Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Bude sa musieť povoľovacie konanie zopakovať?

Občania, ktorí sa bránili pred porušovaním zákonov pri výstavbe rýchlostnej komunikácie medzi Žarnovicou a Šašovským Podhradím v úseku Žiar nad Hronom, v týchto dňoch dostali Rozsudok Najvyššieho súdu SR. Ten v septembri rozhodol, že pri vydaní rozhodnuti

a o umiestnení stavby úrady porušili zákon o posudzovaní vplyvov projektu na životné prostredie. V súvislosti s doručením rozsudku Najvyššieho súdu zorganizovalo občianske združenia CEPA a SOS Žiar nad Hronom v Bratislave tlačovú besedu, počas ktorej prítomných informovali o celom súdnom procese. Z jeho záveru jasne vyplýva, že v opakovanom povoľovacom konaní bude potrebné, aby Krajský stavebný úrad v Banskej Bystrici nielen zopakoval celé konanie o umiestnení stavby, ale aj proces posudzovania jej vplyvov na životné prostredie, ktorý riadi Ministerstvo životného prostredia SR. Musí pritom „klásť dôraz na zvolenie čo možno najefektívnejších existujúcich spôsobov informovania verejnosti,“ uvádza sa v rozsudku.
Navrhovaná trasa novej cesty má prechádzať južnými časťami mesta v blízkosti barokového parku a odseknúť mesto od Hrona. Občania proti takémuto návrhu namietajú už viac ako päť rokov. Upozornili, že verejnosť bola počas neho informovaná nedostatočne alebo vôbec, čím došlo k porušeniu zákona. Najvyšší súd dal občanom za pravdu.
Súd skonštatoval, že úrady nesplnili ani povinnosť informovať verejnosť počas niekoľkoročného procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie. Úrady tak musia robiť aj v dôsledku prijatia európskej legislatívy. Advokátka občanov, ktorí namietali voči procesu v Žiari nad Hronom, Eva Kováčechová považuje rozhodnutie súdu za dôležitý precedens. „Úrady počas konania tvrdili, že zákon dodržali. Konali však výrazne proti duchu zákona, ktorého cieľom je zapojiť verejnosť do rozhodovania o projektoch, ktoré zásadne ovplyvnia život v meste. Najvyšší súd rozhodol, že úrady musia konať v súlade s duchom zákona a nestačí ho dodržať pro forma,“ zdôraznila.
V rozsudku je čierne na bielom: „Žalovaný pritom v súdnom konaní, hoci je zaťažený dôkazným bremenom, nepredložil relevantné dôkazy, či uvedené informácie boli skutočne v mestských novinách, rozhlase a televízii, ako uviedli žalobcovia, uverejnené. Zo všetkých týchto zistení vyplýva pre Najvyšší súd záver, že mesto Žiar nad Hronom, ktoré by bolo v budúcnosti priamo dotknuté výstavbou rýchlostnej komunikácie R1, sprostredkovalo informácie o dlhodobo prebiehajúcom procese posudzovania vplyvov na životné prostredie iba prostredníctvom verejnej vyhlášky a alternatívne spôsoby informovania verejnosti, ktoré ináč využívalo na informovanie obyvateľov mesta (mestské noviny, mestský rozhlas alebo mestská televízia), boli využívané náhodilým spôsobom a až po akciách spätne.“ Zaujímavé je, že žalobcovia informovali súd o prípadoch, kedy mesto niečo uverejnilo, ale samotné mesto nebolo schopné doručiť súdu, resp. krajskému stavebnému úradu ani jeden výtlačok novín Naše mesto a ani jeden záznam z ATV, kde sa o ceste hovorilo a teda zdokladovať tak aspoň čiastočnú informovanosť zo strany mesta...
Občania, ktorí sa proti postupu úradov bránili, boli napádaní ako odporcovia stavby ako takej. „Rozhodne nie sme proti výstavbe cestnej komunikácie. Jej trasa by však mala viesť tak, aby nepoškodzovala život v meste. V čase, kedy to zákon umožňoval, sme sa k trasovaniu cesty nemohli vyjadriť,“ uviedla počas tlačovej besedy Mária Simanová z občianskeho združenia SOS-Svätokrížsky občiansky spolok. Ako ďalej uviedla, „Najvyšší súd SR vyniesol vyššie uvedený rozsudok preto, že prebehol nezákonný proces posudzovania vplyvov predmetnej cesty na životné prostredie. Inak povedané, touto komunikáciou má byť opäť, nenapraviteľne a navždy poškodené životné prostredie občanov mesta Žiar nad Hronom. V čase konania predmetného procesu funkcionári Mesta Žiar nad Hronom a Okresného úradu v Žiari nad Hronom dávali do dokumentácie nepravdivé podklady, zamlčovali pravdu, vedome obchádzali zákon a z procesu vynechali občanov mesta. Súčasný pokus o prenesenie zodpovednosti na plecia iných, je snahou trafených husí. Prebieha test o tom, ako ďaleko sme sa dostali v demokracii s právnym štátom. Či ďalej bude pretrvávať arogancia moci, alebo či už má šancu moc zákona,“ dodala Simanová. V poučení je jasne napísané, že proti rozsudku Najvyššieho súdu niet možnosti opravného prostriedku, a tak nedávne spoločné zasadanie zastupiteľstiev bolo s najväčšou pravdepodobnosťou úplne zbytočné.
K podobným situáciám dochádza pri schvaľovaní stavieb typu diaľnice a rýchlostné cesty na viacerých miestach. Okrem Žiaru nad Hronom ide napríklad aj o Považskú Bystricu či Prešov. Úrady v týchto prípadoch nedodržali zákon a ignorovali požiadavky občanov na zabezpečenie spravodlivého a zákonného procesu rozhodovania. V Považskej Bystrici obyvatelia odmietajú variant diaľnice, ktorá má prechádzať na estakáde priamo cez mesto a výrazne tak poškodiť ich život aj životné prostredie.
„Ide o veľmi nebezpečný signál, že želanie investora – ohľadom trasy a začiatku výstavby – sa stalo prioritou pred zákonmi a právami občanov. Je poľutovaniahodné, že samospráva v takejto situácii nestojí na strane zákonov a občanov,“ tvrdí Jaroslav Dunaj zo združenia Diaľnica a ľudia z Považskej Bystrice.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 483
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 766
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 720
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 296
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 793
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 656
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 532
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 531
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 479
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 453
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Očkovanie seniorov bude pre ich diagnózy problematické

V zariadení sociálnych služieb bude očkovanie seniorov pre ich diagnózy problematické. Pozitívnym príkladom môžu byť zaočkovaní zamestnanci.

Ilustračná foto

Koronavírus: Banskoštiavnická samospráva sa takto pripravuje na testovanie

Na testovacích miestach spustí aj online rezervačný systém.

Plošné testovanie na Covid-19.

Spomienku na obete vyvražďovania obcí ovplyvnil koronavírus

Obyvatelia Kľakovskej doliny si spolu s predstaviteľmi štátu každoročne pripomínajú Krvavú nedeľu. Tento rok bude pamiatka na obete vyzerať inak.

Ilustračná foto
Zechenterov dom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

Už ste čítali?