ŽIAR NAD HRONOM. Čerstvé mäso, výrobky z čili papričiek, kvalitné víno, ale i mnoho ďalších produktov, si mohli v sobotu (20. júna) záujemcovia zakúpiť v rámci prvého Lokálneho trhu v Žiari nad Hronom. A to dokonca osobne u niekoľkých regionálnych výrobcov z viacerých oblastí.
Na základe objednávok
Aj napriek tomu, že ide o novinku, Lokálny trh navštívilo množstvo zvedavcov. A čo je vlastne hlavnou myšlienkou tohto projektu? Organizátor a autor projektu Peter Paššák približuje, že ide o farmárske trhy, ktoré fungujú formou predobjednávok. To znamená, že si zákazníci objednajú výrobky o ktoré majú záujem z ponuky rôznych regionálnych výrobcov uverejnenej na webe.
„Výrobcovia objednaný tovar pripravili a doviezli do Žiaru nad Hronom. Zákazníci si jednoducho prišli svoje objednávky vyzdvihnúť a mohli sa tak stretnúť s nimi osobne,“ priblížil Paššák, ktorý sa inšpiroval v zahraničí, kde takýto model úspešne funguje najmä vo Fínsku a vo Švédsku.
Lokálni výrobcovia
Do tohto projektu sa zapojila aj rodinná biofarma z Kremnických Baní, ktorá v rámci svojej ponuky zákazníkom predstavila čerstvé hovädzie mäso, či bravčovinu. „Lokálny trh je podľa môjho názoru výborný nápad, pretože sa tu stretnú viacerí lokálni podnikatelia a ľudia nás môžu podporiť takouto formou,“ povedal majiteľ Ján Svitok.
Svoje produkty tu tentokrát odprezentovala aj Farma Behanovo z Močiara, ktorá mala v ponuke domáce sirupy, lekváre, pesto z medvedieho cesnaku, či lúpané orechy. Podľa slov výrobcu Filipa Minku z tejto firmy, je myšlienka Lokálneho trhu veľmi dobrá, pretože tu dostanú šancu odprezentovať sa lokálni výrobcovia i malí farmári a tým pádom ľudia nemusia nakupovať len v obchodných reťazcoch. „Jednoznačne, ak to bude možné a ak budeme pozvaní, zapojíme sa aj nabudúce,“ poznamenal.
Zaujímavosťou, ktorú tu mohli návštevníci vidieť, sú aj produkty pochádzajúce z divínskej čili farmy, ktorú si založil farmár Miroslav Kožuch so svojou rodinou pred tromi rokmi. Ako sám približuje, pestujú na nej čili papričky a rôzne druhy zeleniny, z ktorých vyrábajú netradičné produkty. „Pestujeme napríklad cuketu, tekvicu hokkaido, papriky, paradajky i medvedí cesnak. Všetko spracúvame a vyrábame z toho rôzne omáčky a pasty s prídavkom čili. Niečo je pálivé viac, niečo menej,“ smeje sa Kožuch.
Dodáva, že hlavný princíp Lokálneho trhu sa začal intenzívne rozvíjať aj na Slovensku, čo sám vníma pozitívne. „Ľudia si na to pomaly zvykajú, chutí im to, naše výrobky sú bez konzervantov a zároveň podporujú lokálnych výrobcov,“ priblížil. Okrem toho v ich ponuke nájdeme aj rozličné kvetové – bazové, či lipové sirupy a už čoskoro začnú aj s výrobou ovocných.
Rovnako sa myšlienka Lokálneho trhu pozdáva aj Petrovi Jagošovi z Ekofarmy Aronia v Pitelovej, ktorý so svojou rodinou pestuje na svojej aróniovej farme aróniu čiernopolodú. A práve z nej vyrábajú lekváre, ovocné šťavy, víno i sušené plody. „Ide o prvý „mesačník“ trhu, takže uvidíme ako to bude pokračovať. Myslím si, že ide o dobrú myšlienku a pozitívom je, že dopredu presne vieme, koľko produktov máme priniesť,“ hovorí Jagoš.
Ľuboš Kollár z vinárstva Anton Uhnák v Čajkove si spôsob takéhoto predaja pochvaľuje tiež. „Hoci je to niečo nové a nepoznané, ľudia sa toho celkom chytili. Veľmi radi sa zapojíme aj nabudúce,“ poznamenal s úsmevom.
Rôzne produkty
Zákazníci si môžu cez web objednávať z pomerne širokej ponuky potravín a nápojov. Nájdu tu mäso a mäsové výrobky z ekologickej farmy, bio destiláty, remeselné pivo, víno z rodinného vinárstva, kávu z lokálnej pražiarne, džemy a víno z arónie, rôzne lekváre, sirupy, čili omáčky a mnoho ďalšieho. Ponuku je možné nájsť na stránke www.lokalnytrh.sk/ziar, kde je tiež možné tovar objednať.
Keďže išlo v tomto prípade o prvý pokus, niektoré výrobky si mohli návštevníci zakúpiť aj bez predobjednávky. „Dohodli sme sa s výrobcami, aby priniesli niečo naviac a trh potrval aj o niečo dlhšie. Zastavili sa tí, ktorí si výrobky objednali dopredu, ale i náhodní okoloidúci,“ uviedol Paššák s tým, že novinku plánujú pre záujem verejnosti usporadúvať pravidelne.
Ekonomické dôsledky pandémie ohrozujú aj posledné nezávislé printové médiá v našich mestách a obciach. Patrí medzi ne aj sieť regionálnych týždenníkov MY, ktorá pod touto hlavičkou prevádzkuje 23 platených týždenníkov, 27 spravodajských regionálnych webov a viac ako 50 FB stránok.
Toto všetko už môže byť čoskoro minulosťou, pretože ekonomický útlm nám spôsobil masívny prepad predaja a príjmov. Ak chcete, aby aj vo vašom meste alebo v regióne zostali zachované kritické a nezávislé médiá (noviny a web) a ak chcete, aby vás o práci mesta a života v ňom neinformovali iba mestom financované média, podporte nás. Už aj sumou 4€ mesačne prispievate k tomu, aby sme mohli aj naďalej prinášať aktuálne a pravdivé informácie o živote vo vašom regióne, meste a obci. Vašu podporu teraz potrebujeme viac ako inokedy predtým. Ďakujeme!