Mikuláš, betlehem, koledy. S Vianocami sa spájajú mnohé tradície, ktorých miesto v našich životoch považujeme za neotrasiteľné, a to často bez ohľadu na to, či sme veriaci alebo nie.
Desaťročia dozadu sa však na istý čas dostali do úzadia alebo ich vytlačili priamo zákazy.
Téme sviatkov, aj tých vianočných, v období socializmu a tomu, ako ich zmenila totalita, sa venuje historička Zuzana Hasarová.
„Strana chcela po roku 1948, keď sa komunisti dostali k moci, zlikvidovať čokoľvek duchovné, čo s týmito sviatkami súviselo. Vianoce strácali kresťanský rozmer a zmiznúť mal aj ich hlavný symbol, Jezuliatko v jasličkách, lebo, ako argumentoval režim, keď nie je malého Ježiška, neexistuje ani Ježiš Kristus a jeho odkaz,“ hovorí historička.
Svätú rodinu nahradili baníci a päťročnica
Zuzana Hasarová
- Je absolventkou interného doktorandského štúdia v odbore slovenské dejiny na katedre histórie Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
- Venuje sa československým dejinám druhej polovice 20. storočia.
- Zaujímajú ju najmä sviatky a oslavy komunistického Československa ich vznik a dejinné pozadie.
Dovtedajšie posolstvá sviatkov mali nahradiť iné – ateistické. Aj samotný vrchol sviatkov sa mal podľa predstáv komunistov presunúť na 31. decembra podľa sovietskeho vzoru, režim chcel totiž z myslí ľudí vymazať nielen narodenie Ježiša, ale aj svätého Mikuláša.
„Nesmeli sa spievať žiadne nábožensky ladené koledy, povolené boli maximálne tie, ktoré mali ľudový charakter. Zmizli betlehem, traja králi, Panna Mária aj celá svätá rodina – títo boli nahrádzaní päťročnicou, baníkmi, budovateľmi,“ približuje historička.
V nových „koledách“ ďakovali deti baníkom za teplo v školách, robotníkom v tlačiarňach za knižky, ale napríklad aj súdruhovi Gottwaldovi za červené pionierske šatky.
Červené hviezdy na šachtách
Povestným sa stal v tejto súvislosti vianočný príhovor vtedajšieho premiéra a neskoršieho prezidenta Antonína Zápotockého z roku 1952.
„Doby sa zmenili. Deti pracujúcich sa už nerodia v chlievoch. Nastali mnohé prevraty. Aj Ježiško vyrástol a zostarol, narástli mu fúzy a stáva sa z neho Dedo Mráz. Nechodí už nahý a otrhaný, je pekne oblečený v baranici a v kožuchu. Nahí a otrhaní nechodia už dnes ani naši pracujúci a ich deti,“ prihováral sa prostredníctvom rozhlasu obyvateľom Československa.