
ne rieši aj zákon.
Podľa neho držitelia motorových vozidiel môžu nechať vyradiť svoje auto natrvalo z evidencie iba potom, ako ho odovzdajú na spracovanie autorizovanému zariadeniu. V takomto prípade musí majiteľ vozidla na dopravný inšpektorát priniesť potvrdenie o prevzatí vozidla na ekologické spracovanie, ktoré mu vystaví poverená firma podľa miesta trvalého bydliska. Za tento úkon je správny poplatok 50 korún v kolkových známkach. Oprávnená organizácia musí vlastniť príslušný certifikát Ministerstva životného prostredia SR. Takéto oprávnenie má na Slovensku zatiaľ 11 firiem, jedna z nich sídli v okresnom meste Žiar nad Hronom.
„ZSNP Recykling je spoločnosť, ktorej Ministerstvo životného prostredia SR udelilo autorizáciu na spracovanie starých vozidiel už v roku 2004,“ informuje nás výkonný riaditeľ spoločnosti Ján Majerský, ktorého sme požiadali o radu, ako postupovať pri odovzdávaní vozidla na ekologickú likvidáciu. „Držiteľ starého vozidla, ktorým môže byť fyzická, právnická alebo aj iná osoba, ktorú držiteľ vozidla splnomocnil, pri odovzdaní auta na spracovanie predloží technický preukaz od vozidla. Ak už bolo vyradené z evidencie (v tomto roku sa to už nemôže stať), predloží doklad od dopravného inšpektorátu o vyradení vozidla. Držiteľovi vozidla za dovezenie auta na vlastné náklady vyplatíme finančný príspevok 1000 korún a vydáme potvrdenie o jeho prevzatí na spracovanie.“
Autorizovaný spracovateľ sídli v areáli spoločnosti ZSNP na Ulici priemyselnej v Žiari nad Hronom. Jeho pracovisko tvorí viacero objektov, v ktorých staré autá skladujú, vysušujú, demontujú. Patria sem aj sklady náhradných dielcov, prevádzkových kvapalín, autobatérií, pneumatík či nezhodnotiteľných odpadov. „Samotné spracovanie starých vozidiel začína v priestore na ich vysušovanie,” vysvetľuje riaditeľ. „Po odobratí autobatérie, ktorá sa uloží do špeciálneho dvojplášťového kontajnera, sa odoberú náplne airbagov a zariadenia samonavíjacích bezpečnostných pásov. Potom sa staré auto pomocou žeriavu premiestni na odkvapaľňovaciu plošinu. Po odobratí prevádzkových kvapalín a vysušení, je auto pripravené na demontáž.” Ako sa ďalej dozvedáme, pre demontáž slúžia dve, na seba nadväzujúce pracoviská. Ročne sú tu schopní ekologicky spracovať tritisíc starých áut, v prípade viaczmennosti aj viac. Staré vozidlá nielen z nášho regiónu, ale z celého Slovenska i krajín Európskej únie, prijímajú v pracovných dňoch do druhej hodiny popoludní, prípadne aj v inom termíne podľa dohody.
„Podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady Európy, iba 5 percent z hmotnosti starého vozidla môže tvoriť odpad. Ostatné časti auta musia byť recyklovateľné, využiteľné a spracovateľné. Tým sa docieli maximálna ekologizácia procesu lividácie starých vozidiel,“ zdôraznil na záver Majerský.