Konzultačné dni má aj na pracoviskách Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Banskej Štiavnici a v Žarnovici. O jeho poslaní sme sa porozprávali s psychologičkou Evou Birošovou.
Prečo vznikla takáto poradenská služba pri úrade práce?
Nejde o novovzniknutú poradenskú službu. Táto služba má korene ešte v manželských a predmanželských poradniach, z ktorých vznikli centrá poradensko – psychologických služieb. Rozhodnutie transformovať centrá poradensko – psychologických služieb na referáty poradensko – psychologických služieb, vzniklo na ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny a svoje opodstatnenie má možno v tom, že vždy sme boli sociálna služba a vždy bola úzka spolupráca poradne so sociálnym oddelením v úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny a nový Zákon o rodine presne vymedzuje aj psychologickú pomoc pre ľudí, ktorí sú na úrade evidovaní.
My môžeme poskytnúť psychologické poradenstvo ľuďom pri riešení partnerských, manželských a rodinných (výchovných) problémoch, pri rozvode alebo riešení porozvodovej situácie. Často pracujeme aj s jednotlivcami pri riešení ich osobných problémov, úzkostí, depresie, osamelosti, závislostiach, sexuálnych problémoch, profesijnej orientácie a poskytujeme poradenstvo a prípravu aj pre žiadateľov o náhradnú rodinnú starostlivosť.
Akých máte klientov?
Najväčší počet klientov, ktorí navštívia našu poradňu, sú takí, ktorí k nám prídu sami a požiadajú o pomoc spontánne. Majú záujem riešiť svoje potiaže a problémy. Druhú skupinu tvoria tí, ktorých pozývame na podnet práve úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, oddelenia sociálnych vecí alebo súdu. Toto sú prípady, ktoré sa k nám často však dostanú naozaj – ak sa to dá tak povedať – už v tom poslednom štádiu krízy a v niektorých je veľmi ťažké poskytnúť psychologickú pomoc. Je to hlavne preto, že už buď rezignovali, alebo nemajú sami záujem, nespolupracujú. V takýchto prípadoch je veľmi ťažké pomáhať. Najčastejšie pracujeme so snúbencami, partnermi, manželmi, rodičmi, deťmi..... od 5 – 6 rokov až dôchodcami.
Akú pomoc dokáže poskytnúť váš referát v krízových situáciách?
Pomoc najčastejšie poskytujeme formou rozhovoru. Samotný problém sa možno niekedy nemusí vyriešiť, ale rozhovor pomáha pri uvoľňovaní hnevu, napätia a potom je človek skôr pripravený nachádzať riešenie svojho problému. Okrem rozhovoru sa používa viac techník, napr. nácvik komunikácie, asertivity, zvládanie stresu, konfliktov, relaxácie, autogénny tréning. Podľa potreby sa práca dopĺňa psychologickým vyšetrením, za pomoci psychologickej diagnostiky. Skupinové poradenstvo poskytujeme ľuďom, ktorí majú odvahu nastaviť sebe zrkadlo a cez vzťahy v skupine pochopiť a zmeniť vzťahy mimo nej.
Pomoc je individuálna, pretože každý prípad je iný. Veľmi veľa záleží na očakávaní samotných klientov. My nemáme čarovné prútiky, ktoré by jedným rozhovorom (a často za klientov) vyriešili ich dlhodobé trápenia. My im môžeme ukázať cestu, byť sprievodcami, poznať samých seba, hľadať riešenia a veriť v ich vlastné sily.
V prípade, že nie sme schopní pomôcť klientovi, doporučíme mu, kde sa má so svojím problémom obrátiť.
Dá sa hovoriť v prípade krízových situácií o stúpajúcej tendencii?
Určite. Aj keď ľudia majú ešte stále vnútorné zábrany navštíviť psychológa, záujem o naše služby narastá. Súvisí to s celkovou súčasnou spoločenskou a sociálnou situáciou. Narastá počet prípadov s rôznymi formami domáceho násilia (násilia v rodine), narastá agresivita, netolerancia a egoizmus. Narastá počet ľudí trpiacich úzkosťou, depresiou, rôznymi druhmi závislostí, objavujú sa ekonomické problémy, nevera. Narastá počet prípadov, kedy krízové situácie nevznikajú v rodine, ale napr. medzi susedmi alebo na pracovisku. Často sa skombinujú, prelínajú.
Na záver sa dá povedať, že problémy sa dajú riešiť a vždy sa ľahšie riešia, ak s nimi človek nebojuje sám. A platí zásada, že niekedy je lepšie obrátiť sa v chúlostivých a osobných problémoch na odborníka, ktorý zaujme nezaujatý postoj.
Za rozhovor poďakovala
Iva Hanková