Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
REAKCIA STAROSTU OBCE RUDNO NAD HRONOM

Zaujímavé, že na predražovanie sa prišlo až teraz

Vo vašom týždenníku bol v čísle 19 uverejnený článok „Predražená výstavba diaľnice“. Keďže je v článku spomínaná aj naša obec Rudno nad Hronom, je potrebné vysvetliť niektoré skutočnosti, aby si čitatelia urobili obraz, ako to v skutočnosti s výstavbou ma

terskej školy bolo. Doteraz ani jedno médium, ktoré vysielalo tlačovú besedu Najvyššieho kontrolného úradu zameranú na predraženie výstavby rýchlostnej komunikácie, neuviedlo správne informácie, resp. poskytlo skreslené informácie.
Je zarážajúce, ak niekto spája obec s výstavbou diaľnic, pretože diaľnice buduje štát a obec alebo mesto je len účastník stavebného konania vyplývajúceho zo stavebného zákona. Taktiež je potrebné širokej čitateľskej verejnosti vysvetliť, čo je to vyvolaná investícia v rámci budovania verejnoprospešných stavieb. Ak zasahuje niekoho majetok do výstavby verejnoprospešnej stavby, medzi ktoré patrí aj výstava diaľnic a rýchlostných komunikácií, tak je investor povinný akýmkoľvek spôsobom zabezpečiť buď náhradu alebo akékoľvek vyrovnanie sa s vlastníkom majetku. To je aj prípad výstavby novej budovy materskej školy v našej obci. Keďže dnes už bývalá budova materskej školy zasahovala do výstavby rýchlostnej komunikácie R1 (MŠ bola v budove oproti železničnej stanici) musela byť automaticky nahradená.
Považujem za potrebné vysvetliť, že výstavba rýchlostnej komunikácie bola rozdelená do dvoch etáp. Prvá etapa Hronský Beňadik – Nová Baňa a druhá etapa Nová Baňa – Rudno nad Hronom. V súčasnej dobe prebiehajúca výstavba R1 Rudno nad Hronom – Žarnovica je samostatná etapa. V roku 1998 boli pre druhú etapu navrhnuté Dopravoprojektom Zvolen tri varianty výstavby úseku Nová Baňa – Rudno nad Hronom. Najvýhodnejší aj z hľadiska finančného, bol zamietnutý Agentúrou životného prostredia v Banskej Bystrici kvôli 100 druhom živočíchov údajne žijúcich v navrhnutom variante. Z toho dôvodu bol navrhnutý nový variant, ktorý bol aj zrealizovaný. Tu treba hľadať prvé predražovanie, pretože to bol variant oveľa technicky náročnejší ako pôvodný. Taktiež je zaujímavé, že od roku 1998, v ktorom sa začala projektová príprava druhej etapy (čiže po našu obec), neprišiel nikto na to, že uvedená diaľnica bude predražená o vyvolané investície, ktoré boli štandardným spôsobom zapracované do projektovej dokumentácie. Až v roku 2006, čiže tri roky po skolaudovaní a odovzdaní celého úseku rýchlostnej komunikácie od Hronského Beňadika až po Rudno nad Hronom a ešte tesne pred parlamentnými voľbami. Chcem zachovať v tomto článku apolitickosť, ale ináč sa to napísať nedá.
Ďalšie predražovanie výstavby treba hľadať na úseku Hronský Beňadik – Nová Baňa. Od Tekovskej Breznice po Novú Baňu bol budovaný len polovičný profil, čiže jeden dvojpruh. Druhý dvojpruh bol budovaný neskoršie, čo, samozrejme, spôsobilo jeho predraženie. Či to bolo o deklarovaných 500 miliónov, neviem posúdiť. Dnes je každému jasné, že predražený bude aj úsek výstavby Rudno nad Hronom – Žarnovica, pretože sa buduje technicky náročný dvojpruh obchvatu Žarnovice. Keby bol v roku 1998 vybudovaný celý profil obchvatu Žarnovice, štát mohol ušetriť nemalé finančné prostriedky.
Podľa môjho názoru nie vyvolané investície, ktoré sú zapracované do projektových dokumentácií na začiatku, predražujú výstavbu diaľnic, ale nekompetentné rozhodnutia či už politikov alebo zainteresovaných inštitúcií platených tak populárnym výrazom „z peňazí daňových poplatníkov“. A keď sa do toho zamiešajú rôzne občianske združenia ako v Žiari nad Hronom, tak sa môže stať, že rýchlostná komunikácia v našom regióne nemusí byť dokončená vôbec. Koľko finančných prostriedkov stála príprava výstavby úseku Lehôtka pod Brehy – Šašovské Podhradie a vyšla zrejme nazmar, asi už nezaujíma nikoho.
Na záver chcem poznamenať niekoľko skutočností. Podľa niektorých vyjadrení zrejme od Nitry smerom na východ netreba budovať nič, stačí, keď sa bude investovať v Bratislave. Taktiež, aj keď sme malá obec, asi naše deti nepotrebujú predškolské zariadenie, aj keď je zatiaľ využité. Naši občania sa však správajú zodpovedne. Keďže pozemky pod výstavbu rýchlostnej komunikácie boli súkromné, museli byť vykúpené. Naši občania však nedostali po 300 Sk za štvorcový meter ako pri Žiline ale po 14 Sk a nespisovali petície. Taktiež pri súčasnom odklone dopravy cez našu obec, kde je ohrozená bezpečnosť občanov a v priemere za hodinu prejde obcou 400 len osobných automobilov, nerátajúc kamióny, sme túto skutočnosť vzali ako potrebu pre urýchlenie výstavby R1 Rudno nad Hronom – Žarnovica.
Verím, že si široká čitateľská verejnosť urobí obraz komu o čo išlo pri vyjadreniach o predražovaní výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií. Takto to skutočne bolo.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 451
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 321
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 759
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 827
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 131
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 120
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 449
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 276
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 098
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 991
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Testovanie v Žiari nad Hronom.

Obyvatelia využili aj možnosť online registrácie.

5 h
Momentka zo zápasu proti Púchovu.

Futbalisti Pohronia absolvovali ďalšie dva prípravné zápasy. Najskôr si zmerali sily so Žilinou, cez víkend doma privítali futbalistov Púchova.

6 h
Antigénové testovanie na koronavírus.

Čerstvé výsledky z dnešného testovania.

20 h
Mesto zredukovalo počet odberových miest.

Na testovanie dnes prišlo menej ľudí ako očakávali.

22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

21 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

21 h

Policajné sirény vystrašili Dolnokubínčanov i vodičov na ceste Brestovou.

24 h

Už ste čítali?