ŽIAR NAD HRONOM. Diskusného stretnutia MY s VAMI na tému Smart Cities organizovaného týždenníkmi My v Banskobystrickom kraji sa zúčastnil aj prednosta žiarskeho mestského úradu Juraj Miškovič. Hovoril aj o tom, prečo sa samospráva rozhodla ako prvé zo smart riešení pre Žiar vyskúšať práve inteligentné parkovanie v centre mesta.
Do dvoch mesiacov
Impulzom bola skutočnosť, že aj po vybudovaní asi stovky nových parkovacích miest v centrálnej zóne sa počet áut a tlak na parkovanie v okolí Námestia Matice slovenskej neznížil.
„Vytvorili sme viac ako sto nových parkovacích miest, no dosiahli sme akurát to, že do práce jazdí autom o sto ľudí viac. Teraz ideme osadiť nové senzory, vysúťažili sme dodávateľa a tento smart systém zavedieme,“ povedal na diskusnom stretnutí s dôvetkom, že by sa to malo udiať do dvoch mesiacov.
Obyvatelia budú mať k dispozícii aplikáciu pre smart telefóny, ktorá by ich mala navigovať k najbližšiemu voľnému parkovaciemu miestu.
„Ide nám o to, aby sme mesto sprístupnili aj krátkodobým návštevníkom. Zavedieme časovo obmedzené parkovanie a budeme sledovať, ako sa ľudia budú správať a sledovať tiež obsadenosť parkovacích miest,“ povedal.
Analýza, ktorá môže trvať šesť až 18 mesiacov, má ukázať na parkovacie miesta s najväčšou obrátkovosťou, alebo na tie obsadené jedným autom počas celej pracovnej doby. Následne príde regulácia.
„Zavedieme časovo obmedzené státie a postupne možno aj nejaké rezidentské zóny,“ naznačil ďalšie kroky prednosta žiarskeho mestského úradu.

Na náklady vyberú od ľudí
Časovo obmedzené parkovanie je však spojené s otázkou spoplatnenia parkovacích miest v meste. „Zavedieme spoplatnenie, ale nie v zmysle, aby sme na parkovaní zarábali. Ale keď vieme, že nás systém stojí napríklad tisíc eur mesačne, tak nám stačí na tých 120 miestach vybrať tisíc eur, aby sme boli nula k nule,“ povedal Miškovič .
Časovo obmedzené parkovanie bude platiť len v pracovnom čase - podľa Miškoviča napríklad od 7.30 do 15.30. "Teda parkovanie poobede, večer a noc bude naďalej bezplatné," doplnil.
Myslí si, že inteligentné parkovanie je jedným z ekonomických smart riešení.
„Je to také riešenie, ktoré si na seba dokáže zarobiť, aby sme nezaťažili mestský rozpočet,“ povedal a dodal, že od ľudí mesto bude musieť vybrať na parkovnom minimálne toľko, koľko ho prevádzka systému bude stáť. Dodal však, že hodinová sadzba bude v porovnaní s poplatkami v iných mestách len symbolická.
