vhodných investorov.
Turisti majú síce o stred Európy záujem, ale, ako hovorí Gréta Kapsdorferová z informačného centra v Kremnici, mnohí sú sklamaní. „Pre istotu im vždy dopredu povieme, že priamo na mieste si nekúpia nijaký suvenír a nemajú sa kde občerstviť,“ dodala Kapsdorferová
Ak si chcú turisti pozrieť vnútro gotického kostola, ktorý v 13. storočí postavili karpatskí Nem- ci, musia zaklopať na bránu blízkeho kapucínskeho kláštora. Inak už v strede Európy nie je veľmi čo obdivovať.
Amfiteáter je väčšiu časť roka opustený, rovnako ako skala, ktorá má symbolizovať stred Európy. V lepšom prípade môže turista naraziť na svadobčanov. Mestskí poslanci totiž odsúhlasili, že zosobášiť sa možno aj v amfiteátri v strede Európy. Poplatok je päťtisíc korún.
O využitie geografického stredu Európy bola ešte pred niekoľkými rokmi bitka. Plánovala sa tu výstavba parku Slovákov, neskôr európskej dediny, Slovenského centra európskej integrácie, či dokonca chrámu Európy. Nič z toho sa nerealizovalo. Gréta Kapsdorferová je presvedčená, že v turisticky atraktívnych štátoch by dokázali takéto miesto využiť a pritiahnuť množstvo turistov.
Odborníci sa zatiaľ nedohodli, na základe akých parametrov by sa malo stanoviť miesto, ktoré by mohlo byť považované za geografický stred Európy. Aj preto by všetky existujúce stredy mali niesť prívlastok „symbolický”. Odhaduje sa, že na starom kontinente je viac ako tridsať európskych stredov a pre každý z nich je to výborná príležitosť na prilákanie turistov.
Ako stred Európy sa pritom najčastejšie spomína práve Kostol sv. Jána v Kremnických Baniach, ale aj bod blízko obce Dilava v Zakarpatskej Ukrajine, či turistami navštevované miesto 11 kilometrov od Vilniusu. Bitka je však nielen o stred Európy, ale aj o stred Európskej únie. Do jej rozšírenia v roku 2004 sa zaň považovalo belgické Oignies, dnes túto úlohu prevzalo nemecké mestečko Siegen. Odvtedy v ňom turistov výrazne pribudlo.
Autor: eta