Materská Škola, Ul. Dr. Janského 8, elokované triedy, Sládkovičova 1, Žiari nad Hronom
Prístup je orientovaný na dieťa, plánujú sa primerané ciele a aktivity podnecujúce všestranný a harmonický vývin dieťaťa. Vyrovnávajú sa rozdiely medzi deťmi z rôzneho socioekonomického a kultúrneho prostredia, vrátane detí zo znevýhodneného prostredia. V škôlke realizujeme prostredníctvom výchovno-vzdelávacích činností, v rôznych organizačných formách a v spolupráci s rodičmi, deväť projektov. Najznámejší projekt, ktorý realizujeme aj v spolupráci s rodičmi, je Zachovávanie ľudových tradícií. V našej škôlke sa vyučuje aj anglický jazyk, máme tu výtvarný krúžok a v spolupráci s centrom voľného času organizujeme rôzne krúžky, ako napríklad športová gymnastika, tanečný krúžok, krúžok karate a podobne. V materskej škole máme vytvorené dobré podmienky na integráciu postihnutých detí. Prednosťami našej škôlky je veľký dvor a záhrada, ktoré deti využívajú na relaxáciu, rôzne hry a pohybové aktivity. Taktiež máme množstvo záhradného vybavenia a náradia pre deti.
Helena Garajová
Trieda päť až šesť ročných detí
Pred dvomi rokmi bola v deviatej materskej škôlke zriadená učebňa environmentálnej výchovy, ktorú využívajú najmä predškoláci. V priebehu roka deti plnia úlohy projektu Putujeme prírodou s ježkom Ekoježkom, ktorého cieľom je u detí v predškolskom veku prebúdzať environmentálne cítenie a vytvárať emocionálne bohatý vzťah k prírode a k životnému prostrediu. Deti s učiteľkami realizujú rôzne aktivity, ktoré sú vždy zamerané na konkrétnu tému týždňa. Zavŕšením celoročnej práce v environmentálnej triede bude výlet s rodičmi do prírody, na ktorý sa už všetci tešia. Túto triedu majú na starosti učiteľky Andrea Sliacka a Jana Šalková.
Mestské detské jasle
V budove materskej školy sídlia aj mestské jasle. Odbornú výchovnú a ošetrovateľskú starostlivosť tu poskytujú detské sestry deťom od šesť do dvadsaťštyri mesiacov. Jasle sú plne využité. Deti sa nachádzajú vo výchovne podnetnom prostredí s množstvom hračiek a výchovných pomôcok. V spoločenskom prostredí detského kolektívu už aj veľmi malé dieťa rýchlejšie napreduje v motorickej aj intelektuálnej oblasti. Rýchlejšie si zafixuje spoločenské a hygienické návyky. Starostlivosť v tomto zariadení sa poskytuje len pre deti zamestnaných rodičov. Vedúcou sestrou v jasliach je Ľubica Hrušovská.
Trieda štvor až päť ročných detí
V tejto triede sa učiteľky snažia upevňovať priateľské vzťahy, učiť deti ohľaduplnosti k druhým a vštepovať im všetky morálne hodnoty, ktoré budú v dospelosti potrebovať. V environmentálnej výchove sa deti venujú poznávaniu a ochrane živej a neživej prírody. Detičky absolvujú aj rôzne kultúrne po- dujatia, ako napríklad bábkové rozprávky, hudobné koncerty a podobne. Taktiež majú vypracovaný aj plán aktivít triedy, ktorý sa snažia dodržiavať. Učiteľky Monika Lachová a Darina Pinková, ktoré majú túto triedu na starosti, sú veľmi rady, že deti sú šťastné, veselé a hravé.
Trieda dvoj až troj ročných detí
Do tejto triedy chodia deti od dvoch rokov a často sú to práve tie, ktoré chodili do jasiel v budove škôlky. K dobrej adaptácií detí prispieva tiež láskyplné prostredie, individuálny prístup učiteliek Dany Búciovej a Evy Ondrušíkovej, ktoré počas celého dňa pristupujú k deťom s láskou, pochopením a pokojom. Trpezlivo vysvetľujú deťom všetky nejasnosti a snažia sa ich, rôznymi činnosťami, najmä hrou, nielen upútať, ale aj naučiť niečo nové.
Trieda štvor až šesť ročných detí
V triede je dvadsaťšesť detí a ich dosiahnutá úroveň osobnostného rozvoja je na dobrej úrovni, ktorá zodpovedá vekovým a individuálnym osobitostiam detí. Vo výchovno-vzdelávacom pôsobení na dieťa sa upúšťa od dominantného postavenia učiteľa – zákazy, príkazy. Pristupuje sa na rovnocenný partnerský vzťah, v ktorom má učiteľ i dieťa rovnakú dôstojnosť. Pekné a podnetné prostredie s pokojnou atmosférou zabezpečuje deťom priaznivé podmienky na pohybový rozvoj a rozvoj intelektu. O túto triedu sa starajú učiteľky Helena Garajová a Viera Michalková.
Materská škola, Ul. Dr. Janského 8, elokované triedy, M. R. Štefánika 23, Žiar nad Hronom
Keďže tretia materská škola je umiestnená uprostred sídliska, obklopená panelákmi, tak jej veľkou pýchou je kúsok prírody, ktorá sa nachádza v areáli škôlky a taktiež tiché prostredie, ktoré škôlka ponúka. Na školskom dvore majú krásnu zeleň, a to napríklad množstvo ihličnatých a listnatých stromov, veľmi peknú skalku, o ktorú sa starajú deti zo škôlky a už na jar tu zakvitnú snežienky. Počas letných mesiacov sa tu nachádza úžasný živý plot z orgovánu. V rámci projektu Stimulácia rozvoja psychomotorického vývinu detí škôlka ponúka cielené pohybové cvičenia na stimuláciu psychických funkcií detí, prácu s mandalami na stimuláciu grafomotorických zručností, psychomotorické hry na stimuláciu psychických funkcií detí. Dlhodobý cieľ projektu je skoré rozpoznávanie ťažkostí a vhodnými cvičeniami predísť tomu, aby nebolo v škole dieťa neúspešné a nemuselo navštevovať pedagogicko-psychologickú poradňu. V oblasti ochrany zdravia škôlka dbá na pravidelné návštevy mestskej plavárne s cieľom adaptácie na vodné prostredie s vlastným následným procesom motorického učenia, v letných mesiacoch využíva bazény v škôlke, pravidelné turistické vychádzky do okolia mesta, otužovanie vzducho-cvičením na krytých terasách. Taktiež sa deti zúčastňujú animoterapie, jazdenia na poníkoch, a takýmto priamym kontaktom so zvieraťom nastáva zlepšovanie koncentrácie a komunikácie s okolím. K psychickej sviežosti detí pravidelne prispieva aj tanečný krúžok. V spolupráci so základnou školou sa škôlka snaží pravidelne oboznamovať deti s prácou na PC a jeho prídavným zariadením hravou formou. Snažia sa učiť deti pracovať v programe skicár a corel draw a taktiež ich učia využívať počítač vo výtvarnom prejave v materskej škole. V oblasti environmentálnej výchovy bol projekt Ekohry rozšírený o starostlivosť o školskú skalku a vysádzanie rastlín, lisovanie kvetov a tvorba herbáru. V tretej materskej škole sa deti snažia hravou formou získať elementárne základy cudzieho jazyka. Škôlka spolupracuje aj so základnou školou M.R.Štefánika, so základnou umeleckou školou, s hvezdárňou a planetáriom, s centrom voľného času, s mestským kultúrnym strediskom, s logopedičkou a v neposlednom rade s rodičmi, cestou poradenskej činnosti.
Autor: Pripravil Miroslav Špiriak ml.