Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Prvé bežkárske trate na Skalke začali budovať už v roku 1962

Pričinil sa o to najmä dvojnásobný majster ČSSR Ondrej Párička.

Lyžiarske stredisko Skalka je obľúbené aj u bežkárov. Lyžiarske stredisko Skalka je obľúbené aj u bežkárov. (Zdroj: TASR/Branislav Račko)

KREMNICA. Trate na bežecké lyžovanie na Skalke pri meste Kremnica začali vznikať v roku 1962. Pričinil sa o to najmä dvojnásobný majster Československej socialistickej republiky (ČSSR) Ondrej Párička.

Ako si zaspomínal pre TASR, motiváciou mu bola túžba venovať sa športu aj popri práci spojára na vysielači Suchá hora na vrchole Skalky.

"Vedel som, že ak chcem ako lyžiar športovať, budem musieť upraviť terén v okolí vysielača. Videl som, že na Skalke nie je nič, nebol tam žiadny poriadny priesek, preto som na tom začal pracovať," vysvetlil pre TASR Párička.

Skryť Vypnúť reklamu

Nápomocné mu v tom období boli aj práce na diaľkovom vedení káblov medzi mestami Žiar nad Hronom a Banská Bystrica, ktoré viedli priamo cez Skalku. "Vďaka tomu sa urobili nejaké prierezy v lesnom poraste, ktoré som začal postupne rozširovať. Doslova oblamovať konáriky," povedal Párička.

Od roku 1962

Začiatok vývoja bežeckých tratí na Skalke datuje do roku 1962, dovtedy sa podľa jeho slov bežkovalo v okolí mesta Kremnica či v Kremnických Baniach.

"Trénovali sme aj v oblasti Hostinca pri vrchole Velestúr, kde boli vynikajúce zvážnice. Nachádzala sa tu turistická chata, ktorú sme dali dokopy, a postupne sme upravovali cesty v okolí," uviedol Párička.

Tvrdí, že Kremnické vrchy majú vďaka nadmorskej výške na bežecké lyžovanie skvelé prírodné podmienky. "Na bukovom poraste sa dobre chytá námraza, ak bola dosť silná, jazdili sme aj na nej," prezradil.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Skalke sa podľa jeho slov postupne sformovala skupina dobrých lyžiarov z lyžiarskeho oddielu. Postupne rozširovali bežecké úseky, pričom využívali existujúce turistické chodníky či zvážnice lesníkov, až kým sa nedostali do priestoru pod vysielačom, kde sú bežkárske trate aj dnes.

Na prácach sa mali podieľať ľudia zo širokého okolia Kremnice vrátane študentských brigád a viacerých priemyselných podnikov z regiónu. "Neodvážim sa spočítať, koľko ľudí sa na tom podieľalo," povedal Párička s tým, že ďalší veľký rozmach priniesla v druhej polovici 70. rokov organizácia podujatia Biela stopa.

Podľa zástupkyne primátora Kremnice Ivety Ceferovej je v Kremnických vrchoch v súčasnosti pre bežkárov upravených viac ako 100 kilometrov tratí.

Skryť Vypnúť reklamu

"Len samotný južný a severný okruh majú dĺžku 50 kilometrov a vo svete bežeckého lyžovania sú považované za akýsi Everest," uviedla Ceferová s tým, že podmienky na športovanie sú tam aj pre menej skúsených či začínajúcich bežkárov.

Vzhľadom na ich rozsah samospráva už v budúcnosti nepočíta s ich rozširovaním, zamerať sa chce na skvalitnenie úpravy. "Tento rok spúšťame skúšobne umelé zasnežovanie inline dráhy na štadióne," podotkla Ceferová s tým, že novinkou je i možnosť návštevníkov prispieť na obnovu a udržiavanie bežkárskych tratí.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 899
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 287
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 126
  4. Od Česka až po Jadran 3 976
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 703
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 211
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 161
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 2 658
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 380
  10. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 371
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj akú posilu zo zámoria dotiahol HKM, čo čaká na kabínu Vionu po úspešnej sezóne, prejdeme si aj účinkovanie Slovákov v Tokiu a pozrieme sa aj na to, či bude Ronaldo pokračovať v Juventuse.


6 h
Z výstavy spodného prádla v Novej Bani

Príďte nazrieť dejinám pod šaty a zažite históriu intímnejším spôsobom.


27. júl
Ilustračné foto.

Pozrite si prehľad, kedy a kde zaočkujú neregistrovaných.


ROS 26. júl

Rybári vytvorili improvizovaný krízový štáb.


26. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Za Chovana sme nedostali šesťcifernú sumu, prezradil Martin Ondrejka.


(KIJ) 26. júl

Občianske združenie dostalo za stavebný delikt pokutu. Predseda hovorí, že boli presvedčení o tom, že neporušujú stavebný zákon.


22 h

K machináciám malo prísť v súvislosti s výstavbou parkovacích domov.


5 h

Primátor Novák opäť žiada zvýšenie rýchlosti na ceste medzi Prievidzou a Novákmi na sto kilometrov za hodinu. O zvýšení rýchlosti na tomto úseku sa hovorí už desať rokov.


27. júl

Už ste čítali?