
x je však iná. V jednom z májových čísiel nášho regionálneho týždenníka MY (17. 5. 2005) sme uverejnili článok pod titulom „Hygiena by mala byť prvoradá aj na tržniciach.“ V ňom sme poukázali na nedodržiavanie hygieny a predpisov týkajúcich sa stánkového predaja na trhovisku na Nám. sv. Alžbety v Novej Bani, o ktorých pojednáva Vestník MZ SR z roku 1996. Ako autor článku som si myslel, že kompetentní pracovníci, ktorým táto oblasť dodržiavania hygienických predpisov na tržniciach a trhoviskách patrí, zjednajú nápravu v čo najkratšom čase. Pretože ani po mesiaci po uverejnení článku sa stav na spomínanom trhovisku nezmenil, navštívil som Regionálnu veterinárnu a potravinovú správu v Žiari nad Hronom. Zodpovedná pracovníčka za túto oblasť o problematickom trhovisku síce vedela, no myslela si, že Regionálny úrad verejného zdravotníctva, ktorý dáva súhlas k prevádzkovaniu tržníc a trhovísk, toto trhovisko nepovolil a chystala sa, že urobí opatrenia cez Mestskú políciu v Novej Bani. Zhodou okolností, do práce a z práce denne vedľa trhoviska prechádzala. Teda vzorová ukážka, ako funguje (aj) v tomto prípade spolupráca úradov, ktoré povoľujú, no nemajú kompetencie kontroly, s úradmi, ktorým táto kompetencia prináleží. Dostal som však prísľub, že sa prípad tohto trhoviska porieši a dôjde k náprave. Asi po šiestich týždňoch došlo k „náprave“ asi v tom, že časť trhovníkov sa presunula o niekoľko metrov od rušnej cesty ďalej, pribudla na trhovisku aj nádržka s pitnou vodou, no naďalej tu dochádza k závažným porušovaniam (resp. nedodržiavaniam) niektorých predpisov. Napríklad: v paragrafe 62 v bode 3 sa hovorí, že motorové dopravné prostriedky, ktorými sa zásobujú trhoviská, môžu byť v tomto priestore len v dobe nevyhnutnej potreby, no trhovisko je umiestnené na parkovisku a jeden z trhovníkov má zásobovacie vozidlo po celý čas predaja tesne vedľa voľne vyloženej zeleniny. Paragraf 75 v bode 2 nariaďuje, že trvalé stánky musia byť umiestnené na bezprašných miestach a 100 metrov vzdialených od zdrojov, ktoré by mohli nepriaznivo ovplyvňovať predaj potravín, teda aj od zdrojov znečisťovania ovzdušia. Ak frekventovaná cesta a parkovisko desiatok áut, kde sa trhovisko nachádza, sa nepokladajú za zdroj (prašnosť, výfukové plyny áut...) ohrozujúci predaj zeleniny, potom trhoviská môžu byť asi hocikde. V prípade trhoviska na Nám. sv. Alžbety v Novej Bani by však predaj stačilo presunúť do zadnej časti parkoviska, kde zatiaľ predáva najčastejšie len jeden predajca. Príslušní zodpovední úradníci by si však mohli všimnúť aj iné trhoviská. Napríklad na Križovatke v Banskej Štiavnici, ale aj v niektorých obciach. Dovolím si tvrdiť, že funkciu kontrolóra tržníc a trhovísk si príslušná Regionálna veterinárna a potravinová správa v našom regióne zrejme nevykonáva tak, ako by to bolo potrebné, no zrejme už pri povoľovaní tržníc a trhovísk chýba dôslednosť a prižmurujú sa oči... Žiaľ, na úkor zdravia kupujúcich, ktorí si neraz vôbec nevšímajú, kde a ako nakupujú. Samozrejme, aj predpisy, ktoré sa na tržniciach a trhoviskách majú dodržiavať, sú im neznáme.