Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Kremnické Bane: Mária sa pre zlú cestu ocitla pred rokmi na titulke novín. Obavy má aj dnes

Ľudia žijúci na horskom priechode Kremnické Bane majú po jeho otvorení zmiešané pocity. Obávajú sa návratu kamiónov.

Mária z Kremnice. Vľavo na archívnej fotografii spred rokov na krajnici s vnúčikom v kočíku. Vpravo dnes pri otvorení horského priechodu Kremnické Bane. Vnúčik vyrástol, obavy z kamiónov trvajú. Mária z Kremnice. Vľavo na archívnej fotografii spred rokov na krajnici s vnúčikom v kočíku. Vpravo dnes pri otvorení horského priechodu Kremnické Bane. Vnúčik vyrástol, obavy z kamiónov trvajú. (Zdroj: Archívne aj aktuálne foto Ján Krošlák)

KREMNICA/KREM. BANE. Horský priechod Kremnické Bane v stredu otvorili pre všetku dopravu. Pre viaceré poškodenia ho uzavreli po povodniach vlani v lete. Z aktuálneho návratu kamiónov ale ľudia žijúci pozdĺž trasy majú zmiešané pocity.

Uzávera im priniesla vyššie náklady na cestovanie po obchádzke, ktoré bolo aj časovo náročnejšie, frekventovaný úsek však stíchol. Ako hovoria, konečne mali pokoj a dobre spávali.

„Na jednej strane je to úľava od obchádzkovej trasy a obmedzení, ktoré sme museli znášať v podstate rok a pol, na druhej strane stojí kamiónová doprava a extrémne dopravné zaťaženie, od ktorých sme mali na čas pokoj. A viete, ako to chodí, nová pekná cesta tiež zvykne lákať vodičov, aby šliapli na plyn,“ hovorí starosta obce Kremnické Bane Juraj Vozár.

SkryťVypnúť reklamu

Chápe, že kamionisti niekadiaľ jazdiť musia a že tento horský priechod je pre nich najzjazdnejší, dúfa ale, že aspoň spočiatku nebude ich návrat dramatický. „Trochu vsádzame na to, že aktuálne platia nejaké obmedzenia na trase Turčianske Teplice – Martin, ktorá sa má zrekonštruovať,“ priznáva.

Odpoveď ministerstva: Chodník nebude

V minulosti spisovali v obci proti rozširovaniu cesty petíciu, viac áut na úseku v tesnom susedstve domov nechceli a žiadali obchvat.

Teraz starostu teší aspoň skutočnosť, že v rámci aktuálnej rekonštrukcie sa v časti cez obec podarilo položiť nový asfalt, spevnili sa krajnice a cestári osadili bezpečnostné zvodidlá. „Som rád, že ministerstvo pustilo nejaké peniaze aj na zvyšok cesty, nielen ten pôvodne zazmluvnený kilometer a pol, ktorý sa našej obce ani netýkal,“ objasňuje.

SkryťVypnúť reklamu

Na asi stometrovom úseku v strede dediny úplne absentuje chodník, miestni tadiaľ roky chodia pešo v tesnej blízkosti rútiacich sa kamiónov. Zmeny sa nedočkajú ani teraz.

„Dnes mi po dvoch mesiacoch prišla odpoveď ministerstva dopravy, že chodník nebude, že to nie je súčasť cesty, že to nemôže ísť z rozpočtu ministerstva dopravy, lebo oni majú prostriedky účelovo viazané len na cesty. O presun na chodník vraj mám žiadať ministra financií,“ krúti hlavou. Aj keď je skeptický, Kažimírovi napísať skúsi.

V podobnom duchu ako jeho kolega zo susednej obce reaguje na otvorenie horského priechodu aj primátor Kremnice Alexander Ferenčík.

„Pozitívom bude zjednodušenie života Kremničanov a negatívom nárast dopravnej zaťaženosti v časti mesta, ktorou táto cesta prechádza,“ odpovedá s dôvetkom, že očakáva minimálne takú intenzitu dopravy, aká v úseku bývala bežná pred jeho rekonštrukciou. „Skôr to ale bude vyššie,“ odhaduje vzhľadom na lepší stav cesty.

SkryťVypnúť reklamu

Teší sa z toho, že škody pre presun časti dopravy na obchádzkovú trasu cez Kremnicu a ďalej na Krahule neboli až také veľké, ako očakával. „V rámci rozpočtu stavby je v pláne ešte aj výmena povrchu cesty tretej triedy od krahuľskej križovatky, bude sa to ale robiť až na jar, keďže teraz pred zimou to už nemá význam,“ hovorí o kompenzácii zo strany Slovenskej správy ciest.

Prečítajte si tiež: Proti kamiónom bojujú v Kremnických Baniach petíciou Čítajte 

Vnuk vyrástol, obavy z kamiónov ostali

V tesnom susedstve po novom trojprúdovej cesty žije na Langsfeldovej ulici Kremničanka Mária, aktuálne sa pred jej domom stále intenzívne pracuje. Návratu kamiónov sa desí. „Musíte prísť v pondelok, ja vám poskytnem aj nocľah, a natočte si, ako v noci o dvanástej, o jednej začnú jazdiť smerom dole Poliaci a ďalší, jeden kamión za druhým,“ spomína na obdobie pred uzáverou a zároveň predpovedá, ako to bude vyzerať od dnešného dňa.

Keď pred časom na prístupovom moste pred jej domom zastavili policajti, pýtali sa jej, ako sa vôbec dostane do mesta, chodník nikde a počas uzávery cesty na miesto prestali premávať aj prímestské autobusy.

„Len helikoptérou, povedala som im. Všetci sa len pozerali,“ hovorí s úsmevom. Ten jej však z tváre zmizne, keď dodáva, že ostala odkázaná na taxíky. „To tam napíšte, človek potrebuje k lekárovi, na injekciu. Dve eurá za taxík to nie je maličkosť,“ komentuje komplikácie, ktoré tunajším ľuďom obchádzka priniesla.

Hoci so stavebnými robotníkmi pred jej domom zvykne debatovať a niektorým v zime uvarila aj kávu, zatiaľ nedokončená, ale predsa trojprúdovka, pri jej dome jej radosť nerobí.

„Bývalo by sa tu dobre, keby táto cesta nebola takáto, my sme tu nechceli autostrádu,“ ukazuje nám na novootvorenú cestu. „Toto je pre Kremnicu zabijak,“ myslí si.

Pre kritiku frekvencie kamiónov sa pred rokmi dôchodkyňa ocitla aj na titulke regionálnych novín MY. Fotografia ju zachytila, ako tlačí kočík s vnúčikom po krajnici a z oboch smerov popri nich prechádzajú kamióny. Hoci jej vnuk Tibor má už trinásť rokov, chodník na mieste chýba stále. "Asi preto, že som ho tadiaľto vozila v kočíku, je taký šikovný, zocelilo ho to,“ zažartuje.

Prečítajte si tiež: Kremnické Bane otvorili. Cena narástla o milióny Čítajte 

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad a automatizácia
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  4. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Prehľad a automatizácia
  2. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  3. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  4. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  7. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  8. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 076
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 538
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 316
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 295
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 663
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 937
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 462
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 883

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  2. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  3. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  4. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  5. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  8. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 685
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 043
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 912
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 408
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 231
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 027
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Poznáme výhercov veľkej záhradkárskej súťaže.


10 h

Spolupráca štátu s UNIPHARMOU sa osvedčila a počas pandémie ukázala ako spoľahlivá. Napriek tomu zákonodarcovia uvažujú o zmene, nad ktorou visí množstvo otáznikov, vládnu pochybnosti.


17 h
Ilustračná fotografia.

Susedské spory môžu narobiť mnoho nepríjemností, veľa ľudí zažíva so susedmi doslova peklo. V poradni MY novín prezradíme, ako ich riešiť


4. aug
Aneta Parišková sa cíti dobre aj v USA, kde pracuje a vychováva dcéry jej manžel Miroslav.

Na konkurz do Markízy ju dotlačili rodičia.


2. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


7. aug

Mesto v odvolaní spochybnilo výpoveď svedka.


14 h

Ani v oblastných futbalových súťažiach nebola núdza o zaujímavé zápasy.


a 1 ďalší 7. aug

Náklady za múku, ryžu alebo olej súpli prevádzkam o tristo percent.


16 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  2. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  3. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  4. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  5. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  8. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 685
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 043
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 912
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 408
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 231
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 027
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu