Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky
REAKCIA STAROSTU OBCE RUDNO NAD HRONOM

Zaujímavé, že na predražovanie sa prišlo až teraz

Vo vašom týždenníku bol v čísle 19 uverejnený článok „Predražená výstavba diaľnice“. Keďže je v článku spomínaná aj naša obec Rudno nad Hronom, je potrebné vysvetliť niektoré skutočnosti, aby si čitatelia urobili obraz, ako to v skutočnosti s výstavbou ma

terskej školy bolo. Doteraz ani jedno médium, ktoré vysielalo tlačovú besedu Najvyššieho kontrolného úradu zameranú na predraženie výstavby rýchlostnej komunikácie, neuviedlo správne informácie, resp. poskytlo skreslené informácie.
Je zarážajúce, ak niekto spája obec s výstavbou diaľnic, pretože diaľnice buduje štát a obec alebo mesto je len účastník stavebného konania vyplývajúceho zo stavebného zákona. Taktiež je potrebné širokej čitateľskej verejnosti vysvetliť, čo je to vyvolaná investícia v rámci budovania verejnoprospešných stavieb. Ak zasahuje niekoho majetok do výstavby verejnoprospešnej stavby, medzi ktoré patrí aj výstava diaľnic a rýchlostných komunikácií, tak je investor povinný akýmkoľvek spôsobom zabezpečiť buď náhradu alebo akékoľvek vyrovnanie sa s vlastníkom majetku. To je aj prípad výstavby novej budovy materskej školy v našej obci. Keďže dnes už bývalá budova materskej školy zasahovala do výstavby rýchlostnej komunikácie R1 (MŠ bola v budove oproti železničnej stanici) musela byť automaticky nahradená.
Považujem za potrebné vysvetliť, že výstavba rýchlostnej komunikácie bola rozdelená do dvoch etáp. Prvá etapa Hronský Beňadik – Nová Baňa a druhá etapa Nová Baňa – Rudno nad Hronom. V súčasnej dobe prebiehajúca výstavba R1 Rudno nad Hronom – Žarnovica je samostatná etapa. V roku 1998 boli pre druhú etapu navrhnuté Dopravoprojektom Zvolen tri varianty výstavby úseku Nová Baňa – Rudno nad Hronom. Najvýhodnejší aj z hľadiska finančného, bol zamietnutý Agentúrou životného prostredia v Banskej Bystrici kvôli 100 druhom živočíchov údajne žijúcich v navrhnutom variante. Z toho dôvodu bol navrhnutý nový variant, ktorý bol aj zrealizovaný. Tu treba hľadať prvé predražovanie, pretože to bol variant oveľa technicky náročnejší ako pôvodný. Taktiež je zaujímavé, že od roku 1998, v ktorom sa začala projektová príprava druhej etapy (čiže po našu obec), neprišiel nikto na to, že uvedená diaľnica bude predražená o vyvolané investície, ktoré boli štandardným spôsobom zapracované do projektovej dokumentácie. Až v roku 2006, čiže tri roky po skolaudovaní a odovzdaní celého úseku rýchlostnej komunikácie od Hronského Beňadika až po Rudno nad Hronom a ešte tesne pred parlamentnými voľbami. Chcem zachovať v tomto článku apolitickosť, ale ináč sa to napísať nedá.
Ďalšie predražovanie výstavby treba hľadať na úseku Hronský Beňadik – Nová Baňa. Od Tekovskej Breznice po Novú Baňu bol budovaný len polovičný profil, čiže jeden dvojpruh. Druhý dvojpruh bol budovaný neskoršie, čo, samozrejme, spôsobilo jeho predraženie. Či to bolo o deklarovaných 500 miliónov, neviem posúdiť. Dnes je každému jasné, že predražený bude aj úsek výstavby Rudno nad Hronom – Žarnovica, pretože sa buduje technicky náročný dvojpruh obchvatu Žarnovice. Keby bol v roku 1998 vybudovaný celý profil obchvatu Žarnovice, štát mohol ušetriť nemalé finančné prostriedky.
Podľa môjho názoru nie vyvolané investície, ktoré sú zapracované do projektových dokumentácií na začiatku, predražujú výstavbu diaľnic, ale nekompetentné rozhodnutia či už politikov alebo zainteresovaných inštitúcií platených tak populárnym výrazom „z peňazí daňových poplatníkov“. A keď sa do toho zamiešajú rôzne občianske združenia ako v Žiari nad Hronom, tak sa môže stať, že rýchlostná komunikácia v našom regióne nemusí byť dokončená vôbec. Koľko finančných prostriedkov stála príprava výstavby úseku Lehôtka pod Brehy – Šašovské Podhradie a vyšla zrejme nazmar, asi už nezaujíma nikoho.
Na záver chcem poznamenať niekoľko skutočností. Podľa niektorých vyjadrení zrejme od Nitry smerom na východ netreba budovať nič, stačí, keď sa bude investovať v Bratislave. Taktiež, aj keď sme malá obec, asi naše deti nepotrebujú predškolské zariadenie, aj keď je zatiaľ využité. Naši občania sa však správajú zodpovedne. Keďže pozemky pod výstavbu rýchlostnej komunikácie boli súkromné, museli byť vykúpené. Naši občania však nedostali po 300 Sk za štvorcový meter ako pri Žiline ale po 14 Sk a nespisovali petície. Taktiež pri súčasnom odklone dopravy cez našu obec, kde je ohrozená bezpečnosť občanov a v priemere za hodinu prejde obcou 400 len osobných automobilov, nerátajúc kamióny, sme túto skutočnosť vzali ako potrebu pre urýchlenie výstavby R1 Rudno nad Hronom – Žarnovica.
Verím, že si široká čitateľská verejnosť urobí obraz komu o čo išlo pri vyjadreniach o predražovaní výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií. Takto to skutočne bolo.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  2. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Škola môže vyzerať aj inak!
  10. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 698
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 129
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 282
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 772
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 547
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 739
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 060
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 434
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 361
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 602
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

V Novej Bani budú testovať v exteriéri, pripravených je päť miest

Samospráva už má k dispozícii takmer štyri desiatky dobrovoľníkov.

Odberné miesto na nový koronavírus.

V obci osadili merače, chcú tak zvýšiť bezpečnosť

Získali dotáciu vo výške sedem tisíc eur.

Nové merače.

Cena poputovala do Banskej Štiavnice

V kategórii „Akvizícia“ zvíťazil projekt Príbeh značky PLETA.

Cena poputovala do Banskej Štiavnice.

Pozitívne prípady hlásia už aj z mestského úradu. Ten je aktuálne zatvorený

Mestský úrad v Žiari nad Hronom je do konca októbra pre verejnosť zatvorený.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce.

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

V Martine bude obyvateľov testovať 50 odberových tímov

Mesto Martin zverejnilo zoznam odberových miest.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie v liptovských mestách.

Už ste čítali?