Tento rok sa už po druhýkrát maturovalo na všetkých stredných školách po novom. Gymnazisti povinne maturovali z jedného z prírodovedných predmetov, čím sa im počet predmetov zvýšil na päť. Maturanti na ostatných typoch škôl ostali pri štyroch predmetoch. Podľa Eriky Sulinovej, riaditeľky Gymnázia Andreja Vrábla v Leviciach, sú týmto spôsobom študenti gymnázia znevýhodnení.
„Na maturitách sa vôbec nezohľadňujú výsledky štvorročnej práce študentov, čo môže niektorým študentom spôsobiť problémy. V dôsledku stresu alebo trémy im môžu vypadnú nejaké vedomosti,“ hovorí Dagmar Kalocsayová, riaditeľka Obchodnej akadémie v Leviciach. Bežné sú aj prípady, keď študent, ktorý bol celé štyri roky jednotkárom, pod vplyvom stresu na maturitách zaváhal a musel sa uspokojiť s horším hodnotením.
Aké sú skúsenosti s maturitou z cudzieho jazyka, ktorú sú povinní absolvovať všetci maturanti? Podľa Anny Drmlíkovej, riaditeľky Pedagogickej a sociálnej akadémia v Leviciach, je práve táto maturita najproblematickejšou. Kritériá na maturity sú náročné, ale žiaci prichádzajúci zo základných škôl majú rôznu úroveň vedomostí. Na druhej strane počet hodín na výučbu cudzích jazykov je na odborných školách nižší ako na gymnáziách.
V prípade, že si študent vyberie nejaký predmet ako jediný zo školy, môže robiť maturitné skúšky z tohto predmetu na inej škole. Na Obchodnej akadémii v Leviciach napríklad tento rok maturovali dve študentky z Pedagogickej a sociálnej akadémie Levice, ktoré si zvolili matematiku. Naopak, jedna študentka Obchodnej akadémie Levice si zvolila francúzsky jazyk, z ktorého maturovala na Gymnáziu v Nových Zámkoch.
Nový spôsob maturít priniesol ešte jednu zmenu. Od tohto školského roku je na maturitnom vysvedčení uvedený aj tzv. percentil. Ide o údaj, ktorý študentovi umožňuje porovnať sa z daného predmetu a danej úrovne náročnosti so všetkými maturantmi na Slovensku. Percentil uvádza, koľko maturantov skončilo horšie ako dotyčný študent.
KarinaNémethová