Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Krátky: Veľa ľudí nás má za bláznov (+FOTO)

Mnoho ľudí má cyklistiku spätú najmä s cestnými pretekmi. Nemenej zaujímavá je však aj tá horská. Jednou jej z disciplín je downhill a práve o ňom sme sa porozprávali s Patrikom Krátkym.

Downhill je považovaný za kráľovskú disciplínu horskej cyklistikyDownhill je považovaný za kráľovskú disciplínu horskej cyklistiky (Zdroj: ARCHÍV PATRIK KRÁTKY)

ŽIAR NAD HRONOM. Patrik býva v Ladomerskej Vieske a horskej cyklistike sa venuje už niekoľko rokov. Ako priznáva, nie je to lacný špás, ale život si bez nej už nevie predstaviť.

Vysvetlil by si v krátkosti ľuďom, ktorí sa v tomto športe neorientujú ako prebiehajú downhillové preteky?

Vyvezieme sa lanovkou na kopec. Hore aj dole je časomiera. Prejsť trať trvá zhruba tri až päť minút. Celkovo je downhill považovaný za kráľovskú disciplínu horskej cyklistiky.

Ako vás pretekárov vo všeobecnosti vnímajú ľudia?

Skryť Vypnúť reklamu

Veľa z nich si o nás myslí, že sme blázni. Že sa pustíme bezhlavo dole z kopca. Ale za technikou každého jazdca sú roky driny. Človek je počas celého preteku v maximálnom vypätí síl. Pulzová frekvencia pretekára sa pohybuje v hodnotách stoosemdesiat a vyššie.

Boli nejaké iné športy, ktorým si sa venoval v minulosti?

Keď som bol malý skúšal som veľa športov. Futbal, hokej, alebo tenis. Cyklistika ma však chytila najviac.

Nebál si sa prvýkrát pustiť dole kopcom? Čo ťa najviac fascinuje na tvojom športe?

Nie, skôr ma to priťahovalo. Najviac ma fascinovala technika jazdenia, že to nie je len o tom, aby sa človek pustil bezhlavo dole kopcom. Pre laikov by som to prirovnal k lyžiarskemu slalomu.

Za aký tím momentálne jazdíš?

Jazdím za Absolute racing team. Veľa jazdcov v tíme je odo mňa mladších, čiže ich viac-menej aj trénujem, ukazujem im správne stopy a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sa vám darí?

Dobre, ide nám hlavne o bodové umiestnenia, čo sa týka Slovenského pohára. Zatiaľ sme piaty, čo je celkom slušná pozícia, vzhľadom na to, že sme v podstate len partia chalanov, ktorí sa do toho pustili sami. Nemali sme za sebou nikoho, žiadnu tímovú podporu, čo sa týka výroby bicyklov. Je veľa profi tímov, ktoré majú podporu od továrne, to u nás nehrozí. Sponzorov si zháňame sami.

Kde trénujete?

Je to rôzne. Väčšina tratí je v lyžiarskych strediskách, ide o to, aby tam bola lanovka. Najznámejšie trate sú Ružomberok – Malinô Brdo, Jasná, Kubínska Hoľa, Malá Lučivná. Sú to strediská, kde sa či už trénuje, alebo sa tam usporadúvajú rôzne kolá Slovenského pohára, ktorých je šesť, plus Majstrovstvá Slovenska, ktoré budú o necelý mesiac. Dovtedy sa dám hádam dokopy.

Skryť Vypnúť reklamu

Je vidieť, že si si privodil nejaké zranenie, čo sa stalo?

Bol som na operácii kolena. Jazdil som na crossovej motorke, keďže je to dobrý tréning, čo sa týka bicykla. Keď potom človek presadne z motorky na bicykel, tak sa cíti ako keby sedel na pierku. Nanešťastie pri jednom tréningu som padol spôsobom, že som si vyvrtol nohu v kolene, čakala ma operácia a z tej sa teraz zotavujem.

Aké úspechy sa ti podarilo zatiaľ dosiahnuť?

Zatiaľ ešte asi nie som na tom výkonnostne tak, aby som dominoval v európskych pohároch, aj keď v rámci Slovenska patrím medzi top desiatku. Na bedňu sa človek dostane len veľmi ťažko. Dvakrát som vyhral Downhill Cup Sliač, taktiež pretek na Malej Lehote, dobre bodovaný som na Moravsko-Slovenskom pohári, priebežne som šiesty. Za úspech považujem aj to, že som sa zúčastnil pretekov Európskeho pohára. Vždy som bol do prvej polovice, čo je super.

Kam až siahajú tvoje ambície?

Momentálnou prioritou je jazdiť spomínaný Európsky pohár, dostávať sa do medzi tridsiatich najlepších jazdcov a následné získavať body. Robím pre to všetko, chodím trénovať aj do zahraničia. Cez zimu, keď tu bol ešte sneh, som bol napríklad na dva týždne v Taliansku. Taktiež k mojim aktuálnym cieľom patrí ukázať sa tímom, ktoré majú podporu továrenských bicyklov. Budúcu sezónu už dúfam, že budem za ne pretekať. Celkovo si ciele stanovujem postupne, najvyšším je jazdiť Svetové poháre.

Ktoré európske krajiny si vďaka cyklistike navštívil?

Čo sa týka vzdialenosti tak najďalej bolo asi Slovinsko, kde som jazdil Európsky pohár. Dosť často jazdíme aj do Rakúska, predsa len v Alpách je množstvo tratí. Chodíme aj do Nemecka, Česka, či Poľska.

Ako to vidíš s popularitou Downhillu? Chodí na preteky viac ľudí oproti minulosti?

O horskú cyklistiku sa určite zaujíma viacej ľudí. Veľa z nich jej však nerozumie. Mnohým vysvetľujem, aký je rozdiel medzi disciplínou, ktorej sa venujem a napríklad endurovou cyklistikou, kde sa šliape aj do kopca.

Čo všetko, samozrejme okrem bicykla, zahŕňa výbavu?

Je potrebné mať chrániče komplet na celé telo, to znamená rukavice, lakťové, kolenné chrániče. tie sú prvoradé. Človek na to koleno padne najrýchlejšie. Ďalej je to hrudný chránič, ktorý je zároveň aj chráničom chrbta. Dosť do popredia ide aj chránič krku.

Koľko stojí kvalitný bicykel, na ktorom sa dajú dosahovať kvalitné výsledky?

Sú to nehorázne ceny. Nám najviac dostupná cena je tritisíc eur a viac. Sú aj značkové bicykle, ktoré sú drahé viac-menej kvôli tej značke, ale tam už sú ceny aj päťmiestne.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 323
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 528
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 306
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 291
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 956
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 903
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 176
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 890
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 687
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 581
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Cyklistika

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Antigénové testovanie na koronavírus.

Čerstvé výsledky z dnešného testovania.

7 h
Mesto zredukovalo počet odberových miest.

Na testovanie dnes prišlo menej ľudí ako očakávali.

9 h
Na  mieste zasahujú hasiči.

Pri nehode sa zranila jedna osoba.

12 h
Testovanie v Žiari prebieha v plnom prúde.

Mesto bude zajtra redukovať odberné miesta.

13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

12 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

14 h

Účasť je oveľa nižšia, ako mesto očakávalo.

13 h

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

22. jan

Už ste čítali?