
V príjemnej atmosfére nám Helenka porozprávala množstvo zaujímavostí z histórie minulého storočia. S obdivuhodnou presnosťou si zaspomínala na život v prvom Slovenskom štáte, na roky vojny, i na manžela, ktorý sa počas druhej svetovej vojny dostal s armádou až na Kaukaz. Ani sme sa nenazdali a v rukách sme držali vzácny dokument popisujúci letecké nešťastie generála Štefánika. Štvrtého mája už uplynulo 86 rokov od jeho tragickej smrti. Začitajte sa spolu s nami do výpovede svedka Jindřicha Skořepu, ktorý na vlastné oči videl, ako sa bombardovací dvojplošník Caproni zrútil:
Aparát sa blížil okolo dvanástej hodiny k letisku a spúšťal sa nad poliami k zemi. Bol asi v desaťmetrovej výške, skoro kilometer od letiska. Pretože terén sa im zdal byť k pristátiu nespôsobilý, vzniesol sa do výšky asi tristo metrov a hľadal letisko, ktoré napriek všetkým signálom - ohňovým a mávaním ručníkov, nezbadal. Minul letisko a obrátil sa na opačnú stranu. Tam bolo vidieť, ako sa aparát obrátil k zemi a rútil sa z výšky asi 150 metrov. Potom bolo vidieť už len dym. Išli sme na miesto, kde sme našli horiaci aparát a štyri mŕtvoly. Podľa červených nohavíc som spoznal generála Štefánika. Rozopol som mu odev a skúšal tepnu. Pracovala ešte silne, potom sa začali objavovať škvrny na tele, ktoré začalo pomaly tuhnúť a chladnúť. Nadvihol som ho. Nohy mal na mnohých miestach zlámané, na hlave som mu videl veľkú ranu. Potom prišiel druhý automobil, v ktorom bol policajný príslušník Aichman. Povedal som mu, aby sa presvedčil, či je to skutočne generál Štefánik. V náprsnej taške našiel jeho legitimáciu, pas, navštívenky, peniaze a akési výstrižky z novín...
V lietadle Caproni okrem Štefánika zahynuli traja Taliani - dvaja letci Giotte Mancinelli a Umberto Merlino a montér Gabriele Aggiunti. Dokument okrem výpovede svedka obsahuje aj protokol o prehliadke mŕtveho tela na vojenskom veliteľstve. Do najmenších detailov popisuje všetky zranenia, ale aj oblečenie, či obsah vreciek. Tak sa dozvedáme, že napríklad vo vrecku kazajky mal žltú ceruzku, zvyšky žemle so šunkou a črepiny flaštičky. Pod čiernym koženým kabátom a kazajkou mal oblečený biely vlnený sveter a čiernu košeľu francúzskeho generála s výložkami so zlatým českým levom. Na košeli mal pripnutých osem rádových stúh rôznej farby. Pod generálskou košeľou mal oblečenú papierovú vestu, pod ňou hodvábnu košeľu s čiernymi pásikmi, plátenú bledomodrú košeľu, pod tým všetkým ešte sivý vlnený sveter a nakoniec tielko. Na nohách mal kožené nohavice podšité bielou barančinou, pod nimi generálske červené nohavice s čiernymi lampasmi, hodvábne spodky s čiernymi pásikmi, plátené podvliekačky, trikotové podvliekačky a čierne pančuchy. Viacvrstvové oblečenie si vyžadoval let otvoreným lietadlom.
Ďalšou časťou dokumentu je pitevný protokol, z ktorého sme sa okrem iného dozvedeli o zlomenine lebečnej klenby aj spodiny, o úplne pomliaždenom mozgu, odtrhnutom srdci, slezine i pečeni. Prakticky každé zranenie bolo smrteľné.
Záver dokumentu tvorí vyhlásenie komisie, ktorá bola prítomná pri zatváraní rakiev s obeťami leteckého nešťastia: Na známosť sa dáva, že tieto mŕtvoly, keď boli zistené, zatvárajú sa definitívne do cínových rakiev s dvojitým vekom, z nich jedno na dolnej strane rakvy je zaletované olovom a cínom. Že medzi vnútorné a vonkajšie veko každej rakvy je vložená ako legitimačná známka jedna fľaša obsahujúca lístok s popisom mŕtvoly. Že na vonkajšom veku každej rakvy na dolnej strane je priletovaná mosadzná doštička s totožnosťou mŕtvoly v rakve ležiacej. Podpísaní Igino Rieppi, Vittorio Sforni a lekár Luigi Virgilli.
Napriek očitému svedectvu však doteraz nie je objasnená príčina havárie lietadla. Oficiálna verzia hovorí o tragickej nehode. Existujú však aj hlasy, ktoré tvrdia, že Štefánik bol zostrelený na priamy príkaz Beneša. Ďalšia verzia hovorí o zostrelení lietadla Maďarmi, s ktorými bola republika vtedy vo vojnovom stave, resp. o zostrelení omylom, pretože protivzdušná obrana mohla konať v domnení, že strieľa na nepriateľské maďarské lietadlo, keďže Štefánikove lietadlo Caproni malo trikolóru taliansku - čiže vo farbách zhodnú s maďarskou.