„V rámci prijímacieho konania zoraďujeme prihlásených deviatakov do poradia na základe dosiahnutých výsledkov, a to podľa prospechu na konci ôsmeho ročníka a v prvom polroku deviateho ročníka. Výchovné predmety sa pritom nezapočítavajú, nakoľko nie sú rovnako klasifikované na všetkých základných školách. Druhým ukazovateľom, bodovo rovnocenne ohodnoteným, sú výsledky monitoru z vyučovacieho jazyka a matematiky. Tretím faktorom sú výsledky dosiahnuté v predmetových olympiádach a podobných súťažiach. Po sumarizácii všetkých údajov každý uchádzač o štúdium dostane bodové ohodnotenie a na jeho základe škola zostaví poradovník,“ objasňuje Dagmar Kalocsayová, riaditeľka obchodnej akadémie.
Na otázku, či je monitor dôveryhodný ukazovateľ, keďže pri ňom nie je vylúčená pomoc vyučujúceho alebo spolužiakov, pokrúti hlavou. „Môže sa stať, že monitoring nie je stopercentne objektívny. Ale ľudský faktor sa nikdy nedá úplne odhadnúť. V podstate disponujeme dvomi relevantnými ukazovateľmi, výsledkami zo ZŠ a z monitoru. Žiak môže rovnako na monitore, ako aj na prijímacích skúškach zlyhať. Možno vo svojom prostredí menej zlyhá. Absolútna spravodlivosť ani tu neexistuje.“
Dôvody takéhoto postupu stredných škôl treba hľadať v čoraz menšom počte žiakov končiacich základné školy. Riaditeľka akadémie pripomenula, že v posledných rokoch aj pri klasických prijímačkách boli do školy prijatí žiaci z konca poradovníka, lebo ich nebolo až tak veľa prihlásených. Aj keď sa môže zdať, že práve na levickú obchodnú akadémiu sa hlási veľa budúcich stredoškolákov, situáciu skresľuje, že školu často uvádzajú v prihláškach ako druhú eventualitu. „Posledné roky sa stalo, že viacerí žiaci neprišli na zápis do prvého ročníka a čiaru, nad ktorou boli uvedení prijatí uchádzači o štúdium, sme posúvali dole. Nevyhoveli sme tak dvom až štyrom,“ vysvetľuje D. Kalocsayová.
Aj preto v školách nevideli zmysel toho, aby bolo narušené vyučovanie, ktoré dva dni prijímacích skúšok so sebou prinášajú. Pri počte dvesto žiakov, ktorí sa vlani zúčastnili prijímačiek na Obchodnú akadémiu v Leviciach, možno hovoriť o vážnom narušení vyučovacieho procesu. Riaditeľka dodala, že situáciu u nich komplikoval ešte nedostatok matematikárov, ktorí chodili vypomáhať na prijímačky do iných škôl.
Napriek všetkému v prípade levickej obchodnej akadémie nemožno hovoriť o zníženom záujme o štúdium. Keď si v minulosti žiaci podávali len jednu prihlášku, mali v škole nadstav záujemcov do čísla 25, teraz je to okolo 16. Napriek tomu, že úbytok študentov zatiaľ nepociťujú, detí je stále menej a na žiakov je v okrese priveľa stredných škôl. Dagmar Kalocsayová vidí riešenie v skutočnej racionalizácii siete stredných škôl. Takýto trend pokračuje i pri poskytovaní bakalárskeho štúdia - aj toho je neúmerne veľa.
Katarína Lalíková