KREMNICA. Cvičná firma s názvom Deafihla (Hluchá ihla), za vznikom ktorej stoja študenti Strednej priemyselnej školy odevnej pre žiakov so sluchovým postihnutím v Kremnici, získala TOP ocenenie na 15. Medzinárodnom veľtrhu cvičných firiem krajín V4. V hlavnej kategórii Naj... cvičná firma s prehľadom zvíťazili a z Košíc si odniesli prestížne ocenenie. Bolo to vyvrcholenie dlhodobého projektu, s ktorým už získali viacero ocenení aj v predchádzajúcom období.
Je to napríklad cena Slovenského pedagogického nakladateľstva Mladé letá, no získali tiež ocenenia za Naj logo a Naj katalóg pre svoju cvičnú firmu. Podľa pedagogičky Martiny Skaličanovej, ktorá mala projekt na starosti, je na úspechu jej zverencov sympatické aj to, že cvičnú firmu tvorili nielen žiaci s poruchami sluchu, ale aj s narušenou komunikačnou schopnosťou či vývinovými poruchami učenia.
Originálny názov vymyslela žiačka
Víťazstvo v Košiciach medzi silnou konkurenciou nečakali, no o to viac ich potešilo. Názov cvičnej firmy Deafihla vymyslela žiačka školy Kveta Hederváryová a vychádza z toho, že ihla síce má ucho, ale nepočuje. Logom firmy, ktorá svoju činnosť neprestajne zdokonaľovala sa stal slogan Dotkni sa umenia. A museli toho zvládnuť nemálo. Pripraviť si vlastný stánok, razítko, či katalóg firmy. Keďže škola má výtvarné a odevné zameranie, vznikla módna kolekcia s motívom Pabla Picassa.
V rámci nej ušili dva modely šiat a virtuálne vybavili objednávky či ďalší doplnkový sortiment. „Žiaci niekoľkokrát celú agendu vylepšovali a myslím si, že výsledok bol veľmi dobrý,“ hovorí Martina Skaličanová.
Najťažšia bola podľa nej samotná prezentácia výsledkov cvičnej firmy, kde museli žiaci zo seba striasť zábrany, ale aj trému pred širokým kolektívom hodnotiteľov a konkurenčných cvičných firiem. Nie je totiž podľa nej vôbec jednoduché prezentovať sa na takejto prestížnej úrovni, ak má človek nejaký hendikep. „Našim žiakom to však nepochybne pomohlo v zlepšovaní komunikácie a myslím si, že to aj zdvihlo ich sebavedomie, keď uspeli,“ hovorí.
Posunulo ich to ďalej
Šéfka virtuálnej firmy Kristína Berková sa výzvy nezľakla a aj pre ostatných to bol neobvyklý zážitok. Po prvýkrát totiž museli celú firemnú agendu zvládnuť pred približne päťdesiatimi kolektívmi zo štyroch krajín.
Štvrtáčka Nikoleta Knappová tiež hovorí, že z Košíc si odniesli nielen veľa zážitkov, ale predovšetkým dobrý pocit z toho, že zhodili zábrany a strach a komunikovali s množstvom ľudí nielen o cvičnej firme a svojom projekte, ale aj o bežných veciach. „Nás to doslova naštartovalo, lebo sme budovanie cvičnej firmy brali poctivo a sme radi, že ľudí naša práca oslovila,“ dodala.
Súčasný projekt sa rodil približne tri roky, zapojila sa do neho približne dvadsiatka ľudí a podporila ho nadácia Pontis. V škole veria, že do podobného projektu sa ešte budú môcť zapojiť, lebo má veľký význam nielen pre nadobudnutie firemných, ale aj komunikačných schopností.