berovej. Tento rok sa v škole známej ako 3. ZŠ učí necelých 300 žiakov. Napriek tomu, že škola leží v tichom prostredí uprostred zelene, v septembri mohla privítať len 17 prvákov. Aj preto, že väčšina obyvateľov okolitých rodinných domov už nemá školopovinné deti a žiaci z ostatných lokalít navštevujú školy bližšie k miestu bydliska.
„V nižších ročníkoch, okrem štvrtého, máme len po jednej triede, celkovo ich je v škole štrnásť,“ vyratúva riaditeľ ZŠ Jozef Petrík. V jednej triede je rozšírené vyučovanie prírodovedných predmetov a matematiky, okrem bežných sú v škole aj dve špeciálne triedy pre žiakov s poruchami učenia a poruchami komunikácie. Venujú sa im dve kvalifikované špeciálne pedagogičky, popri nich sa celé osadenstvo školy snaží pomôcť handicapovaným žiakom. Ak zdravotný stav dvoch imobilných žiakov nedovoľuje rodičom priviesť ich na vozíčku na vyučovanie, špeciálna pedagogička ich učí priamo u nich doma. Špeciálne triedy navštevujú aj mimolevickí žiaci z okolitých obcí.
„Učí sa u nás široká paleta detí - od nadaných až po žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami,“ zhrnul J. Petrík. Škola slávi úspechy na poli matematiky. Kým minuloročný celoslovenský priemer v monitore
z tohto predmetu bol 65 percent, deviataci z tejto levickej školy dosiahli priemer 84 percent.
Zo slovenského jazyka a literatúry mali 79 percent, o osem percent viac ako bol priemer v republike. Aj na prijímacích skúškach obstáli výborne, polovica deviatakov bola prijatá na školy, o ktoré je zo strany študentov zvýšený záujem.
„V júni nám odišiel veľmi silný ročník,“ hovorí s nostalgiou riaditeľ. „Boli úspešní aj v športovej oblasti - vyhrali majstrovstvá okresu v atletike, v rámci kraja sa umiestnili na tretej priečke.“
Pedagógovia školy sú právom hrdí na svojich úspešných žiakov. Popritom si však uvedomujú, že šancu treba dať i slabším.
Aj preto pokračujú v nastúpenom trende - umožniť deťom, ktoré by sa v bežných triedach stretávali
s ťažkosťami, vzdelávať sa adekvátne svojim schopnostiam. Okrem toho, že žiaci so špeciálno-pedagogickými potrebami získajú nevyhnutné vedomosti, do života budú vstupovať s veľkým plusom. Nebudú zaťažení každodennou frustráciou z toho, že sú menej úspešní ako ich vrstovníci.
Aj keď z nich pravdepodobne nikdy nebudú žiadni fenoméni, vďaka takémuto prístupu školy majú šancu byť vyrovnanými ľuďmi.
- lal -