u je ohrozené po tom, čo Najvyšší súd rozhodol o zastavení výstavby. Vyhovel tak žiarskemu občianskemu združeniu SOS (Svätokrížsky občiansky spolok), ktoré malo výhrady k slabej informovanosti obyvateľov a nedostatočnému zhodnoteniu dopadov na životné prostredie.
„Na spoločnom zastupiteľstve sa zišli zástupcovia z 52 obcí a miest regiónu, čo predstavuje značnú silu. Chceme ukázať, že obyvatelia regiónu rýchlostnú komunikáciu chcú a v porovnaní s aktivistami SOS sú v jasnej prevahe. Okrem toho dostávame aj početné podporné stanoviská z ďalších regiónov celého Banskobystrického kraja. Všetci si veľmi dobre uvedomujú, že ekonomický potenciál celého kraja stojí a padá na budovaní diaľnic,“ povedala nám predsedníčka Združenia miest a obcí žiarskeho regiónu Božena Kováčová. Zvolanie spoločného rokovania regionálnych parlamentov je podľa nej na Slovensku ojedinelým riešením a v takejto podobe sa dokonca uskutočnilo prvýkrát v histórii. „Je to kľúčový moment v rozvoji regiónu a chceli sme do neho zapojiť všetky obce. Okrem žiarskeho okresu tu boli aj zástupcovia obcí štiavnického a žarnovického okresu,“ dodala predsedníčka.
Na zasadnutí si zvolili poslanci aj svojich zástupcov, ktorí doručia text spoločného uznesenia ministrovi výstavby a regionálneho rozvoja Lászloovi Gyurovszkému. Jeho súčasťou má byť aj text petície za výstavbu diaľnice, ktorú v regióne podpísalo 13 tisíc obyvateľov.
Mesto Žiar spoločne so starostami regiónu pripravujú aj podanie odvolania na Najvyšší súd. „Pracujeme na tom s okruhom právnikov. Chceli by sme, aby sa Najvyšší súd problémom opätovne zaoberal,“ dodala Božena Kováčová.
Starostovia sú presvedčení, že zvolená trasa je najvýhodnejšou variantou. Nezasahuje do priemyselných podnikov a neohrozí ani žiarsky mestský park. Práve to je jedna z námietok občianskeho združenia SOS. Cesta má viesť násypom v blízkosti parku, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou. Aktivisti zo SOS tvrdia, že už teraz zaznamenali ekológovia v spornej lokalite najvyšší stupeň znečistenia životného prostredia, t.j. extrémne kritické znečistenie. Po spustení cesty by tlak na životné prostredie podľa nich ešte narástol.