
Možno pod vplyvom stresu alebo aj toho, že niektorí podcenili intenzitu prípravy na skúšku dospelosti, zazneli aj odpovede: „To neviem“. Nervozita a napätie boli hmatateľné. Prosto maturity, na aké si pamätá každý absolvent strednej školy. A predsa sa niečím odlišovali. Ako nám povedala riaditeľka gymnázia Beáta Tóthová, žiaci maturujú len druhý rok z piatich, namiesto pôvodných štyroch predmetov. „Urobili sme harmonogram tak, aby maturity trvali čo najkratšie. Žiak môže jeden deň maturovať maximálne z troch predmetov čo znamená, že každý maturuje minimálne dva dni,“ vysvetľovala riaditeľka princíp skúšok v ich škole. Zo slovenského a cudzieho jazyka maturujú všetci a preto tieto predmety boli na skúšobnom programe každý deň. Ostatné predmety sa striedali podľa počtu žiakov, ktorí z nich maturovali a spomínaného harmonogramu. Dnešný systém maturít je pre žiakov viac stresovejší. Okrem toho, že namiesto jedného dňa maturujú dva, pribudol im jeden predmet, teda množstvo učiva naviac. „Dnešná maturita v porovnaní s minulými je pre nich naozaj náročnejšia. Snažíme sa im ju uľahčiť aspoň dobrým prístupom a povzbudzovaním, aby nestresovali a sústredili sa,“ hovorí riaditeľka gymnázia. Napovedať maturantom pri odpovedi podľa nej nemá význam a vraj sa to ani nedá.
„Myslíte, že sa niečo naučíte na poslednú chvíľu?“ položili sme otázku dievčine, ktorá v utorok pred skúškou zo slovenčiny intenzívne pozerala do zošita. „Myslím že nie. Ale pocit, že ho mám pred sebou, mi pomáha. Ráno som totiž vstávala z postele s tým, že nič neviem,“ odpovedala. Nakoniec priznala, že v niektorých otázkach má naozaj medzery. Keď v utorok ráno vstával Juraj, vraj si spieval, no zároveň sa priznal, že bol aj trochu nervózny. Maturity z cudzieho jazyka a slovenčiny sa veľmi neobával. „Pri týchto predmetoch sa dá téma obkecať. Nechcel by som si ale vytiahnuť otázky z literatúry po roku 1945. Najviac by sa mi pozdávala napríklad lyrizovaná próza,“ konštatoval. Obavy mal zo štvrtka, kedy ho čakala matematika a informatika. „To už nebudem vstávať z postele s takou dobrou náladou,“ hovoril. Podľa neho sú ústne maturity ľahšie ako testy, ktoré absolvovali pred časom. „V triede je uvoľnenejšia atmosféra a skúšajúci profesori v rámci normy pomôžu, keď to študent potrebuje,“ vysvetľoval.
V tomto školskom roku v žiarskom Gymnáziu maturovalo 133 žiakov a prvýkrát aj študenti oktávy osemročného gymnázia. Podľa slov riaditeľky Beáty Tóthovej niektorí z nich, ale nebude ich veľa, budú musieť skúšku dospelosti absolvovať až v septembri.