Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Rozhorčenie (nielen) Žiarčanov sa stupňuje

Čím viac informácií o negatívnych dopadoch na región kvôli rozhodnutiu Najvyššieho súdu o pozastavení výstavby diaľnice sa dostáva na povrch, tým viac sú občania Žiaru nad Hronom a jeho okolia rozhorčenejší. Dokonca vznikol petičný výbor v čele s Romanom


Zaťkom, ktorý pripravil znenie petície za urýchlenú dostavbu diaľnice. Petičnú akciu spustili v stredu na pravé poludnie, do večera mali na hárkoch prvých sedemsto podpisov. O dva dni neskôr k nim pribudlo ďalších tisícsto.
„Rozhodli sme sa vypísať petíciu, aby obyvatelia sami rozhodli, či chcú, aby sa vo výstavbe pokračovalo,“ informoval nás Martin Baláž, ktorý je jedným z členov petičného výboru. „Dôvodom je, že súčasná cesta I/65 vedúca celou Žiarskou dolinou, už nepostačuje súčasným požiadavkám na dopravu. Je nebezpečná, veľmi často na nej dochádza k vážnym dopravným nehodám. Okrem toho má značný politicko-hospodársky význam, pretože zabezpečí kvalitné dopravné spojenie mesta s ostatnými regiónmi, čo významne podporí jeho ekonomický rast. Nevybudovanie cesty by znamenalo izoláciu a zastavenie rozvoja celého regiónu s nepriaznivým dopadom na rozvoj zamestnanosti,“ vysvetlil Baláž, ktorý dodal, že podpisy pod petíciu získavajú už aj vo všetkých dotknutých obciach okresov Žiar nad Hronom a Žarnovica. Podpísať sa môže každý občan do 12. októbra. Stánok s hárkami je umiestnený na Námestí Matice slovenskej. Pozrime sa však na celú kauzu aj z druhej strany.
Ako sme už uviedli, o zastavení výstavby rozhodol nedávno Najvyšší súd SR. Vyhovel tak Občianskemu združeniu SOS (Svätokrížsky občiansky spolok), ktorého aktivisti na súde napadli územné rozhodnutie Krajského úradu v Banskej Bystrici, pretože, podľa aktivistov, občania neboli dostatočne informovaní o celom projekte a jeho vplyve na životné prostredie. Trasa má totiž viesť povedľa Hrona v blízkosti mestského parku. Za tento verdikt Najvyššieho súdu sa stalo združenie SOS tŕňom v oku väčšiny Žiarčanov. Či oprávnene, to musí posúdiť každý sám a možno aj na základe vysvetlenia, o ktoré sme požiadali predsedníčku združenia Máriu Simanovú: „Vydaniu územného rozhodnutia predchádzalo posudzovanie vplyvov uvažovanej rýchlostnej komunikácie na okolité životné prostredie v zmysle zákona, ktorý je štandardný v Európskej únii. Práve tento proces posúdil súd ako nezákonný. Celý problém vznikol v druhej časti plánovanej cesty R1, ktorá má mať dĺžku 18 km. Na prvých cca 9 km od Žarnovice po Lehôtku pod Brehmi sa totiž v uvedenom procese posudzovali 3 varianty a jeden subvariant cesty. Tu obecné úrady spolu s občanmi rozhodovali o tom, ktorý z nich je pre danú obec najvýhodnejší. Výsledkom je, že nová cesta má obchádzať nielen Žarnovicu, ale aj Bzenicu a Hliník nad Hronom, čo významne prispeje k zlepšeniu života občanov. Od Lehôtky pod Brehmi až po Šašovské Podhradie bol posudzovaný len jediný variant so subvariantom v časti mesta Žiar nad Hronom. Zákon však vyžaduje minimálne dva varianty. Variant cez Horné Opatovce a Ladomerskú Viesku nikto z nás nevymyslel. Tento skutočne druhý variant totiž vyšiel z verejnej súťaže ako spoluvíťazný. Logicky sme sa preto pýtali, prečo sa nikdy neposudzoval v procese na to určenom a prečo sa bez tohto posudzovania takrečeno „vyparil“.
Následne nastalo na prvé dva rozhodujúce roky procesu absolútne ticho a tak sa Žiarčania nedozvedeli nič v čase, kedy mohli podať zásadné stanoviská k uvažovanej ceste. Mestský úrad v Žiari nad Hronom a štátna správa naviac opakovane dali zavádzajúci podklad k posudzovaniu a to, že cesta vedie v extraviláne mesta, hoci projekt je naplánovaný v jeho intraviláne. Posudzovanie teda prebehlo na základe nezákonných podkladov. Dokumentácia potvrdzuje, že touto cestou by bolo postihnutých až 3900 občanov mesta na celej jeho južnej časti, a to limitným až nadlimitným hlukom, spádom škodlivých emisií a prašnosťou. Ironicky konštatuje, že prípadná protihluková stena by hluk tlmila nedostatočne a preto sa neplánuje postaviť. Môžeme predpokladať, že cena domov a bytov v dosahu takto postavenej cesty rapídne klesne. Scenéria južného okraja nášho mesta sa má nenapraviteľne zmeniť na vizuálnu bariéru, s navŕšeným násypom, po ktorom denne prejde 25 tisíc áut. Opatrenia na zachovanie obytnej, kultúrno-historickej a rekreačnej štruktúry Žiaru nad Hronom, ktoré mali byť vypracované v súvislosti s touto cestou, vypracované neboli.
Pýtali sme sa tiež, ako je možné, že sa presadzuje umiestnenie cesty tam, kde je už dnes, ako konštatuje dokumentácia, kritické až extrémne kritické zaťaženie krajiny, čo je najvyšší stupeň zaťaženosti životného prostredia. Mnohí to pociťujete na svojom vlastnom zdraví.
Áno, cestu treba postaviť. Nikto z nás o tom nepochybuje. Pri jej príprave sme my nič neskrývali, naopak, verejne a intenzívne sme na jej protizákonnosť poukazovali viac ako tri roky. Poslanci a primátor skladali sľub, že sa pri svojom rozhodovaní budú držať zákonov. V Žiari nad Hronom majú naviac obhajovať svojich vlastných občanov a ich ďalší život v tomto meste. Jeho vedenie nemá čo podliehať tlakom investora. Investor, ktorý si dovolí napr. súčtovú chybu na jeden objekt v rozpočte tejto stavby v objeme 26 mil. korún, je silný investor. Napriek tomu nie je účastníkom územného konania zo zákona a je mu skutočne jedno, kadiaľ tá cesta pôjde.
O zákonnosti rozhodnutia Najvyššieho súdu niet pochýb. Dnes občania organizujú petíciu. Majú na to právo, keďže petičné právo platí. V zmysle Ústavy SR však ňou nemôžu zasahovať do nezávislosti súdu. Nezákonný proces viedol k nezákonnému výsledku, takže dnes sa podpisuje petícia za niečo, čo Najvyšší súd SR vyhlásil za nezákonné. Ústava SR totiž zabezpečuje občanom aj právo na ochranu a zveľaďovanie životného prostredia a kultúrneho dedičstva. Občania mesta neurobili nič iné, iba použili dokumenty, ktoré vyprodukovala samospráva a štátne orgány. Zodpovednosť za daný stav musia preto vziať oni.“

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  1. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  2. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  3. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  6. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 420
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 005
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 823
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 431
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 788
  6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 621
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 193
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Karel Hirman vs. nejaký Smerák - v nedeľu v komerčnej televízií .
  2. Dana Janebová: Svetlo pre teba
  3. Anna Miľanová: Cesta vlakom... 2022
  4. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie
  5. Daniel Jankech: Ako som prežil detstvo a mladosť bez ruského plynu.
  6. Soňa Bulbeck: Dopadne Slovensko podobne ako Libanon?
  7. Jaroslav Polaček: Robíme to čestne. Budeme v tom pokračovať
  8. Štefan Vidlár: Premyslený politický ťah?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 719
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 137
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 277
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 117
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 092
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 670
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 482
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

MY | TOP správy z regiónov

Prinášame výber TOP správ z regiónov.


23. sep
Kremnica.

Náklady majú byť 1,7 mil. eur.


SITA 23. sep

Tipni si a vyhraj, registrácia je grátis.


22. sep
Milan Veselý.

K prepúšťaniu zatiaľ nedošlo.


TASR 22. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragédia sa stala v sobotu večer v okrese Zlaté Moravce.


17 h

Mnohí sa správajú agresívne, sú vulgárni a robia neporiadok.


24. sep

Prinášame exkluzívny zoznam všetkých kandidátov do blížiacich sa komunálnych volieb v liptovských obciach. Kde končia dlhoroční starostovia? Zmenu čaká napríklad Liptovský Ján, Podtureň či Kráľovu Lehotu.


24. sep

Interiér je vybavený z veľkej časti vecami, ktoré majú viac ako 50 rokov.


13 h

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Karel Hirman vs. nejaký Smerák - v nedeľu v komerčnej televízií .
  2. Dana Janebová: Svetlo pre teba
  3. Anna Miľanová: Cesta vlakom... 2022
  4. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie
  5. Daniel Jankech: Ako som prežil detstvo a mladosť bez ruského plynu.
  6. Soňa Bulbeck: Dopadne Slovensko podobne ako Libanon?
  7. Jaroslav Polaček: Robíme to čestne. Budeme v tom pokračovať
  8. Štefan Vidlár: Premyslený politický ťah?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 719
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 137
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 277
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 117
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 092
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 670
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 482
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu