Tohtoročná dlhá a tuhá zima spôsobila značné škody na cestách, v ktorých lokalitách okresu sú najmarkantnejšie?
Najväčšie škody spôsobilo zimné počasie na cestách prvej triedy, najmä na ceste číslo 1/66 Šahy - Dudince, kde došlo k totálnemu rozpadu cestného koberca. Oprava si vyžiada náklady približne 12 miliónov korún. Bude potrebné vyfrézovanie cesty a pokládka nového koberca. V zlom stave sú aj úseky ciest 1. triedy číslo 1/51 smerom od Čifár po hranicu okresu a číslo 75 smerom od Luciny (na križovatke medzi Hornými a Dolnými Semerovcami) na Demandice a úsek Čaka - Kolta. Naše cesty, čiže 2. a
3. triedy, sú v lepšom stave, ale aj na nich sú výtlky, ktoré opravujeme. Keďže sme pri opravách závislí od výrobní teplej obalenej zmesi, ktoré sú počas zimného obdobia odstavené, používame studené obalené zmesi. Tie sú veľmi drahé, jedna tona stojí 5600 korún plus DPH.
Dokedy predpokladáte, že sa odstránia škody na cestách spôsobené zimou?
Mrazy a zrážky majú za následok veľké škody na viacerých cestách, najhorší je úplný rozpad koberca. Ide o veľký rozsah poškodenia a vyzerá to tak, že do konca mája budeme robiť len vysprávky. Situáciu nám sťažili aj povodne, ktoré zaplnili cestné priekopy zeminou, aj tie musíme vyčistiť.
Oprava ktorej cesty je pre vás prioritná?
Ťažko povedať. V najkritickejšom stave bola cesta medzi Šahami a Dudincami, cez ktorú premáva kamiónová doprava. Rozpadnutý je tam súvislý cestný úsek, ktorý sa pomaly nedal ani obísť. Jeho opravu, ktorú sme robili pre Slovenskú správu ciest, sme dokončili štvrtok minulý týždeň. Financie nám nedovoľovali iné, len ju zaplátať. Keby sme disponovali potrebnými prostriedkami, použili by sme inú technológiu.
Stalo sa vám, že by vás polícia kontaktovala kvôli dopravnej nehode spôsobenej zlým technickým stavom vozovky?
Zatiaľ nemáme takéto hlásenie, lebo výtlky sa snažíme zasypávať alebo opravovať. Poškodené úseky ciest máme označené dopravnými značkami, je na nich znížená rýchlosť väčšinou na 40, niekde aj na 20 kilometrov za hodinu, podľa toho, o akú triedu cesty ide. Riešime to týmto spôsobom, lebo v zimných mesiacoch sa výtlky nedajú opravovať, používaná technológia si vyžaduje určité podmienky - opravy sa nedajú robiť, keď sneží, ani keď je vo výtlku voda. Ten musíme najprv vysušiť, čo podstatne predražuje prácu.
Plánujete tento rok výsadbu zelene popri cestách?
Tento rok budeme mať nižší rozpočet kvôli drahej zime, neumožní nám rátať s nejakou väčšou výsadbou. Zatiaľ sme stále v rozpočtovom provizóriu, Nitriansky samosprávny kraj nám doteraz neschválil rozpočet. Záleží od poslancov a dopravnej komisie NSK, koľko financií nám odsúhlasia. Určitú výsadbu budeme robiť popri štátnej ceste medzi Starým Hrádkom a Mýtnymi Ludanami, kde zastaraná topoľová aleja ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky. Po jej vypílení sme zaviazaní urobiť náhradnú výsadbu, ale nemali by to byť topole. Tie sú krehké, staršie stromy pri prudkých vetroch narobia veľké škody. Polámané konáre môžu padnúť na cestu a my musíme mať na zreteli aj bezpečnosť účastníkov cestnej premávky.
Katarína Lalíková