Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Rozhorčenie (nielen) Žiarčanov sa stupňuje

Čím viac informácií o negatívnych dopadoch na región kvôli rozhodnutiu Najvyššieho súdu o pozastavení výstavby diaľnice sa dostáva na povrch, tým viac sú občania Žiaru nad Hronom a jeho okolia rozhorčenejší. Dokonca vznikol petičný výbor v čele s Romanom


Zaťkom, ktorý pripravil znenie petície za urýchlenú dostavbu diaľnice. Petičnú akciu spustili v stredu na pravé poludnie, do večera mali na hárkoch prvých sedemsto podpisov. O dva dni neskôr k nim pribudlo ďalších tisícsto.
„Rozhodli sme sa vypísať petíciu, aby obyvatelia sami rozhodli, či chcú, aby sa vo výstavbe pokračovalo,“ informoval nás Martin Baláž, ktorý je jedným z členov petičného výboru. „Dôvodom je, že súčasná cesta I/65 vedúca celou Žiarskou dolinou, už nepostačuje súčasným požiadavkám na dopravu. Je nebezpečná, veľmi často na nej dochádza k vážnym dopravným nehodám. Okrem toho má značný politicko-hospodársky význam, pretože zabezpečí kvalitné dopravné spojenie mesta s ostatnými regiónmi, čo významne podporí jeho ekonomický rast. Nevybudovanie cesty by znamenalo izoláciu a zastavenie rozvoja celého regiónu s nepriaznivým dopadom na rozvoj zamestnanosti,“ vysvetlil Baláž, ktorý dodal, že podpisy pod petíciu získavajú už aj vo všetkých dotknutých obciach okresov Žiar nad Hronom a Žarnovica. Podpísať sa môže každý občan do 12. októbra. Stánok s hárkami je umiestnený na Námestí Matice slovenskej. Pozrime sa však na celú kauzu aj z druhej strany.
Ako sme už uviedli, o zastavení výstavby rozhodol nedávno Najvyšší súd SR. Vyhovel tak Občianskemu združeniu SOS (Svätokrížsky občiansky spolok), ktorého aktivisti na súde napadli územné rozhodnutie Krajského úradu v Banskej Bystrici, pretože, podľa aktivistov, občania neboli dostatočne informovaní o celom projekte a jeho vplyve na životné prostredie. Trasa má totiž viesť povedľa Hrona v blízkosti mestského parku. Za tento verdikt Najvyššieho súdu sa stalo združenie SOS tŕňom v oku väčšiny Žiarčanov. Či oprávnene, to musí posúdiť každý sám a možno aj na základe vysvetlenia, o ktoré sme požiadali predsedníčku združenia Máriu Simanovú: „Vydaniu územného rozhodnutia predchádzalo posudzovanie vplyvov uvažovanej rýchlostnej komunikácie na okolité životné prostredie v zmysle zákona, ktorý je štandardný v Európskej únii. Práve tento proces posúdil súd ako nezákonný. Celý problém vznikol v druhej časti plánovanej cesty R1, ktorá má mať dĺžku 18 km. Na prvých cca 9 km od Žarnovice po Lehôtku pod Brehmi sa totiž v uvedenom procese posudzovali 3 varianty a jeden subvariant cesty. Tu obecné úrady spolu s občanmi rozhodovali o tom, ktorý z nich je pre danú obec najvýhodnejší. Výsledkom je, že nová cesta má obchádzať nielen Žarnovicu, ale aj Bzenicu a Hliník nad Hronom, čo významne prispeje k zlepšeniu života občanov. Od Lehôtky pod Brehmi až po Šašovské Podhradie bol posudzovaný len jediný variant so subvariantom v časti mesta Žiar nad Hronom. Zákon však vyžaduje minimálne dva varianty. Variant cez Horné Opatovce a Ladomerskú Viesku nikto z nás nevymyslel. Tento skutočne druhý variant totiž vyšiel z verejnej súťaže ako spoluvíťazný. Logicky sme sa preto pýtali, prečo sa nikdy neposudzoval v procese na to určenom a prečo sa bez tohto posudzovania takrečeno „vyparil“.
Následne nastalo na prvé dva rozhodujúce roky procesu absolútne ticho a tak sa Žiarčania nedozvedeli nič v čase, kedy mohli podať zásadné stanoviská k uvažovanej ceste. Mestský úrad v Žiari nad Hronom a štátna správa naviac opakovane dali zavádzajúci podklad k posudzovaniu a to, že cesta vedie v extraviláne mesta, hoci projekt je naplánovaný v jeho intraviláne. Posudzovanie teda prebehlo na základe nezákonných podkladov. Dokumentácia potvrdzuje, že touto cestou by bolo postihnutých až 3900 občanov mesta na celej jeho južnej časti, a to limitným až nadlimitným hlukom, spádom škodlivých emisií a prašnosťou. Ironicky konštatuje, že prípadná protihluková stena by hluk tlmila nedostatočne a preto sa neplánuje postaviť. Môžeme predpokladať, že cena domov a bytov v dosahu takto postavenej cesty rapídne klesne. Scenéria južného okraja nášho mesta sa má nenapraviteľne zmeniť na vizuálnu bariéru, s navŕšeným násypom, po ktorom denne prejde 25 tisíc áut. Opatrenia na zachovanie obytnej, kultúrno-historickej a rekreačnej štruktúry Žiaru nad Hronom, ktoré mali byť vypracované v súvislosti s touto cestou, vypracované neboli.
Pýtali sme sa tiež, ako je možné, že sa presadzuje umiestnenie cesty tam, kde je už dnes, ako konštatuje dokumentácia, kritické až extrémne kritické zaťaženie krajiny, čo je najvyšší stupeň zaťaženosti životného prostredia. Mnohí to pociťujete na svojom vlastnom zdraví.
Áno, cestu treba postaviť. Nikto z nás o tom nepochybuje. Pri jej príprave sme my nič neskrývali, naopak, verejne a intenzívne sme na jej protizákonnosť poukazovali viac ako tri roky. Poslanci a primátor skladali sľub, že sa pri svojom rozhodovaní budú držať zákonov. V Žiari nad Hronom majú naviac obhajovať svojich vlastných občanov a ich ďalší život v tomto meste. Jeho vedenie nemá čo podliehať tlakom investora. Investor, ktorý si dovolí napr. súčtovú chybu na jeden objekt v rozpočte tejto stavby v objeme 26 mil. korún, je silný investor. Napriek tomu nie je účastníkom územného konania zo zákona a je mu skutočne jedno, kadiaľ tá cesta pôjde.
O zákonnosti rozhodnutia Najvyššieho súdu niet pochýb. Dnes občania organizujú petíciu. Majú na to právo, keďže petičné právo platí. V zmysle Ústavy SR však ňou nemôžu zasahovať do nezávislosti súdu. Nezákonný proces viedol k nezákonnému výsledku, takže dnes sa podpisuje petícia za niečo, čo Najvyšší súd SR vyhlásil za nezákonné. Ústava SR totiž zabezpečuje občanom aj právo na ochranu a zveľaďovanie životného prostredia a kultúrneho dedičstva. Občania mesta neurobili nič iné, iba použili dokumenty, ktoré vyprodukovala samospráva a štátne orgány. Zodpovednosť za daný stav musia preto vziať oni.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 701
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 715
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 941
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 113
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 152
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 121
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 438
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 219
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 022
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 920
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Testovanie v Žiari nad Hronom.

Obyvatelia využili aj možnosť online registrácie.

1 h
Momentka zo zápasu proti Púchovu.

Futbalisti Pohronia absolvovali ďalšie dva prípravné zápasy. Najskôr si zmerali sily so Žilinou, cez víkend doma privítali futbalistov Púchova.

2 h
Antigénové testovanie na koronavírus.

Čerstvé výsledky z dnešného testovania.

16 h
Mesto zredukovalo počet odberových miest.

Na testovanie dnes prišlo menej ľudí ako očakávali.

18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

22 h

Pozitivita je zatiaľ nízka.

17 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

23 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

16 h

Už ste čítali?