KREMNICA. Kremničania sa stretli, aby s vedením mesta diskutovali o situácii na ceste prvej triedy I/65, ktorá rozdeľuje obytnú zónu. Denne ňou prechádza množstvo kamiónov, pričom ich počet sa zvýšil po nedávnej rekonštrukcii úseku v smere na Kremnické Bane.
„Sme kráľovské banské mesto, historické mesto a oni nám tu postavia cestu prvej triedy. Problémom sú hlučnosť, prašnosť, riziko pre chodcov. Bývam desať metrov od cesty a vidím priamo na merač rýchlosti, každú chvíľu tadiaľ jazdia kamióny rýchlosťou 80 a viac kilometrov za hodinu. Až ma mrazí, len čakám, kedy sa tá cesta prepadne do bane,“ reaguje na obrovskú dopravnú záťaž Kremničanka Jozefína.
Arogantní vodiči
Kremničanka tiež tvrdí, že ak sa niečo v najbližšej dobe nezmení, ľudia budú na ceste protestovať. „Ja som za a do demonštrácií pôjdu určite aj iní ľudia. Lebo sú rozčúlení. Keď stojíme na priechode pre chodcov, nikto nám nedá prednosť, dlhé minúty tam čakajú aj matky s kočíkmi, je to na zaplakanie,“ hovorí.

Niektorí obyvatelia blízkych bytoviek sa sťažujú aj na otrasy, ktoré cítia priamo v bytoch. Hluk a prach komplikujú aj vetranie.
Michaela Majerová zo sídiska Huty, ktoré s cestou susedí, považuje za najväčší problém aroganciu vodičov kamiónov.
„Absolútne nedodržiavajú rýchlosť – teda päťdesiatku v meste – a v troch pruhoch sa predbiehajú. Ľudia tam vôbec nevedia prejsť cez priechod, čakajú tam päť, desať minút, lebo ich nikto nepustí,“ opisuje štandardnú situáciu.
Myslí si, že pomôcť by v tomto úseku mohlo zúženie cesty v jednom smere z dvoch do jedného pruhu, ale aj zviditeľnenie priechodov pre chodcov.
Žiadajú opatrenia
Množstvo kamiónov prúdiacich cez mesto rieši dlhodobo aj kremnická radnica. Tá sa opakovane obracia na správcu cesty, na ministerstvo dopravy, prezídium Policajného zboru, ale oslovila ajprezidentskú kanceláriu.
„Cesta rozdeľuje mesto v obytnej časti, cca tretina obyvateľov musí denne, či už pešo alebo autom, križovať túto dopravnú tepnu, nie je spôsob, ako sa tomu vyhnúť,“ hovorí primátor Kremnice Alexander Ferenčík.
Samospráva preto od cestárov žiada opatrenia na upokojenie dopravy, aby sa predišlo zbytočným nehodám a ohrozeniu životov ľudí.

„Žiadame optické psychologické brzdy, to značí výmenu dopravného značenia. Chceme tiež, aby sa po aktualizácii projektovej dokumentácie z roku 2011 pristúpilo k stavebným úpravám na ceste – konkrétne k vybudovaniu stredových ostrovčekov, aby sa cesta v úseku zúžila do jedného pruhu a doprava sa upokojila,“ opisuje požiadavky mesta na cestárov Ferenčík.
Do investičného plánu cestárov by kremnická samospráva chcela dostať osadenie semaforov minimálne na dvoch až troch najvyužívanejších priechodoch.
„Za najakútnejšie to považujeme na križovatke s cestou smerom do Kopernice a pri starej pekárni,“ upresňuje primátor.
Úpravy by chceli vybojovať už budúci rok. Na problémy upozorňuje radnica dlhodobo, doterajšie reakcie zo strany Slovenskej správy ciest považuje pritom za nedostatočné.
Opravia len povrch

Slovenská správa ciest, ktorá na jeseň 2017 sprístupnila zrekonštruovaný úsek I/65, ktorý predtým poškodila povodeň, nárast intenzity dopravy pripúšťa.
„Potvrdzujeme zvýšenie frekvencie dopravy. Opravená cesta vždy prináša zvýšené bezpečnostné riziko, ide o ľudský faktor, ktorému nedokážeme zabrániť,“ zareagovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Lucia Karelová ešte na jar.
"Na budúci rok plánujeme opravu krytu vozovky v celom prieťahu mestom. Na prvky na upokojenie dopravy - ostrovčeky a podobne - máme vypracovanú projektovú dokumentáciu, ale stavba nie je zaradená do investičného plánu pre rok 2020," odkazuje správca cesty cez svoju hovorkyňu aktuálne.