innosť detí realizujú podľa Programu výchovy a vzdelávania detí v materských školách, schváleného ministerstvom školstva. „V pedagogickej orientácii na deti dávame dôraz na vytvorenie humánnych podmienok,“ vysvetľuje riaditeľka. „Učiteľky spolu s deťmi vytvárajú partnersky vzťah s akcentom na rozvíjanie individuality a jedinečnosti dieťaťa ako tvorivej, rozvíjajúcej sa osobnosti schopnej socializácie, rešpektovania potrieb a záujmov svojich rovesníkov i dospelých. Pracujeme s tvorivými využívaniami metód, foriem a prostriedkov výchovy tak, aby jednotlivé činnosti počas dňa boli dynamické, príťažlivé, primerané veku a individualite detí.“ Ako dodáva, cieľom výchovy v tejto škôlke je všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa, jeho príprava na život v spoločenstve a dosiahnutie školskej zrelosti. „Najprv výchova a až potom vzdelanie. Nie je problém vedieť akí máme byť, problém výchovy je, aby ľudia takými chceli a mohli byť,“ zdôraznila riaditeľka.
V tomto školskom roku realizujú v škôlke celý rad úloh. Okrem iného, v rámci plnenia úloh vyplývajúcich z Národného programu podpory zdravia a projektu Malí ochrancovia prírody, podporujú zdravý životný štýl detí, ich duševné zdravie, prevenciu legálnych aj nelegálnych návykových látok, ale aj zdravú výživu formou projektu Evička nám ochorela, ktorý realizujú v spolupráci s Územným spolkom SČK v Žiari nad Hronom. Pozornosť zameriavajú na rozvoj koordinácie zraku, ruky a jemnej motoriky, deťom pomáhajú rozvíjať správnu výslovnosť. „Pri hodnotení pedagogickej diagnostiky sa nám ako najproblémovejšia javí oblasť práve jazykovej výchovy a jemnej motoriky,“ vysvetľuje riaditeľka škôlky. „V mnohých prípadoch deti nevedia správne držať ceruzku, držia ju kŕčovito a pri kreslení silne tlačia na podložku. A k tomu v jednotlivých triedach je vysoké percento ľavorukých detí, ktoré si vyžadujú osobitný prístup.“ Na druhej strane, v oblasti hrubej motoriky deti dosahujú požadovanú úroveň, sú pohybovo zdatné. Veľmi dobré výsledky zaznamenávajú v oblasti pracovných návykov a zručností, hoci sa sem-tam stane, že že vystrihnutý oblúčik je akýsi kostrbatý. Čo je zaujímavé, deti z tejto škôlky veľmi inklinujú k spevu, hre na rytmických nástrojoch, i k tancu.
„Každoročne sa snažíme využívať netradičné formy aktivity spolupráce s rodičmi,“ pokračuje riaditeľka, ktorá tejto škôlke „šéfuje“ už deväť rokov. „Pravidelne organizujeme besiedku pre starých rodičov, Mikuláša, Vianoce, fašiangový karneval, oslavu zápisu predškolákov do školy, vítanie jari, Deň matiek, MDD, týždeň detskej radosti, rozlúčku s predškolákmi. Okrem toho ročne absolvujeme výlety do okolia, navštevujeme knižnicu, ale napríklad sme deťom priblížili slovenské rozprávky vystúpením bábkových divadiel.“
Ako výchovný prostriedok dominuje v materskej škole vo výchovno-vzdelávacom procese predovšetkým hra. Učiteľky sa snažia, aby bola obsahovo bohatá, rozvíjajúca predstavivosť a tvorivú fantáziu. „Niektoré deti inklinujú výlučne ku konštruktívnym hrám, najmä so stavebnicou lego,“ informuje riaditeľka o tom, ako z toho nakoniec vznikol záujmový krúžok. Pre hry majú dostatok pekných priestorov či už vonku na dvore alebo vo vnútri pavilónov. Pekné počasie ich aj v deň našej návštevy doslova vyhnalo do pieskovísk, kde zručne budovali domčeky a „piekli“ koláčiky.
„Najviac nás trápi nedostatok finančných prostriedkov. Východiská hľadáme u sponzorov, ktorí nám pomôžu aspoň s materiálom a drobnou údržbou objektov,“ načrtne na záver v krátkosti riaditeľka najpálčivejší problém, ktorá presne vie, koľko trpezlivosti, obetavosti, dobrej vôle a lásky si vyžaduje starostlivosť o zverené deti. „Odmenou nám je radosť, spokojnosť a zvedavosť v detských očkách.“