BANSKÁ ŠTIAVNICA. Len prednedávnom vo večerných hodinách na ceste medzi Banskou Štiavnicou smerom na Vyhne skončilo osobné vozidlo vo Vyhnianskom potoku. Táto nehoda sa zaobišla bez ujmy na zdraví i bez znečistenia vodného toku.
Bez kontaminácie
Riaditeľ správy Chránenej krajinnej oblasti Štiavnické vrchy (CHKO) Peter Farbiak informoval, že v relatívne krátkom časovom období od poslednej vážnej dopravnej nehody kamióna z novembra 2020, ktorý znečistil vodný tok Jasenica, sa pred pár dňami opäť stala nehoda. Aj tá skončila haváriou motorového vozidla do vodného toku.

„Konkrétne išlo o úsek cesty Banská Štiavnica – Vyhne, pod vodnou nádržou Rozgrund. Auto pravdepodobne z dôvodu šmyku vyšlo mimo vozovku, prekonalo strmý zráz a skončilo prevrátené vo Vyhnianskom potoku,“ uviedol Farbiak.

Celý zásah prebehol v súčinnosti hasičov, polície, Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP), Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP) a CHKO Štiavnické vrchy.
Na rozdiel od nehody kamióna sa táto zaobišla bez kontaminácie životného prostredia únikom ropných produktov z havarovaného motorového vozidla do vodného toku a jeho blízkeho okolia.
„Musíme oceniť profesionálny prístup hasičov a policajtov, ktorí zabezpečili miesto nehody tak, že v tento deň došlo ku škodám len na majetku majiteľa vozidla,“ dodal.
Konali neskoro
V novembri minulého roka sa stala vážna dopravná nehoda kamióna na ceste I/50 v úseku medzi Kozelníkom a Hronskou Breznicou, pri ktorej ťahač s návesom zišiel mimo vozovky, kde poškodil a zničil brehový porast Jasenice.
Pri nehode unikli ropné látky z havarovaného kamióna do pôdy a následne do vodného toku, ktorý je okrem iného aj biotopom európsky významných druhov vydry riečnej a hlaváča bieloplutvého. Zároveň došlo k vyvráteniu a poškodeniu drevín a v neposlednom rade aj k znečisteniu okolia roztrúsenými časťami poškodeného kamióna.

Podľa Farbiaka je zarážajúce, že inštitúcie ako SIŽP a SVP boli kontaktované až dva dni po nehode aj napriek tomu, že firma zabezpečujúca vyprostenie havarovaného vozidla kontaktovala tiesňovú linku 112 vo veci úniku ropných látok pri manipulácii s poškodeným ťahačom už v deň nehody.
„Je dôležité, aby už v budúcnosti k takýmto pochybeniam nedochádzalo a pri úniku ropných látok do podzemných, prípadne povrchových vôd, boli tiesňovou linkou kontaktované všetky kompetentné orgány,“ uzavrel.