Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Rozhorčenie (nielen) Žiarčanov sa stupňuje

Čím viac informácií o negatívnych dopadoch na región kvôli rozhodnutiu Najvyššieho súdu o pozastavení výstavby diaľnice sa dostáva na povrch, tým viac sú občania Žiaru nad Hronom a jeho okolia rozhorčenejší. Dokonca vznikol petičný výbor v čele s Romanom


Zaťkom, ktorý pripravil znenie petície za urýchlenú dostavbu diaľnice. Petičnú akciu spustili v stredu na pravé poludnie, do večera mali na hárkoch prvých sedemsto podpisov. O dva dni neskôr k nim pribudlo ďalších tisícsto.
„Rozhodli sme sa vypísať petíciu, aby obyvatelia sami rozhodli, či chcú, aby sa vo výstavbe pokračovalo,“ informoval nás Martin Baláž, ktorý je jedným z členov petičného výboru. „Dôvodom je, že súčasná cesta I/65 vedúca celou Žiarskou dolinou, už nepostačuje súčasným požiadavkám na dopravu. Je nebezpečná, veľmi často na nej dochádza k vážnym dopravným nehodám. Okrem toho má značný politicko-hospodársky význam, pretože zabezpečí kvalitné dopravné spojenie mesta s ostatnými regiónmi, čo významne podporí jeho ekonomický rast. Nevybudovanie cesty by znamenalo izoláciu a zastavenie rozvoja celého regiónu s nepriaznivým dopadom na rozvoj zamestnanosti,“ vysvetlil Baláž, ktorý dodal, že podpisy pod petíciu získavajú už aj vo všetkých dotknutých obciach okresov Žiar nad Hronom a Žarnovica. Podpísať sa môže každý občan do 12. októbra. Stánok s hárkami je umiestnený na Námestí Matice slovenskej. Pozrime sa však na celú kauzu aj z druhej strany.
Ako sme už uviedli, o zastavení výstavby rozhodol nedávno Najvyšší súd SR. Vyhovel tak Občianskemu združeniu SOS (Svätokrížsky občiansky spolok), ktorého aktivisti na súde napadli územné rozhodnutie Krajského úradu v Banskej Bystrici, pretože, podľa aktivistov, občania neboli dostatočne informovaní o celom projekte a jeho vplyve na životné prostredie. Trasa má totiž viesť povedľa Hrona v blízkosti mestského parku. Za tento verdikt Najvyššieho súdu sa stalo združenie SOS tŕňom v oku väčšiny Žiarčanov. Či oprávnene, to musí posúdiť každý sám a možno aj na základe vysvetlenia, o ktoré sme požiadali predsedníčku združenia Máriu Simanovú: „Vydaniu územného rozhodnutia predchádzalo posudzovanie vplyvov uvažovanej rýchlostnej komunikácie na okolité životné prostredie v zmysle zákona, ktorý je štandardný v Európskej únii. Práve tento proces posúdil súd ako nezákonný. Celý problém vznikol v druhej časti plánovanej cesty R1, ktorá má mať dĺžku 18 km. Na prvých cca 9 km od Žarnovice po Lehôtku pod Brehmi sa totiž v uvedenom procese posudzovali 3 varianty a jeden subvariant cesty. Tu obecné úrady spolu s občanmi rozhodovali o tom, ktorý z nich je pre danú obec najvýhodnejší. Výsledkom je, že nová cesta má obchádzať nielen Žarnovicu, ale aj Bzenicu a Hliník nad Hronom, čo významne prispeje k zlepšeniu života občanov. Od Lehôtky pod Brehmi až po Šašovské Podhradie bol posudzovaný len jediný variant so subvariantom v časti mesta Žiar nad Hronom. Zákon však vyžaduje minimálne dva varianty. Variant cez Horné Opatovce a Ladomerskú Viesku nikto z nás nevymyslel. Tento skutočne druhý variant totiž vyšiel z verejnej súťaže ako spoluvíťazný. Logicky sme sa preto pýtali, prečo sa nikdy neposudzoval v procese na to určenom a prečo sa bez tohto posudzovania takrečeno „vyparil“.
Následne nastalo na prvé dva rozhodujúce roky procesu absolútne ticho a tak sa Žiarčania nedozvedeli nič v čase, kedy mohli podať zásadné stanoviská k uvažovanej ceste. Mestský úrad v Žiari nad Hronom a štátna správa naviac opakovane dali zavádzajúci podklad k posudzovaniu a to, že cesta vedie v extraviláne mesta, hoci projekt je naplánovaný v jeho intraviláne. Posudzovanie teda prebehlo na základe nezákonných podkladov. Dokumentácia potvrdzuje, že touto cestou by bolo postihnutých až 3900 občanov mesta na celej jeho južnej časti, a to limitným až nadlimitným hlukom, spádom škodlivých emisií a prašnosťou. Ironicky konštatuje, že prípadná protihluková stena by hluk tlmila nedostatočne a preto sa neplánuje postaviť. Môžeme predpokladať, že cena domov a bytov v dosahu takto postavenej cesty rapídne klesne. Scenéria južného okraja nášho mesta sa má nenapraviteľne zmeniť na vizuálnu bariéru, s navŕšeným násypom, po ktorom denne prejde 25 tisíc áut. Opatrenia na zachovanie obytnej, kultúrno-historickej a rekreačnej štruktúry Žiaru nad Hronom, ktoré mali byť vypracované v súvislosti s touto cestou, vypracované neboli.
Pýtali sme sa tiež, ako je možné, že sa presadzuje umiestnenie cesty tam, kde je už dnes, ako konštatuje dokumentácia, kritické až extrémne kritické zaťaženie krajiny, čo je najvyšší stupeň zaťaženosti životného prostredia. Mnohí to pociťujete na svojom vlastnom zdraví.
Áno, cestu treba postaviť. Nikto z nás o tom nepochybuje. Pri jej príprave sme my nič neskrývali, naopak, verejne a intenzívne sme na jej protizákonnosť poukazovali viac ako tri roky. Poslanci a primátor skladali sľub, že sa pri svojom rozhodovaní budú držať zákonov. V Žiari nad Hronom majú naviac obhajovať svojich vlastných občanov a ich ďalší život v tomto meste. Jeho vedenie nemá čo podliehať tlakom investora. Investor, ktorý si dovolí napr. súčtovú chybu na jeden objekt v rozpočte tejto stavby v objeme 26 mil. korún, je silný investor. Napriek tomu nie je účastníkom územného konania zo zákona a je mu skutočne jedno, kadiaľ tá cesta pôjde.
O zákonnosti rozhodnutia Najvyššieho súdu niet pochýb. Dnes občania organizujú petíciu. Majú na to právo, keďže petičné právo platí. V zmysle Ústavy SR však ňou nemôžu zasahovať do nezávislosti súdu. Nezákonný proces viedol k nezákonnému výsledku, takže dnes sa podpisuje petícia za niečo, čo Najvyšší súd SR vyhlásil za nezákonné. Ústava SR totiž zabezpečuje občanom aj právo na ochranu a zveľaďovanie životného prostredia a kultúrneho dedičstva. Občania mesta neurobili nič iné, iba použili dokumenty, ktoré vyprodukovala samospráva a štátne orgány. Zodpovednosť za daný stav musia preto vziať oni.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 467
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 350
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 260
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 873
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 369
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 869
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 792
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 006
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 800
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 945
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

V Kremnici budú štyri odberné miesta, pomôže aj mestský rozhlas

Pomocnú ruku malo zatiaľ ponúknuť približne 40 ľudí.

Odbery vzoriek na koronavírus. Ilustračné foto.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

V Hliníku nad Hronom ponúklo pomoc už 20 dobrovoľníkov

Pomocných pracovníkov bude treba viac.

Ilustračná fotografia.

Jelene rušia časť obyvateľov obce. Tí sa sťažujú na hluk

Podľa nich je tento rok situácia zatiaľ najhoršia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?