Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Kde je vlastne pravda o pozastavenej výstavbe diaľnice?

Myslím, že mnohí z nás o probléme s rýchlostnou komunikáciou R1 Žarnovica – Šašovské Podhradie vôbec nevedeli. Mali sme správy o tom, že výstavba tejto diaľnice bola schválená, celá stavba naprojektovaná a vyčlenené financie, ktoré mali pokryť náklady spo

jené s jej budovaním. Veď kto by si neželal konečne zlepšenie tejto cestnej komunikácie, ktorá svojím technickým a kapacitným stavom vôbec nevyhovuje tomuto regiónu? A nakoniec, nie je to cesta len pre nás, ide o bezpečnosť všetkých prechádzajúcich áut, ide o zmenu aj tak už prehustenej premávky, ale hlavne ide o našu budúcnosť, ak nám záleží na rozvoji tohto regiónu. A zrazu jedna správa v televíznych novinách a všetkým vyrazí dych skutočnosť, že cesta zatiaľ nebude.
A potom to začalo. Masívna kampaň, rýchle označenie odporcov cesty a nájdenie vinníka, ktorý má byť zodpovedný za stav, že tu vznikne hladová dolina, investori sa týmto smerom ani len nepozrú a líšky nám tu dajú tak akurát dobrú noc. Zrazu sa celý región postavil na nohy, zrazu sme sa všetci zmobilizovali a zrazu všetci chceme cestu, ktorú pozastavil z nepochopiteľných dôvodov nejaký súd. Rýchlo sa zvolali starostovia, rýchlo sme dohodli postup, všetci chceme zachrániť niečo, čo bolo už v tom čase nemožné a pretekáme sa vo vyjadreniach na podporu tejto diaľnice. Potom sme neodkladne organizovali petičné akcie a presvedčili sme poslancov obecných a mestských zastupiteľstiev, aby prišli na spoločné zasadnutie a aby podporili spolu s nami urýchlenú dostavbu tejto rýchlostnej komunikácie. Veď času je málo a treba konať, musíme podať dovolanie, dožiadanie a neviem ešte aký opravný prostriedok, ktorý ani neexistuje. Ale všetko musíme urobiť rýchlo, lebo času je málo a my predsa chceme cestu.
Doručenie rozsudku Najvyššieho súdu Slovenskej republiky. Vytriezvenie. Proti rozsudku niet opravného prostriedku. Čiže náš prvý omyl. Nebodaj sme chceli cez verejnú mienku ovplyvniť nezávislú rozhodovaciu právomoc súdov? Hádam len nechceme negovať demokratické rozdelenie moci? A kde sme boli posledné 3 roky? Prečo nikto s nami nekomunikoval, prečo nikto neposunul informáciu, že je problém, prečo sme nevedeli o tom, že niekto sa odvolal, prečo nikto s nami nediskutoval a nežiadal o podporu, prečo, prečo... Myslím, že tých otázok prečo by bolo veľa. My sme však najprv ukázali prstom na vybraného vinníka a nič iného nás nezaujímalo. Slepo sme podporili všetky navrhnuté aktivity s nádejou, že cesta predsa len bude. Počuli sme, že zlyhal ten a onen a treba konať. Ale obsah viac ako 25 stranového rozsudku predsa len poodkryl aj iné skutočnosti, ako tie, ktoré sme dovtedy počúvali. Jednoznačne súd uznal neinformovanosť občanov zo strany mesta. Jasne vytkol, že keď sa pri iných príležitostiach využíva forma informovanosti cez miestny rozhlas, mestskú televíziu, či mestské noviny, tak sa malo postupovať aj v tomto prípade a nespoliehať sa len na úradnú tabuľu v budove úradu. Smutnejšou vecou je, že ak aj niečo cez mestské noviny, mestskú televíziu a miestny rozhlas zverejnené bolo, dôkaz o tom nikto súdu nedoručil. Tu je pravdou zase tá skutočnosť, že mesto nebolo hlavným a ani vedľajším účastníkom v tomto súdnom konaní a tak nemalo žiadnu povinnosť dôkazného bremena. Ale ak vieme o probléme, ak máme vedomosť o tom, že sa niekto odvolal a vieme sa dopátrať k obsahu odvolania, mohli sme mať snahu zdokladovať protiargumenty, keď sme už nevedeli nájsť východisko a riešenia, aby k odvolaniu nedošlo. Ale to všetko je o komunikácii. Vtedy nás nikto nepotreboval, vtedy sme nemali potrebu deklarovať silu regiónu a tvárili sme sa, že všetko je v poriadku.
Rozsudok sa zmeniť nedá. Celé konanie začne pekne od začiatku. No a my sme sa zúčastnili a vlastne stali hercami divadla, prišli skoro všetci starostovia, prišli mnohí poslanci na úkor svojho voľného času a hlasovali sme. Veď predsa chceme diaľnicu a to čo najrýchlejšie. Zozbierali sa podporné petície, poverili sme osoby na ich doručenie, ale kde nakoniec skončili, nevedno. Sekretariát primátora Žiaru nad Hronom síce požiadal o prijatie u ministra výstavby a regionálneho rozvoja SR, ale minister nikoho neprijal. Prečo? Lebo uvedená problematika nespadá pod jeho kompetenciu a odporučil kontaktovať Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Takže náš druhý omyl. Nevedeli sme si ani zistiť, kto na Slovensku výstavbu diaľnic a ciest vlastne riadi, ale hlavne, že sme všetko robili rýchlo. K dnešnému dňu však ani ministra dopravy Prokopoviča nikto v tejto záležitosti nekontaktoval oficiálnou cestou cez jeho sekretariát (ibaže by bolo neformálne stretnutie mimo evidencie ministerstva) a o R1 vie osoba zodpovedná za program pána ministra iba z médií. O odovzdaní petícií tam zatiaľ nikto nič nevie. Dnes je už jasné, že nič nebolo treba robiť rýchlo, lebo rozsudok je konečný a je jasné, že proti nemu sa nedalo odvolať, ale prečo to nevyužiť na propagáciu. Veď nakoniec táto cesta raz v komunálnych voľbách zneužitá bola, tak prečo nie aj teraz. Len škoda, že vtedy niektorí aktéri boli proti nej a dnes ju chcú prví dostavať čo najrýchlejšie. Nikoho však neodsudzujem, lebo naivní sme boli my, čo sme sa takto školácky nechali nachytať a robili sme niekomu krovie.
Je zbytočné plakať nad rozliatym mliekom, ale opäť varujem pred nekomunikáciou. Tretím našim omylom bolo zbytočné bubnovanie na poplach, lebo žiadna tlaková vlna už vydané rozhodnutie nezmení a nás čaká nové konanie, nové rozhodnutia. Hľadajme teda spôsoby, aby sa tentoraz celý zámer vydaril, aby sme potom nehľadali vinníka a aby sme všetci mali čisté svedomie, že pre túto cestu sme urobili maximum, že táto cesta nikoho nepoškodí na jeho právach a celý proces prebehne v súlade so zákonom. Lebo Najvyšší súd Slovenskej republiky nerozhodol pre niekoho pekné oči, ale pre argumenty a dôkazy, ktoré mu boli doručené a zákon platí pre každého, s čím bude so mnou hádam súhlasiť každý.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 195
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 551
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 217
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 161
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 665
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 211
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 442
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 473
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 246
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 962
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Najlepšie miesto na ľadový hokej? Banskoštiavnické tajchy (+FOTO)

Banská Štiavnica a jej okolie ponúka rôzne možnosti.

Hokejisti na tajchu Bakomi.

Mesto v rámci celoplošného testovania otvorí tieto odberové miesta

V Žiari nad Hronom otvoria od piatku nové odberové miesta na testovanie. Systém online registrácie funguje aj napriek prvotnému zlyhaniu.

Ilustračná fotografia.

Polícia pátra po dvoch mužoch (+FOTO)

Vyšetruje prípad krádeže.

Mladík pravdepodobne podcenil stav vozovky, zišiel z cesty (+FOTO)

Poškodil dopravnú značku, telefónny stĺp a oplotenie rodinného domu.

Muž zišiel z cesty.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?