Potom sú tu ešte autá, ktoré treba poumývať zvonku a vyčistiť aj zvnútra. Deň počas pretekov musím presedieť v aute, počas etapy, a byť pripravený na výmenu kolies, bicyklov, zapisovanie situácie na pretekoch, kto je v úniku, dávať správne informácie športovému riaditeľovi, aby upravil taktiku počas pretekov. Takže – pohodička."

Pripravovali ste sa špeciálnym spôsobom na situácie, keď treba počas pretekov čo najrýchlejšie odstrániť poruchu?

"Asi nie. Jednoducho ma hodili do vody a plával som."

Aké vlastnosti sú podľa vás neodmysliteľné pri práci cyklistického mechanika?

"Základom je nemať ďalší program. Tu na etapách často končíte až po 22. hodine a na druhý deň začínate o 6. ráno. Potom, samozrejme, treba rozumieť bicyklom, byť trpezlivý a tak trochu aj psychológ.

Dosť často sa stalo, že keď nejdú preteky podľa plánu, tak je na vine bicykel, a teda aj mechanik."

Aké boli najčastejšie požiadavky cyklistov na vás ako na mechanika?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4YAF na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4YAF na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  5. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  1. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  2. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Sieť prevádzok STOP SHOP obchodov má už 80 pobočiek
  6. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  7. Ekonomická diplomacia Indonézie
  8. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  9. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  10. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 33 346
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 24 597
  3. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 24 595
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne? 16 489
  5. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 8 083
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 7 191
  7. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 4 583
  8. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 4 300
  9. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 4 219
  10. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 4 155

Téma: Cyklistika


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Cyklistika  na sport.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Peter Sagan, Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Hlavné správy z MY Žiar

Nehoda: Vrtuľník letel po zraneného vodiča (22)

Mladý vodič utrpel pri náraze mnohopočetné poranenia.

Veľká investícia do rekonštrukcie kaštieľa: Oživia pivnicu a sľubujú aj kaviareň

Múzeum vo Svätom Antone dostane na rekonštrukciu 3,2 milióna eur.

Talentovaný Žiarčan nastúpil za HKM Zvolen

Martin Magdolen prvýkrát v kariére okúsil najvyššiu slovenskú hokejovú ligu.

Žarnovica prezimuje v strede tabuľky

Hráči Žarnovice skončili po jesennej časti na siedmom mieste. Boj o záchranu sa ich nedotkne. Vďaka spolupráci s FK Pohronie majú ambície sa na jar posunúť v tabuľke vyššie. S časti úspešnú sezónu zhrnul tréner MFK Žarnovica Radoslav Urgela

V múzeu predstavia najväčšiu súkromnú zbierku macíkov v strednej Európe

Plyšový macko je jedna z najmilovanejších hračiek, ktorá si získala srdcia niekoľkých generácií.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Neskutočné kolóny sa tvoria na hlavnom ťahu medzi Prievidzou a Trenčínom (+FOTO)

Pre opravu cesty v Novákoch sa počas dňa tvoria dlhé kolóny.

V Lozorne zasahoval vrtuľník, muža museli oživovať

Posádka leteckých záchranárov z Bratislavy bola dnes ráno privolaná na pomoc 30-ročnému mužovi, ktorý v priemyselnom parku v Lozorne (okres Malacky) náhle skolaboval a upadol do bezvedomia.

Nadjazd: Obchádzková trasa bude dlhá 20 kilometrov

Projekt obchádzky, po ktorej z nadjazdu presmerujú nákladnú dopravu, je už vyhotovený.

V noci horela najväčšia predajňa Jednoty v Krupine

S rozsiahlym požiarom bojovali hasiči viac ako päť hodín.

Vybrali SME

Už ste čítali?