hýbajúceho úseku, aby znížila termínové sklzy, ktoré očakáva na druhom úseku z Lehôtky pod Brehmi po Šašovské Podhradie. Práve tento úsek pôjde cez Žiar nad Hronom. Pre nezhody nie je isté, či sa celý úsek odovzdá do plánovaného termínu – roku 2009.
Nutnosť čo najrýchlejšieho začiatku prác na dostavbe rýchlostnej komunikácie R1 v úseku Žarnovica – Šašovské Podhradie vyjadrilo na spoločnom zasadnutí vlani v novembri takmer 300 poslancov 52 mestských a obecných zastupiteľstiev z okresov Žiar nad Hronom, Žarnovica a Banská Štiavnica. Podľa poslancov súčasná cesta I/65 už nezodpovedá požiadavkám dopravy a je úsekom častých dopravných nehôd. Od výstavby R1 medzi Nitrou a Zvolenom závisí aj prílev investícií do tohto regiónu. Spoločné zasadnutie komunálnych parlamentov bolo reakciou na rozhodnutie Najvyššieho súdu SR, ktorý vlani v septembri nariadil Krajskému stavebnému úradu v Banskej Bystrici územné rozhodnutie na 18-kilometrový úsek Žarnovica - Šašovské Podhradie zrušiť. O zrušení dva roky platného rozhodnutia rozhodol Najvyšší súd na podnet občianskeho združenia Svätokrížsky občiansky spolok (SOS). Ten požaduje viesť cestu cez Ladomerskú Viesku v koridore pôvodnej cesty. Úsek sa mal začať stavať v tomto roku.
Uznesenie v druhej polovici marca primátor Kremnice Miroslav Nárožný a viceprimátor Žiaru nad Hronom Roman Zaťko odovzdali ministrovi dopravy. Spolu s petíciou proti odloženiu výstavby, pod ktorú sa v regióne podpísalo 13-tísíc obyvateľov. „Uznesenie komunálnych parlamentov nebolo adresované žiadnemu orgánu štátnej správy, bolo prejavom súdržnosti regiónu a jeho volených zástupcov,“ povedal nám viceprimátor Zaťko. „Petičné hárky mali byť pôvodne doručené ministrovi výstavby a regionálneho rozvoja, nadriadenému orgánu Krajského stavebného úradu. Dôvod bol prozaický; v čase konania podpisovej akcie nebol zverejnený právoplatný rozsudok Najvyššieho súdu spolu s odôvodnením. Doručením petície ministerstvu sme chceli vytvoriť tlak na nadriadený orgán. Minister výstavby nám listom z 5. decembra odporučil obrátiť sa na ministerstvo dopravy. Vzhľadom na zdravotné problémy a pracovný program ministra sme sa s ním stretli až v marci,“ objasňuje viceprimátor okolnosti, prečo uznesenie s petíciou odovzdali po piatich mesiacoch. „Súbežne bol spracovaný právny posudok rozsudku Najvyššieho súdu a jeho odôvodnenia, výsledkom ktorého bolo podanie ústavnej sťažnosti mesta Žiar nad Hronom na Ústavný súd SR. Taktiež, aby nedošlo k strate času, kým sa prijme rozhodnutie, rešpektujúc rozsudok Najvyššieho súdu, sa proces posudzovania výstavby cesty R1 začal odznova už v decembri 2005. Práve ukážkou jednoty regiónu, občanov a ich volených zástupcov sa tento proces podarilo opäť ‚naštartovať‘ bez zbytočných prieťahov.“