„O kúpe terminálu uvažujeme už dva roky. Existuje viacero typov, doteraz však chýbal softvér, ktorý by sa dal dobre využiť pre samosprávy. Dnes už ani toto nie je problémom,“ uviedol primátor mesta Štefan Mišák. Podľa neho je terminál veľkou pomocou aj pre tých ľudí, ktorí nemajú skúsenosti s počítačmi. Pomocou moderného zariadenia, ktoré je dostupné 24 hodín denne, sa napríklad návštevníci budú vedieť zorientovať v meste, získať rôzne tipy na kultúrne podujatia, informácie o historických pamiatkach, o ubytovaní, stravovaní, službách a podobne. Obyvatelia mesta si prostredníctvom terminálu budú môcť vybaviť niektoré úradné záležitosti bez toho, aby chodili na úrad. Získajú tiež aktuálne informácie o všeobecne záväzných nariadeniach, uzneseniach, o dianí v meste. „Terminály prinesú vyšší komfort komunikácie občanov so samosprávou a poskytnú im potrebné informácie,“ vyjadril presvedčenie primátor Š. Mišák.
Podľa slov zástupcov prezentujúcej firmy podobné terminály už fungujú vo viacerých slovenských mestách. Kiosky inštalovali napríklad v Poprade a Nových Zámkoch.
Informačné a internetové terminály sú samoobslužné zariadenia, ktoré komunikujú v 25 jazykoch. Okrem poskytovania základných informácií umožňujú komunikáciu prostredníctvom internetu. Zaujímavou službou je možnosť poslať hlasový mail, fotomail alebo video priamo z terminálu, ktorý je vybavený webkamerou a mikrofónom. Služby kiosku sú bezplatné alebo platené pomocou stierateľného kupónu s prístupovým kódom.
Cena jedného terminálu sa pohybuje v rozmedzí od stotisíc do pol milióna korún v závislosti od typu a prevedenia. Zariadenia sú stojanové a závesné – tie sa vzhľadovo podobajú bankomatom. Umiestniť sa dajú v interiéri aj exteriéri. Napriek tomu, že terminál má pancierované sklo na monitore a kovovú klávesnicu, primátor sa obáva možného vandalizmu. „Máme záujem o rozmiestnenie piatich až siedmich informačných kioskov na území mesta. Pretože sa však obávame o ich poškodzovanie a chceme sa vyhnúť vandalizmu, prvý kiosk by sme chceli dať nainštalovať v interiéri mestského úradu alebo zvonka budovy, kde by bolo zariadenie pod dohľadom kamery.“ Na otázku, kedy mesto nadviaže kontakt s obyvateľmi a návštevníkmi prostredníctvom moderného komunikačného zariadenia, primátor odpovedal: „Ak nie do konca tohto roka, tak určite začiatkom budúceho.“
- jn -