keho sociálneho fondu (80 %) a z prostriedkov štátneho rozpočtu (20 %).
Východiskovým dokumentom projektu je Sektorový operačný program Ľudské zdroje pre roky 2004 – 2006, opatrenie: Modernizácia a zvýšenie rozsahu a kvality služieb zamestnanosti. Bližšie o cieľoch tohto projektu hovoríme s vedúcou oddelenia informačných a poradenských služieb Evou Kováčovou a vedúcou oddelenia služieb odborného poradenstva Evou Balkovou.
Čo je cieľom projektu a komu by kluby práce mali slúžiť?
Eva Kováčová: Cieľom projektu je zvýšenie rozsahu a kvality poskytovaných služieb zamestnanosti, rozvoj a modernizácia poradenských, informačných a odborných poradenských služieb a vytváranie podmienok pre budovanie nových, ako aj rozvoj existujúcich zariadení štátnych aj neštátnych služieb zamestnanosti. Cieľovými skupinami sú uchádzači o zamestnanie, záujemcovia o zamestnanie, skupiny obyvateľstva ohrozené stratou zamestnania, žiaci ZŠ, študenti SŠ a VŠ, absolventi SŠ a VŠ, samostatne zárobkovo činné osoby a pod.
Eva Balková: Kluby práce dávajú priestor nielen pre skupinovú, ale dnes hlavne pre individuálnu prácu s uchádzačmi o zamestnanie. Ak sa niekto do troch mesiacov nedokáže zamestnať, snažíme sa mu pomôcť okrem vyhľadávania aktuálnych pracovných ponúk aj iným spôsobom, pričom dôraz kladieme na jeho individuálne schopnosti a zručnosti. Orientujeme ho na zlepšenie jeho vlastnej prezentácie u zamestnávateľa, zdôraznenie jeho silných stránok (písanie profesijného životopisu či žiadosti o zamestnanie, pohovor u zamestnávateľa), na možnosti rekvalifikácie. Hľadáme aj iné možnosti, ako napr. samozamestnanie, migrácia za prácou, a pod. Tu môže získať informácie a rady, aj právne, psychologické, súvisiace s manažérstvom, marketingom. Kluby práce sú miestom, kde poradcovia majú čas a priestor komunikovať s našimi klientmi. Tí aktívnejší sem chodia nielen raz za mesiac, ale aj častejšie.
Aké konkrétne aktivity sú v klube práce realizované?
Eva Kováčová: Je to možnosť vyhľadávania voľných pracovných miest cez internet (samostatne alebo za pomoci poradcov úradu), tvorba motivačných listov, profesijných životopisov a žiadostí o prijatie do zamestnania (samostatne alebo za pomoci poradcov úradu), služby knižnice – literatúra zameraná na marketing, manažment, tvorbu podnikateľských plánov, orientáciu sa na trhu práce, poradenstvo v oblasti informačných zdrojov pre vyhľadávanie voľných pracovných miest a iné aktivity podľa potrieb trhu práce, úradu a požiadaviek klientov úradu.
Eva Balková: Okrem týchto služieb je možné, aby záujemcovia získali aj základné poznatky v oblasti práce s počítačom a internetom tak, aby ho samostatne dokázali používať pri orientácii na trhu práce. Prístup k sieti internet je v kluboch práce bezplatný. Ide nám o to, aby to naozaj bola šanca pre každého. V spolupráci s oddelením EURES vieme poskytnúť aj informácie o práci v zahraničí. Záujemca sa tiež môže dohodnúť individuálne s poradcom na konzultáciách v oblasti poradenstva. Máme skúsenosti, že takýto bezprostredný osobný kontakt prináša pozitívne výsledky nielen čo sa týka motivácie, ale často aj pri získaní väčšej istoty a sebavedomia tých, ktorí si hľadajú prácu. Ide aj o posun v tom, že úrad práce už nie je vnímaný ako výlučne administratívna inštitúcia, ale aj ako poradenská.