Recyklácia vozidiel je čoraz náročnejšia, elektrické autá sú problémom

Recyklácia vozidiel vyradených z evidencie je čoraz náročnejšia a menej rentabilná. Vozidlá s alternatívnym pohonom sú v tomto smere najmä z dôvodu batérií zatiaľ problémom.

Areál spoločnosti ZSNP Recykling, ktorá sa zaoberá ekologickým spracovaním starých vozidiel. Areál spoločnosti ZSNP Recykling, ktorá sa zaoberá ekologickým spracovaním starých vozidiel. (Zdroj: TASR)

ŽIAR NAD HRONOM. Recyklácia vozidiel vyradených z evidencie je čoraz náročnejšia a menej rentabilná. Vozidlá s alternatívnym pohonom sú v tomto smere najmä z dôvodu batérií zatiaľ problémom. Pre TASR to uviedol Milan Lauko, člen predstavenstva spoločnosti ZSNP Recykling v Žiari nad Hronom, ktorá sa zaoberá ekologickým spracovaním starých vozidiel.

"Keď sme pred desiatimi - pätnástimi rokmi robili škody 120, okrem kovov tam bolo len päť druhov odpadov. Auto sme demontovali za hodinu," povedal Lauko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež V dvoch fabrikách v Žarnovici hlasujú o štrajku Čítajte 

Ako dodal, v súčasnosti vysušenie vozidla od prevádzkových kvapalín a následná demontáž trvá približne päť hodín. Proces je podľa jeho slov namáhavejší, vytriedené materiály sú menej hodnotné a celková rentabilita činnosti s čoraz novšími a modernejšími vozidlami klesá.

"My sa zaoberáme vozidlami, ktoré ostávajú na trhu, ale nikto ich už nechce. Orientujeme sa teda na kovovú surovinovú zložku vozidiel, ktorá tvorí asi 70 percent ich hmotnosti," vysvetlil Lauko s tým, že do tejto kategórie patria poväčšine vozidlá staršie ako 14 rokov.

Nie všetky materiály z vyradeného vozidla však majú kladnú hodnotu. Pri textíliách, plastoch, molitane či skle musí spoločnosť zabezpečiť dopravu ku konečnému spracovateľovi, ktorému za zhodnotenie či zneškodnenie týchto odpadov platí. Kovov je navyše s modernizáciou automobilovej výroby vo vozidlách čoraz menej.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom do budúcnosti budú podľa neho i elektrické autá, ktoré sú ojedinele, najmä po dopravných nehodách, vyraďované už dnes. "Aktuálne je veľký tlak na ekologizáciu dopravy, napríklad na používanie vozidiel s alternatívnym pohonom. Musíme vedieť, ako sa o tieto vozidlá postarať, čo však zatiaľ nikto nerieši," vysvetlil.

Pri demontáži vozidla s poškodeným akumulátorom nedokázali v ZSNP Recykling nájsť žiadneho slovenského odberateľa, ktorý by zabezpečil recykláciu, zhodnotenie alebo zneškodnenie tohto odpadu.

"Nakoniec sme to museli riešiť cez francúzskeho spracovateľa, ktorý po jedinú batériu poslal špeciálne vozidlo," prezradil Lauko s tým, že kým všetci hovoria o vývoji batérií, nikto sa zatiaľ nevenuje ich recyklácii.

SkryťVypnúť reklamu

ZSNP Recykling vznikla v roku 2004 pod záštitou hlinikárne ZSNP, ktorá ukončovala technológiu výroby hliníka a voľné priestory chcela využiť na nové aktivity.

Prečítajte si tiež Majiteľom Slovalu sa stala spoločnosť Confal Čítajte 

"V tom čase neboli stanovené pravidlá na recykláciu vozidiel po vyradení, legislatívne podmienky sa len začínali vytvárať," povedal Lauko. Ako dodal, v súčasnosti je podľa platných noriem Európskej únie potrebné zrecyklovať, zhodnotiť alebo opätovne použiť 95 percent hmotnosti vyradeného vozidla.

Spracovateľský závod v Žiari nad Hronom mal pôvodnú kapacitu nastavenú na 3500 vozidiel ročne, v roku 2004 bol jednou zo štyroch spoločností na Slovensku, ktorá sa recykláciou vyradených vozidiel zaoberala. Po rozšírení trhu kapacita klesla na aktuálnych približne 1000 vozidiel ročne.

"V súčasnosti sa trh rozšíril na 48 spoločností s autorizáciou. My obsluhujeme aj susedné okresy Prievidza, Žarnovica, Zvolen, Banská Štiavnica, no zberné miesta máme aj v Leviciach, Krupine, v Banskej Bystrici či v Brezne," podotkol Lauko.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  3. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  4. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  6. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  1. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  3. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  7. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  8. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 11 124
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 10 116
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 9 196
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 8 973
  5. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 226
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 517
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 3 934
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 3 245
  1. Vladimír Krátky: Konsolidácia verejných financií ? Predvolebná kampaň ?
  2. Timotej Opálek: Green Day - Viedeň / Wiener Stadthalle
  3. Irena Šimuneková: Ostrá
  4. Branko Štefanatný: Dve veci treba z ľudí vykoreniť
  5. Ivan Čáni: Demokrati, Demokrati – spôsobujete riadnu nočnú moru tejto Ficobande.
  6. Adam Austera: Prečo sú palivá na čerpacích staniciach drahšie: Požiare v Kanade, rusko-ukrajinský konflikt a iránska vojenská eskalácia ovplyvňujú trh s ropou
  7. Martin Turčan: Ústava nie je Biblia
  8. Lucia Kleštincová: Spojili sa z troch krajín, aby oslávili 40 rokov Schengenu spoločným piknikom na mieste bývalej železnej opony
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 852
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 806
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 095
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 154
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 923
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 909
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 182
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 937
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Okrem toho riešili aj ďalšie priestupky.


Ilustračná fotografia.

Mosty sú v tesnej blízkosti za sebou.


TASR

Diskusiu vysielame naživo v stredu 18. 6. 2025 o 13.00 h.


Hudba má silu spájať mestá, krajiny aj ľudí. A práve o tom bude podujatie Hudba na export.


  1. Vladimír Krátky: Konsolidácia verejných financií ? Predvolebná kampaň ?
  2. Timotej Opálek: Green Day - Viedeň / Wiener Stadthalle
  3. Irena Šimuneková: Ostrá
  4. Branko Štefanatný: Dve veci treba z ľudí vykoreniť
  5. Ivan Čáni: Demokrati, Demokrati – spôsobujete riadnu nočnú moru tejto Ficobande.
  6. Adam Austera: Prečo sú palivá na čerpacích staniciach drahšie: Požiare v Kanade, rusko-ukrajinský konflikt a iránska vojenská eskalácia ovplyvňujú trh s ropou
  7. Martin Turčan: Ústava nie je Biblia
  8. Lucia Kleštincová: Spojili sa z troch krajín, aby oslávili 40 rokov Schengenu spoločným piknikom na mieste bývalej železnej opony
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 852
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 806
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 095
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 154
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 923
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 909
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 182
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 937
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu