Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Žarnovica a plochá dráha k sebe patria už dlhé desaťročia

V 90-tych rokoch hrozil zánik, prezradil predseda Speedway Clubu Martin Búri.

(Zdroj: archív MB)

ŽARNOVICA. Tradícia organizovania pretekov na žarnovickej plochej dráhe je najdlhšia spomedzi všetkých motoristických športov na Slovensku. V posledných rokoch sa jej opäť dostáva väčšej pozornosti. Napokon pravidelné preteky, domáci pretekári, tréningy, rôzne akcie a do toho výkony Martina Vaculíka, za nejakú tú zmienku určite stoja.

67-ročná svieža pani

História tohto športu sa v malom mestečku na Pohroní začala písať v roku 1953. Odvtedy tu bolo zorganizovaných 303 pretekov rôzneho významu, medzi nimi aj 29 pretekov majstrovstiev sveta, či Európy. Práve Žarnovica bola v roku 1994 svedkom historicky prvých pretekov majstrovstiev sveta v motocyklovom športe v samostatnom Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

„Za toto dlhé obdobie tu štartovali pretekári prakticky z celého sveta od Nového Zélandu, Austrálie, cez USA, Veľkú Britániu, Dánsko, Švédsko, Fínsko, Lotyšsko, Nemecko, Rakúsko, Ukrajinu po najvzdialenejšie kúty Ruska. Takmer 1200 pretekárov zo štyroch desiatok krajín malo tú možnosť vyskúšať si žarnovickú dráhu počas pretekov. Nechýbali medzi nimi majstri sveta, Európy, národní šampióni, ale ani začínajúci jazdci, ktorí zbierali skúsenosti,“ prezradil menoslov reprezentácii Martin Búri.

Plochá dráha v Žarnovici zažila obdobia slávy, ale aj úpadku. Momentálne by sa o nej dalo povedať, že ide síce o 67-ročnú pani, no vo veľmi dobrej kondícii.

Nebyť nadšencov, plochá dráha nie je

Predtým ako v auguste 1953 prvýkrát zavrčali plochodrážne špeciály na žarnovickom ovále, bolo potrebné ho vybudovať. A to dokázali nadšenci na mieste, kde predtým boli močariny, ktoré v zime slúžili aj ako klzisko. Ich odvodnenie, vysušenie a následná úprava ťažkou technikou nebolo síce jednoduché, no priniesli dvojnásobný efekt. Okrem plochodrážneho oválu v jeho vnútri vzniklo aj futbalové ihrisko. „Prvým podujatím bola 1. Pohronská plochá dráha o Striebornú prilbu SNP, ktorú zorganizovali 29. a 30. augusta nadšenci združení okolo Františka Majba, Bohuslava Dvořáka, Jozefa Bohunku, či Viliama Gregora. Dráha v tom období dostala škvárový povrch a dĺžku 427 metrov. Medzi ňou a futbalovým ihriskom bola ešte ľahkoatletická dráha,“ priblížil Búri a dodal: „Ešte v tom istom roku sa konala akcia pod názvom Inštruktáž a výcvik jazdcov ktorej sa zúčastnilo 35 záujemcov z okolia, ale aj z Brna a Prahy. Bola to prvá snaha o výchovu vlastných pretekárov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Činnosť v ďalších rokoch sa sústredila nielen na organizáciu Striebornej prilby, ale aj ďalších pretekov. V roku 1956 sa toto podujatie stalo súčasťou jedného z finálových kôl Majstrovstiev Československa. Hrdinami toho obdobia boli českí pretekári ako Hugo Rosák, Miloslav Špinka, František Volavý, Jan Lucák, Rudolf Havelka a ďalší.

Medzinárodne a rekordne

Významným medzníkom v histórii sa stal rok 1957. Okrem tradičnej Striebornej prilby sa Žarnovica zaradila medzi organizátorov medzinárodných pretekov. „Konkrétne 5. mája 1957 sem zavítali jazdci z Dánska, Maďarska, Poľska, Rakúska, Švédska a domáceho Československa. Víťazstvo Dána Forsberga sledovalo 20 tisíc fanúšikov, čo je rekord na žarnovickej plochej dráhe,“ uviedol historický moment predseda klubu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podobné preteky boli organizované aj v rokoch 1958, 1962 a 1963. A práve rok 1958 takmer ukončil sľubne sa rozvíjajúcu činnosť žarnovickej plochej dráhy.

„Počas Medzinárodných pretekov, ktoré vyhral Fín Antti Pajari a sledovalo ich okolo 18 tisíc divákov, sa časť z nich, ale aj z pretekárov, nakazila týfovou epidémiou, keď v horúčavách pili vodu z neďalekej studne. Našťastie to znamenalo "iba" tri roky bez plochej dráhy a motory poháňané metylalkoholom sa mohli v Žarnovici rozozvučať opäť v roku 1962,“ dodal zaujímavosť Búri.

V tom roku sa do Žarnovice z Banskej Bystrice dostáva aj organizácia Zlatej prilby SNP, ktorá pretrváva dodnes.

S vlastným ligovým tímom

Významným impulzom pre žarnovickú plochú dráhu sa stáva rok 1967 a presťahovanie Športového výcvikového strediska pre Stredoslovenský kraj z Banskej Bystrice do Žarnovice. „Tak vznikol žarnovický ligový tím, na ktorého počiatku stáli najmä jazdci z Banskej Bystrice a Zvolena - Ivan Dedina, Vojtech Mihálik, Pavol Krč doplnení prvými žarnovickými plochodrážnikmi Jaroslavom Považanom, Vojtechom Bartfayom a Vladimírom Ceglédym,“ predstavil mená premiérových jazdcov klubu.

V tom čase prebral starostlivosť o mančaft Ľudovít Bartfay starší a po ňom Emil Messerschmidt. Prvým meraním síl Žarnovice bolo 21. mája 1967 stretnutie s Bratislavou, ktoré domáce mužstvo prehralo tesne 52:53. S nárastom počtu domácich plochodrážnikov došlo v roku 1969 k obnoveniu Majstrovstiev Slovenska, ktoré s krátkymi prestávkami a jednou dlhou, trvajú dodnes.

Domáci plochodrážnici

Ďalším významným medzníkom bol rok 1970. Na štadióne sa prvýkrát objavili televízne kamery, ktoré 3. mája nasnímali stretnutie Československa s mladými reprezentantmi Anglicka. Vyhrali domáci v pomere 64:44. Začiatok 70-tych rokov prináša aj výraznú obmenu v radoch pretekárov reprezentujúcich Žarnovicu.

„Tu sa do popredia dostávajú mená, ktoré sa na dlhé desaťročia výrazne zapísali do dejín tohto športu v Žarnovici. Ján Daniel - pretekár a tréner, ktorý prakticky dodnes pôsobí v tejto pozícii a Ján Danihel - pretekár, organizátor a v súčasnosti enviromentálny komisár, sa dokázali najprv presadzovať aj v silnej konkurencii jazdcov v rámci celého Československa, aby po ukončení aktívnych kariér ostali verní žarnovickej plochej dráhe dodnes,“ spomenul ikony klubu Búri a ďalej dodal: „Treba samozrejme pri tom spomenúť ešte jazdcov ako Ľudovít Bartfay (majster SR 1969), Karol Vallner, Jozef Zimmermann, Milan Černek, Jozef Lacko a ďalší.“

Pod patronátom Preglejky

Na dlhé roky poznačili plochú dráhu aj zmeny v roku 1975. Vtedy bola znovu založená ZO Zväzarmu pod patronátom národného podniku Preglejka. Na čelo sa postavil Ing. Milan Šovčík a nová generácia organizátorov začala s mnohými rekonštrukciami, či už dráhy, mantinelov, ale aj s výstavbou a prerábaním tribún, moderného depa a ďalších súčastí žarnovickej plochej dráhy, z ktorých väčšina slúži dodnes. Žarnovica začala v československej lige vystupovať pod názvom Preglejka Žarnovica a na dlhé roky sa tak zapísala do sŕdc fanúšikov.

Preteky majstrovstiev sveta a Európy

Rok 1979 je po vzniku žarnovickej plochej dráhy asi najdôležitejším v jej dejinách. Zisk licencie Svetovej motocyklovej federácie (FIM), ktorému predchádzala najväčšia rekonštrukcia dráhy, jej skrátenie na 400 metrov, nový dolomitový povrch a mnoho ďalších súčastí znamenal, že Žarnovica sa zaradila medzi organizátorov pretekov Majstrovstiev sveta a neskôr aj Európy. „Od roku 1979 bolo takýchto podujatí zorganizovaných už 29, čím sa radí medzi najvýznamnejších organizátorov motoristických podujatí na Slovensku, ale aj v Strednej Európe,“ hrdo prezradil Martin Búri.

Extraliga

Snaha žarnovického tímu v ligových bojoch vyvrcholila v roku 1984, kedy sa prebojoval do Extraligy a stal sa súčasťou štvorice najlepších tímov v celom Československu.

„To už ale sú 80-te roky a jazdecká základňa formovaná okolo Zdena Vaculíka, Pavla Tonhauzera, Dušana Moráveka, Jaroslava Danka, Lubomíra Jedeka, Vladimíra Tomku, Pavla Kaliaka, Jozefa Belicu a nádejných juniorov bratov Forgáčovcov,“ zaspomínal na osemdesiate roky momentálne prvý muž Speedway clubu a dodal zaujímavosť: „Paradoxne v tomto období najväčších žarnovických úspechov ukončil svoju činnosť klub zo Zohora a Žarnovica ostala jedinou plochou dráhou na Slovensku.

Kríza a hrozba zániku

„Počiatok 90-tych rokov prináša krízu do tohto športu v Žarnovici. Po ukončení kariér väčšiny vyššie spomenutých pretekárov, ich miesta mali zaplniť už spomínaní Forgáčovci, Vladimír Višváder, Ján Mesiarik, Jaroslav Ceglédy, Ladislav Eliáš, Jozef Tomka, či Anton Blusk. Nestalo sa tak, najmä pre zranenia, či ponechania si niektorých z nich v českých kluboch, kde najprv jazdili počas povinnej vojenskej služby,“ prezrádza smutný medzník plochej dráhy v Žarnovici Búri.

Žarnovický ligový tím na dlhé roky končí svoju činnosť v roku 1991. Odvtedy prakticky až do roku 2011 sa klub venoval iba organizácii pretekov na žarnovickej plochej dráhe, ktorých počet sa pohyboval od jediných (1993, 1999, 2010) až do štyroch (2006), ale väčšinou to boli dve podujatia v roku. „Nebyť snahy osamoteného Jána Daniela o výchovu pretekárov a Zdena Vaculíka, ktorý vychoval "šperk" slovenskej plochej dráhy v podobe svojho syna Martina, jazdili by v tomto období so slovenskou licenciou iba českí pretekári,“ dodal.

Za obdobie rokov 1953 až 2010 bolo zorganizovaných 232 plochodrážnych pretekov rôzneho významu, z toho 17 pretekov Majstrovstiev sveta, či Európy.

Nový impulz

Silným impulzom, ktorý prakticky vrátil žarnovickú plochú dráhu do jej najslávnejších 80-tych rokov, bol vznik Speedway Clubu Žarnovica. Nespokojnosť s dovtedajším vedením plochej dráhy vyústila na prelome rokov 2010 a 2011 do vzniku už spomínaného Speedway Clubu. Mladý tím približne 70-tich ľudí združený okolo Mgr. Martina Búriho a Ing. Jakuba Zliechovca vystužil skúsený Ján Daniel a vďaka veľkej podpore zo strany vedenia mesta Žarnovica, sponzorov a najmä fanúšikov, začal prakticky od nuly so svojou činnosťou.

„Rozbehli sme pravidelný plochodrážny život, v rozpätí doterajších ôsmych sezón sme zorganizovali 62 pretekov, z toho 11 pretekov Majstrovstiev sveta a Európy. Vychovali sme jazdcov, reprezentantov ako Patrik Búri, Adam Čarada, ktorý však ukončil činnosť, Michal Tomka, Ján Mihálik, Jakub Valkovič, David Pacalaj, Michal Danko, pričom v rámci Speedway Academy pokračuje v tejto náročnej činnosti a v sezóne 2020 by mohli pribudnúť minimálne dvaja noví pretekári,“ povedal na adresu Speedway clubu jej predseda Martin Búri.

Plochá dráha si prešla aj veľkou rekonštrukciou.

„Starostlivosť o dráhu sa prejavila aj zakúpením nafukovacích mantinelov, výmenou tých drevených a poničenej konštrukcie, rekonštrukciou odvodnenia dráhy a niekoľkonásobným navezením nového materiálu a mnohými ďalšími opravami a vylepšeniami, ktoré každoročne brigádnicky vykonávajú desiatky členov klubu,“ ozrejmil zoznam opráv Búri.

Pravidelné tréningy a preteky, zabezpečovanie slovenskej reprezentácie a zapájanie sa do viacerých ligových súťaží súčasne, prinášajú ovocie v podobe úspechov mladých žarnovických pretekárov, čo im závidia aj v susedných Čechách. Mnohé propagačné akcie priťahujú na štadión stále viac fanúšikov a žarnovická plochá dráha robí dobré meno malému mestečku.

„Najmä vďaka tejto činnosti stúpol počet pretekov na žarnovickej plochej dráhe a od roku 1953 ich bolo zorganizovaných 303, z toho 29 pretekov Majstrovstiev sveta, či Európy,“ prezradil na záver Búri.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 307
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 621
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 722
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 569
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 890
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 111
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 256
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 404
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 364
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 540
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Plochá dráha

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Šéf Slovalco Milan Veselý kritizuje štát za komunikáciu o celoplošnom testovaní

Firemný sektor sa informácie k celoplošnému testovaniu dozvedá na poslednú chvíľu a bez predchádzajúcej konzultácie.

Hlavnou surovinou pri výrobe hliníka je elektrická energia. Slovalco rokuje o jej nových cenách od roku 2014.

Slovenské banské múzeum v Banskej Štiavnici bude mať novú riaditeľku

Do výberového konania sa prihlásilo sedem uchádzačov.

Ilustračné foto.

V Novej Bani budú testovať v exteriéri, pripravených je päť miest

Samospráva už má k dispozícii takmer štyri desiatky dobrovoľníkov.

Odberné miesto na nový koronavírus.

V obci osadili merače, chcú tak zvýšiť bezpečnosť

Získali dotáciu vo výške sedem tisíc eur.

Nové merače.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie v liptovských mestách.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Už ste čítali?