ŽIAR NAD HRONOM. Žiaci základných a stredných škôl sa v týchto dňoch počas karantény spôsobenej súčasnou mimoriadnou situáciou v súvislosti so šíriacim sa novým ochorením COVID-19 učia z pohodlia domova systémom online, teda prostredníctvom internetu.
Snažia sa pomôcť
Výnimkou nie je ani Základná škola s materskou školou Maximiliána Hella v obci Štiavnické Bane, kde už tretí týždeň prebieha vyučovanie cez videohovory prostredníctvom špeciálnej aplikácie ZOOM, ktorú má dieťa stiahnutú vo svojom počítači alebo mobilnom telefóne.
„Reálne máme našich žiakov na kamerách, vďaka čomu môžu pokračovať vo vyučovaní nových učebných látok. Celkovo som postrehol na takomto vyučovaní zatiaľ 90 percentnú účasť a pomaly tento spôsob skvalitňujeme,“ vysvetľuje riaditeľ Pavel Michal.

Niektorí žiaci však z viacerých dôvodov vždy možnosť pripojenia nemusia mať, preto každý problém sa snaží vyriešiť škola. Napríklad, len prednedávnom samotní zamestnanci poskytli niekoľko mobilných telefónov rodine žijúcej v obci Baďan, ktorá si to nemohla dovoliť. Jeden z rodičov škole dokonca venoval aj nový tablet, ktorý tiež posunuli ďalej.
„Jedna rodina zas nemala peniaze na zaplatenie dát, aby sa ich deti mohli učiť, tak hľadali kupca na drevo. Keďže som potreboval domov desať metrov, tak som ho kúpil. Hľadáme stále riešenia na to, aby sme zlepšovali a skvalitňovali pripojenia a tiež pomáhali iným,“ hovorí Michal.
Nebuďme rozdávačmi úloh
Na začiatku pracovali prostredníctvom štátneho systému, aplikácie EduPage, kde posielali žiakom úlohy, avšak tá sa neosvedčila. „Rodičia mali hlavu v smútku, pretože sme „nasekali“ deťom úlohy a oni ich s nimi museli vypracovať. Keď je rodič doma, má veľa inej práce a ešte sa musí aj s dieťaťom učiť. Od toho sme tu ale my, učitelia,“ hovorí.
Vedenie školy upravilo aj samotný rozvrh a denne vyučujú dve hodiny najmä predmety, ktoré momentálne považujú za najdôležitejšie. Avšak, ak si dieťa má chuť napríklad aj zacvičiť, v systéme nájde od učiteľa telesnej výchovy tréningové procesy určené na doma.
„Zatiaľ máme výbornú spätnú väzbu zo strany rodičov. Deti sa na výučbu tešia a rodičia spomínajú, že sú pripravené už 15 minút pred hodinou. Dievčatá sa dokonca pred videohovorom rady upravia a tešia sa, že sa môžu takto stretnúť a porozprávať,“ hovorí s úsmevom riaditeľ.

Za kamerou aj škôlkari
Tento systém sa však netýka iba žiakov základnej školy, ale aj tých najmenších, ktoré navštevujú škôlku. Spustili totiž aj vyučovanie škôlkarov, ktoré nie je povinné, ale zato atraktívne a o pár dní spustia aj tzv. poobedný klub. Tu sa budú učiť rôznym zručnostiam ako je napríklad varenie, či zdobenie kraslíc.
„Vyučujúci budú vždy dopredu deti informovať čo si majú pripraviť k zadanej téme. Verím, že aj takýmto spôsobom pomôžeme rodičom a aspoň sčasti uľahčíme ich prácu,“ poznamenáva.
Chcú ich motivovať
Aj Základná škola na Jilemnického ulici v Žiari nad Hronom hľadá možnosti, ako čo najefektívnejšie pokračovať vo vzdelávaní svojich žiakov online, preto využívajú hneď niekoľko spôsobov.
Mladší žiaci pracujú s aplikáciou ZOOM, starší zas používajú Messanger, kde sa v stanovenom čase vidia aj so svojím učiteľom a spoločne pokračujú ďalej s novým učivom..
„Musím povedať, že táto forma je prínosom pre obe strany. Ja sama som sa spojila s našimi druhákmi a štvrtákmi, trochu sme sa porozprávali, povedali mi čo robia. Bolo to veľmi príjemné a energiou nabité stretnutie,“ približuje riaditeľka školy Drahomíra Hanzlíková.
„Vzhľadom k výnimočnej situácii je aj výučba výnimočná. Nesmierne si vážime ochotu a spoluprácu rodičov i žiakov spolupodieľať sa na domácom vzdelávaní. Určite je to pre nich náročné, pre nás však tiež, preto pristupujeme zodpovedne a ústretovo k žiakom a aj hodnotenie úloh má motivačný charakter,“ poznamenáva.
Viac úloh ako predtým?
Stredná odborná škola v Žarnovici, ktorá vyučuje všeobecnovzdelávacie i odborné predmety, takisto využíva systém EduPage. Zástupca riaditeľa pre odborný výcvik Marek Rybár vysvetľuje, že praktická výučba, ktorú nie je možné vykonávať z domu, sa v súčasnej dobe prirodzene zastavila.
„Systém, ktorý máme k dispozícii je dobrý v tom, že vyučujúci sem môžu zadávať úlohy formou projektového, či dištančného vyučovania a tiež sem zadávajú písomky. Samozrejme na komunikáciu využívame aj sociálne siete a maily,“ hovorí Rybár.

Skúšanie žiakov prebieha formou testov a odovzdania rôznych prác. Problémom podľa neho je, že vyučujúci často nevedia odhadnúť správnu mieru množstva učiva, ktoré žiakom posielajú.
„Mám pocit, že tým, že chcú nejakým spôsobom kompenzovať aktuálnu situáciu, niekedy pridávajú viac učiva ako je potrebné. Je to prirodzené, v takejto situácii sme ešte neboli, ale je nevyhnutné nájsť správnu mieru,“ myslí si.
K téme sa vyjadrila aj Žiarčanka Zuzana Vančišinová Zúbriková, ktorá má dve školopovinné deti. "Adam je prvák , Sofia štvrtáčka. Myslím si, že skôr nám rodičom sa zdá byť toho viac, pretože deti časť učiva za normálnych okolností preberú v škole a potom majú domáce úlohy, kdežto teraz sa robí všetko naraz. Za mňa musím povedať, že je to primerané a zvládnuteľné. Skôr to možno zaberie viac času. Deti sa v škole sústredia viac ako doma," hovorí.
„Moje deti navštevujú Súkromnú základnú školu Bakomi v Štiavnici, ktorá má iný systém vzdelávania, takže sú zvyknuté robiť doma projekty. Náročnejšie je, že trávia veľa času za počítačom. A občas mám pocit, že učitelia nechcú nič zanedbať a dávajú možno viac úloh. Deti sa na druhej strane učia byť zodpovedné a zároveň aj samostatné, čo je veľká výhoda,“ poznamenáva Svetlana Píšová z Banskej Štiavnice.