ŽIAR NAD HRONOM. Sľubovanú cyklotrasu spájajúcu sever Žiaru nad Hronom s priemyselným parkom sprístupnili v prvý marcový deň.
Má odľahčiť mesto od osobnej motorovej dopravy a zvýšiť kvalitu života miestnych znížením emisií a hluku. Pracovníkom firiem v priemyselnom areáli má zase umožniť dochádzať do práce ekologicky a zároveň ekonomicky.
Vyblednutá farba
My sme sa novinkou dlhou takmer 3,7 kilometra prešli deň pred otvorením a zistili sme, že zelená farba, ktorou ju zhotoviteľská firma natrela ešte pred zimou, na mnohých miestach zmizla a opätovne ju dopĺňajú.
„Reklamovali sme to a už to aj opravujú. Časť komunikácie robili v čase, keď už nebolo ideálne počasie a tak sa niektoré úseky zmazali,“ potvrdil požiadavku vo vzťahu k zhotoviteľovi primátor Žiaru nad Hronom Peter Antal. Oprava sa deje v záruke.
Žiarčania už na verejných fórach píšu aj o chaose, ktorý na trase môže nastať. Chodníky totiž na viacerých miestach slúžia zároveň chodcom aj cyklistom, nie sú pritom stavebne ani farebne oddelené.
„Sú rôzne časti cyklokomunikácie – niekde je spoločný chodník pre chodcov a pre cyklistov, niekde je úsek len čisto pre cyklistov – všetko je to ale označené dopravnými značkami. Stačí, ak sa ľudia budú riadiť nimi,“ povedal projektový manažér mesta Pavel Mužík a odkázal užívateľov cyklotrasy na viac ako stovku osadených dopravných značiek.
Svitavská ako jednosmerka
Pre cyklotrasu došlo na jednej zo žiarskych ulíc – na Svitavskej – k zásadnej zmene. Kým pred jej sprístupnením stáli na chodníku, ktorý je dnes jej súčasťou, zaparkované autá, a to s povolením mesta, v súčasnosti už parkujú priamo na ceste.
„So súhlasom okresného dopravného inšpektorátu sme túto ulicu zmenili na jednosmerku v smere na Handlovú. Dôvodom nebola len cyklotrasa, ale aj skutočnosť, že sme tu vnímali prehustenú dopravu,“ potvrdil vedúci kancelárie primátora mesta Martin Baláž.
Pre vodičov to znamená, že na chodníku, ktorý po novom slúži ako cyklokomunikácia, je už parkovanie zakázané. Chodci majú k dispozícii chodník na opačnej strane ulice.
Pozdĺžne státie pre motoristov je však povolené priamo na ceste.
Opravili aj lávku cez Hron
Na cyklotrasu dlhú takmer 3,7 kilometra získalo mesto dotáciu agrorezortu takmer 594-tisíc eur v rámci jedného z eurofondových programov. Cena na základe zmluvy so zhotoviteľom, teda so spoločnosťou Strabag, bola viac ako 420-tisíc eur s DPH.
Najväčší objem peňazí smeroval pritom podľa rozpočtu na samotné komunikácie s asfaltovaním.
Ďalšími položkami boli rekonštrukcia roky nefunkčnej lávky cez Hron v osade Pod Kortínou, osadenie viac ako stovky stojanov na bicykle pozdĺž trasy, ale aj dva uzamykateľné prístrešky.
Súčasťou projektu boli tiež nátery a značenie, ale aj osvetlenie križovatiek Hurbanova – Svitavská, Svitavská – M. Chrásteka a Dr. Janského – Š. Moysesa.
Cyklotrasa sa začína na Ulici SNP na začiatku mesta v smere od Handlovej a končí na vrátnici v priemyselnom parku ZSNP. Vedie po uliciach Jilemnického, Bernolákova, Svitavská, Š. Moysesa, Námestie Matice slovenskej, Hutníkov – po lávku ponad rieku Hron a potom od nej do priemyselného parku.
Cyklotrasu navrhla firma ministrovho syna
Urbanisticko-dopravnú štúdiu vedenia cyklokomunikácií v meste a tiež projektové dokumentácie samotnej cyklotrasy dodala spoločnosť Cykloprojekt, podľa dvoch zverejnených zmlúv z roku 2017 spolu za približne 33-tisíc eur s DPH.
Vo firme je podľa obchodného registra na internete jediným spoločníkom syn ministra dopravy za Most-Híd Arpáda Érseka - Attila Érsek.
Už v roku 2017 sme sa pýtali na možnú stranícku linku a prepojenie, keďže primátor Žiaru Peter Antal sa stal krátko pred zadaním prvej zákazky poslancom Národnej rady SR práve za stranu Most-Híd. V súčasnosti je aj jej podpredsedom.
Obe oslovené strany však akýkoľvek kontakt a osobné prepojenie v tejto súvislosti odmietli.
„Spoločnosť Cykloprojekt bola víťazom riadneho a transparentného verejného obstarávania, ktoré sme vykonali v súlade so všetkými platnými právnymi predpismi,“ reagoval vtedy vedúci kancelárie primátora mesta Martin Baláž. Podľa jeho stanoviska rozhodla najnižšia cena a tiež skutočnosť, že na Slovensku sa v tom čase projektovaniu cyklotrás venovalo len málo firiem.
„Špekulácie o možnej straníckej spriaznenosti ministra dopravy s primátorom mesta považujeme za neopodstatnené, preto sa k nim nebudeme vyjadrovať,“ reagovala vtedy hovorkyňa strany Most – Híd Klára Debnár.
Gabriel Šípoš z Transparency International Slovensko poznamenal, že aj rodinní príslušníci ministrov majú právo podnikať v rámci verejných zákaziek. Dôležité je ale nastavenie súťaží.
„Pri zadávaní zákaziek musí byť úplne jasné, že všetci mali rovnaké šance,“ dodal.