BANSKÁ ŠTIAVNICA. Výročie ukončenia budovania železničnej trate Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, známej Trate mládeže, si nedávno v Banskej Štiavnici pripomenuli podujatím s pamätníkmi aj jazdami historických vlakov.
Bez odpovede
Sedemdesiat rokov od výstavby pripomína banskoštiavnická samospráva, že sa už od roku 2012 usiluje o zapísanie Trate mládeže do Registra národných kultúrnych pamiatok SR. Neúspešne.
„Táto trať je súčasťou slovenskej histórie. Pred niekoľkými rokmi preto Banská Štiavnica prostredníctvom primátorky požiadala o jej zaradenie medzi hmotné kultúrne pamiatky, kam iste patrí. Definitívna odpoveď ale dodnes neprišla,“ poznamenal v tejto súvislosti Rastislav Marko z banskoštiavnického mestského úradu.
Chýbajú im ľudia
Pamiatkari odkazujú, že Trať mládeže si štatút národnej kultúrnej pamiatky zaslúži, no pri otázkach, prečo celý proces ustrnul, priznávajú vlastnú vinu.
„Trápi nás veľmi veľká fluktuácia zamestnancov. Len v Banskej Štiavnici nám dnes chýbajú traja ľudia,“ odpovedala na našu otázku riaditeľka Krajského pamiatkového úradu v Banskej Bystrici Zuzana Klasová s vysvetlením, že keď pracovník, ktorý sa téme venoval skončil, prerušila sa aj jeho práca v súvislosti s Traťou mládeže.
„Chceme sa k tomu vrátiť a bola by som rada, keby sme to už budúci rok mali spracované,“ povedala Klasová s dôvetkom, že sa spolieha na posilnenie kapacít.
Trať mládeže ako technická pamiatka podľa jej slov nie je výnimočná architektúrou, ale najmä príbehom jej výstavby.
„Je reprezentantkou mladej historickej formy pamiatkového fondu, má však spoločenskú hodnotu,“ objasnila šéfka pamiatkarov v kraji a dodala, že pamiatkové hodnoty trate potrebujú podrobne analyzovať.
O lepšiu prezentáciu a využitie potenciálu trate – napríklad pre turizmus – by sa však podľa jej názoru mal cez ministerstvo dopravy a Železnice SR starať aj štát.
V prípade, že by sa železničná trať stala pamiatkou, v jej údržbe a starostlivosti o ňu Klasová problém nevidí.
„Ide o stále funkčnú trať, o ktorú sa majiteľ musí starať aj dnes. Máme však aj príklad inej trate, ktorá je pamiatkou – Čiernohronská železnica, takže skúsenosti existujú,“ povedala.
Tisíce brigádnikov
Stavba Trate mládeže sa oficiálne začala 5. apríla 1948 a ukončili ju 28. októbra 1949.
Na výstavbe sa podieľalo viac ako 47-tisíc brigádnikov, z toho približne 1600 mladých ľudí zo zahraničia, najmä z Bulharska, Poľska a Francúzska.
V zložitom teréne robotníci vybudovali 49 železničných a 32 cestných objektov.
Trať dlhá viac ako 20 kilometrov prekonáva výškový rozdiel 266 metrov.
Pri stavbe Trate mládeže sa zrodil aj folklórny súbor Lúčnica.