Minulý víkend prežili slovenskí cestári prvú zaťažkávaciu skúšku tohtoročnej zimnej sezóny. Snehová nádielka však prekvapila viac vodičov, ktorí nemali prezuté zimné pneumatiky, ako cestárov.
„Zimnú údržbu zabezpečujeme na 519 kilometroch ciest druhej a tretej triedy. Zmluvne robíme údržbu aj ciest prvej triedy, ktorých je 156 kilometrov,“ zhrnul obhospodarované teritórium Jozef Šprlák, riaditeľ Slovenskej správy ciest v Leviciach. Levický okres je rozlohou najväčším okresom a tomu zodpovedá aj množstvo kilometrov ciest.
„Podľa náročnosti počasia sme pripravení použiť, podobne ako v predchádzajúcich rokoch, 1200 až 1500 ton priemyselnej soli a 7000 ton kamennej drvy. V okolí vodných zdrojov sa soľ nesmie používať, cesty tu udržiavame iba pluhovaním,“ uviedol J. Šprlák. Ako ďalej povedal, najproblémovejšími úsekmi sú kopcovité terény, ktorých je v okrese niekoľko. Najčastejšie sa spomína úsek Demandice – Šahy, kde v sťažených podmienkach mávajú problémy najmä kamióny smerujúce na hraničný priechod. „Vinu však nenesú cestári, ale samotní vodiči, ktorí nerešpektujú tabule. Inak by si nezvolili cestu cez demandické kopce, ale by podľa pokynov dopravného značenia odbočili v Demadiciach do Sazdíc, kde by nemali problém s ťažko prejazdným terénom,“ konštatoval riaditeľ levických cestárov. Tí sú v prípade zmeny počasia pripravení vyštartovať do tridsiatich minút. Dispečingy zabezpečujú v trojzmenných prevádzkach v Leviciach, Šahách a Želiezovciach. „V Leviciach máme deväť posypových vozidiel s pluhom, v Šahách sú tri a v Želiezovciach štyri. Technika je dosť zastaraná, veková hranica našich vozidiel je od šesť do tridsaťpäť rokov. Napríklad stále fungujúcu ruskú snehovú frézu máme od roku 1980. Strojom dá zabrať aj soľ, od ktorej hrdzavejú. Kedysi, keď sme cesty posýpali inertným materiálom – škvárou, vydržali dlhšie,“ sťažuje si
J. Šprlák. Podľa jeho slov na jedno vozidlo pripadá štyridsať kilometrov dlhý úsek. V prípade výjazdu za jednu noc na cesty rozsypú aj dvesto ton posypového materiálu. Na otázku, či tento rok neprišla snehová nádielka nečakane, odpovedal: „Aj po iné roky napadol prvý sneh v novembri, preto nás to aj na základe sledovania predpovedí počasia neprekvapilo. Boli však aj také roky, keď v novembri napadol sneh a v decembri prišla jar,“ dodal J. Šprlák.
JanaNémethová