Tím desiatich študentov prvého a druhého ročníka s pomocou svojej pedagogičky vytvoril projekt, ktorý upozorňuje na znečisťovanie životného prostredia, vzťah človeka a prírody. Zameriava sa na jednoduchú a pre každého dostupnú vec – recykláciu druhotných surovín. Stredoškoláci si vybrali im blízke nástroje, prvky hip-hopovej kultúry - grafity a text, vyzývajúci na zachovanie prírodného prostredia, inšpirovaný hip-hopovými skladbami.
V prvej fáze projektu na takzvanú legálku, betónovú stenu, ktorú na tieto účely poskytla spoločnosť Olymp, preniesli najlepšie z návrhov vytvorených v škole. Decká pracovali nielen so sprejmi, ako je to u writerov (autorov grafitov) bežné, ale ich kombinovali s rôznymi druhmi farieb. Upozorniť na vzťah človeka a prírody takouto formou im pripadá jednoduchšie a pre adresátov posolstva atraktívnejšie ako napríklad písaným textom.
Okrem najdôležitejšieho momentu - zaujať verejnosť výtvarne spracovanými nástennými maľbami s aktuálnou tematikou - má projekt ďalší rozmer: ukázať, že grafity sú formou novodobého umenia a možno nimi vyjadriť názor, upozorniť na závažný problém. Študenti poukazujú aj na jeho odvrátenú stránku, ktorou je poškodzovanie kultúrnych pamiatok a súkromného majetku.
Tak ako program predpisuje, študenti zdokumentovali svoju prácu a netrpezlivo čakali na výsledky. Dostavili sa začiatkom nového roku a boli veľmi priaznivé. Spomedzi 85 uchádzačov zaradil Konto Orange združenú školu medzi 38 najúspešnejších a poskytol jej dotáciu v plnej výške 40-tisíc korún na realizáciu druhej fázy projektu. Desaťčlenný školský tím to už má premyslené. Pri športovej hale „napíšu“ veľký grafit s minimálnym použitím sprejov, aby ukázali, že ak je na to čas a priestor, pekné grafity sa dajú urobiť aj ekologicky, štetcami a valčekmi.
Ako Jana Lörincová dodáva, podarilo sa nielen zatraktívniť vyučovanie, preniesť ho do exteriéru, ale vďaka poskytnutým peniazom budú môcť študenti pracovať s farbami odolnými voči poveternostným vplyvom. Takto bude galéria, ktorú v apríli plánujú vytvoriť na betónovej stene neďaleko športovej haly, neustále prístupná verejnosti. Za zmienku stojí aj spolupráca školy s levickými writermi, ktorá môže nadobudnúť ďalší rozmer. Ľudia začnú vnímať grafity ako súčasť dnešného umenia a autori spoznajú, že ich kresby budú prijímané, ak nebudú „napísané“ na objektoch v súkromnom vlastníctve, ale naopak, prekryjú šedosť na tieto účely poskytnutých betónových fasád.
Katarína Lalíková