BANSKÁ ŠTIAVNICA. Sú štyri, pochádzajú z Banskej Štiavnice a okolia a spája ich spoločná vášeň k prírodnému materiálu. Členky neziskovej organizácie Gubaňa sa dali dokopy pred dvomi rokmi a spoločne sa venujú výrobe rozličných kúskov oblečenia z pravej ovčej vlny.
Spojili sa
S nápadom založiť túto organizáciu prišla Marcela Nemcová, ktorá má vlastnú ovčiu a ovocnú farmu v Devičanoch.

„Marcela už dlhšie premýšľala nad tým, čo urobiť s vlnou a ako ju spracovať. Začala ju sama spriadať, pliesť svetre a v jej hlave sa časom zrodila myšlienka väčšieho projektu, ako tento materiál využiť na vyššom leveli,“ vysvetľuje jedna z členiek organizácie, marketingová manažérka Šárka Minárik.
Farmárka si postupne začala hľadať spolupracovníkov. Spočiatku sa k nej pridala odevná dizajnérka zo Zvolena Larisa Gombárová a tiež Katarína Fremalová, ktorá sa venuje pleteniu vlastných autorských vecí. Okrem nich s nimi spolupracujú ešte tri ženy, ktoré sa venujú štrikovaniu a pleteniu.
Minimalizmus
Samotný materiál získavajú členky Gubane z vlastných zdrojov. „Vlna pochádza z veselých a šťastných ovečiek, ktoré žijú naozaj v dobrých podmienkach. Kvalita každej je iná. Vyrábame z nej rozličné výrobky – svetre, vesty, ponožky, čapice, či rukavice. Máme navrhnutú aj pánsku kolekciu,“ hovorí Minárik s dôvetkom, že ich cieľom je poukázať na prirodzenú krásu vlny.
Začali s hladkým úpletom, v súčasnosti pracujú s priemyselne i ručne spracovaným vláknom. „Zatiaľ sa venujeme takému minimalizmu. Snažíme sa nájsť svieži tvar i vzor, aby to neboli iba samoúčelné veci. Je to naozaj fantastický, ušľachtilý materiál,“ poznamenáva Larisa Gombárová.
Vlna záujmu
Šikovné umelkyne by si v budúcnosti chceli otvoriť aj vlastný kamenný obchod, budujú si aj vlastný e-shop a jazdia po predajných trhoch. Keďže si však všetko financujú samé, k svojmu snu sa približujú krok po kroku.
„V tomto meste už o našej tvorbe ľudia vedia a môžem povedať, že sa spustila vlna záujmu, ktorá nám vyrazila dych. O tento materiál je veľký záujem najmä u tých, ktorí sa venujú pleteniu, ale aj o samotné výrobky,“ hovorí Minárik.