Na to, že už dávno mala byť školáčkou, prišli komunitní pracovníci. Dievča sa im zdalo zrelé na školskú dochádzku, hoci jeho matka si v prvej chvíli nespomenula ani na to, koľko má rokov.
„Barborka bola drobná a chudučká, takže ľahko zapadla medzi menšie deti. Napriek tomu sme mali pocit, že by mohla byť v školopovinnom veku,“ povedala nám komunitná pracovníčka Silvia Karácsonyová. Po tom, čo zistili skutočný Barborkin vek, pustili sa do organizovania povinnej školskej dochádzky. „Dieťa vo vývoji niekoľko rokov zaostávalo za svojimi rovesníkmi a nevedelo poriadne po slovensky. Nenavštevovalo žiadne predškolské zariadenie a dohovorilo sa iba v rómčine,“ dodáva komunitná pracovníčka. Spolu s kolegami zisťovali, ako mohlo k dvojročnému omeškaniu prísť.
„Matka vôbec nevedela, kedy treba dať dieťa do školy a ísť s ním na zápis. Bola s dieťaťom na psychologickom vyšetrení, kde Barborke povolili odklad školskej dochádzky. Mala prísť na ďalšie vyšetrenie, no na to už pozabudla,“ dodáva Karácsonyová. Komunitní pracovníci hneď rozbehli prijatie žiačky do špeciálnej základnej školy v Kremnici. Tam chodí teraz na týždňové pobyty a prvácke učivo zvláda napriek ľahkému mentálnemu postihu veľmi dobre. „Škola nám vo všetkom vyšla v ústrety a robia maximum pre to, aby Barbora dvojročný sklz dobehla. Myslím, že zatiaľ sa jej to darí veľmi dobre,“ dodáva komunitná pracovníčka.
O doučovanie majú záujem aj rómske matky
Cez fond sociálneho rozvoja spustili vlani v Starej Kremničke projekt s názvom Harmónia rómskej komunity. Jednou z priorít je vzdelanie. Silvia Karácsonyová so svojimi asistentmi Luciou Chromčákovou a Milanom Berkom sa rozhodli doučovať rómske deti každý deň. Sledujú, v ktorých predmetoch v škole zaostávajú, čo im robí problémy, navštevujú triednu učiteľku. Všetko to potom zúročia na doučovaní. „Starosta obce nám vo všetkom vychádza v ústrety a tak môžeme využívať na vzdelanie detí všetky dostupné metódy. Snažíme sa ich učiť hlavne hrou, aby sme ich príliš neunavili,“ hovorí Lucia Chromčáková. Zaujímavosťou je, že o doučovanie už prejavili záujem aj niektoré rómske matky a chcú naň chodiť spolu s deťmi. Vzdelanostná úroveň je veľmi slabá. Ani jeden zo 160 miestnych Rómov nemá stredoškolské vzdelanie, iba malé percento má výučný list, veľká časť nemá ukončené ani základné vzdelanie. „V rómskej osade nemajú elektrinu, ani vodu. Ťažko možno čakať, že sa budú večer pri sviečkach učiť,“ tvrdí Milan Berko. Napriek tomu už majú komunitní pracovníci prvé úspechy a niekoľko šikovných žiakov pripravujú na stredné školy.