Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Ako prežiť horúčavy bez väčších problémov

Každý rok sa s pravidelnosťou opakujú letá plné horúčav, nesmierne vyčerpávajúce ľudský organizmus. Existuje možnosť, ako toto obdobie prežiť bez veľkých problémov. Jedným z najväčších problémov v v letných horúčavách je podcenenie dostatočného príjmu tek

utín. Počas horúceho leta by sme mali vypiť minimálne tri, až tri a pol litra vody denne. Voda je najdôležitejšou zložkou potravinového reťazca človeka. Jej nedostatok vedie k vážnemu poškodeniu ľudského organizmu už po niekoľkých dňoch. Ak straty tekutín výraznejšie presahujú ich príjem, môžu vznikať rôzne komplikácie: poruchy krvného obehu, svalové kŕče, bolesti hlavy, triaška, nevoľnosť, kolaps až tepelný šok.
Dve tretiny nášho tela tvorí voda. Odhaduje sa, že človek, ktorý váži 70 kg, jej má v sebe 50 litrov. Len malá časť sa nachádza v telesných tekutinách, napr. v krvi, v lymfe, v žalúdočnom, alebo črevnom obsahu, je to asi 15 litrov. Ostatných zhruba 30 litrov vody obsahujú tkanivá orgánov vo vnútri svojich buniek.
Voda v ľudskom organizme významne ovplyvňuje metabolizmus na všetkých úrovniach. Je nosičom minerálov, stopových prvkov a pod. Každá chemická reakcia v našom organizme sa deje vo vodnom prostredí. Voda transportuje živiny ku všetkým orgánom, zásobuje nervové cesty, udržiava správnu funkčnú a reprodukčnú schopnosť našich buniek, je potrebná na plnenie všetkých úloh našej krvi a lymfy, reguluje našu telesnú teplotu. Voda navyše pomáha neustále útočiace jedy v našom organizme vyplavovať cez obličky, črevá a pokožku.
Pitný režim, teda príjem a výdaj vody, by sa mal riadiť konštitúciou človeka, vekom, aktivitou organizmu a tiež vonkajším prostredím.
Práca a pohyb v teple vedú k veľkým stratám tekutín a minerálov potením. Následný nedostatok vody vyvoláva pocit smädu, prejaví sa suchosťou slizníc, únavnosťou, malátnosťou, spavosťou, poruchou koordinácie chôdze a pohybov, znížením kožného napätia, zrýchlením pulzu, poklesom krvného tlaku. U detí môžeme často pozorovať bolesti hlavy zavinené nedostatkom tekutín. Zvýšená spotreba tekutín pri telesnom zaťažení vyplýva z toho, že väčšina energie (až 75 %) sa mení na teplo a telesná teplota sa znižuje potením. Ak nedochádza k vyrovnaniu strát tekutín a minerálov, v organizme nastáva nadmerný úbytok tekutín, tzv. dehydratácia.
Pri dehydratácii nedostatku vody v našom organizme sa v cievach a tkanivách hromadia škodlivé látky, čo preťažuje látkovú výmenu a vylučovacie orgány. Keď chýba voda v tkanivách, krv a lymfa sa zahusťujú, oslabuje sa obranný systém tela, zlyháva prenos nervových impulzov, spomalí sa aj obnovovanie buniek a človek rýchlejšie starne. Nedostatkom vody sa zhusťuje krv, tým sa zníži tlak (môže to viesť až ku kolapsu) a aj zásobovanie tkanív kyslíkom. Zhustená krv viac zaťažuje srdce, zníži sa prietok vlásočnicami... Voda je tiež dôležitá ako hlavná zložka pri vylučovaní škodlivín obličkami a zároveň je najdôležitejšia pre termoregulačné procesy a chráni organizmus pred prehriatím.
Na deficit vody nás upozorní smäd. Smäd nie je správnym ukazovateľom, kedy máme piť. Keď máme pocit smädu, je neskoro. Ak telo hlási pocit smädu, je to už volanie na poplach. S postupujúcim vekom je totiž tento pocit čoraz slabší, starí ľudia ho takmer nepoznajú.
Pitie vody
Každý by sme si mali priebežne kontrolovať celý deň množstvo vypitej vody počas celého dňa. Je lepšie piť častejšie v malých dávkach, ako raz a veľa. Čím viac sa krv zahusťuje, tým ťažšie sa naše obličky vyrovnávajú s odpadovými produktmi. V ich kanálikoch sa usadzujú soli, až vznikajú obličkové kamene.
Napiť sa hneď ráno je veľmi užitočné. Zistíme, že sa cítime lepšie, pretože črevá sa prečistia, organizmus sa primerane zavlaží, postupne sa premyjú obličky a zlepší sa krvný obeh. Pitie veľkého množstva tekutín počas jedla sa však neodporúča. Prináša to viacero problémov - riedia sa tráviace šťavy a enzýmy, časť potravy sa splachuje zo žalúdka do čreva skôr, než bola dostatočne natrávená, do žalúdka sa dostáva vzduch, ktorý spôsobuje grganie. Toto všetko má za následok nielen poruchy trávenia, ale aj zhoršené využívanie energie. Preto je najlepšie prijímať tekutiny najneskôr pol hodiny pred jedlom a zhruba pol hodiny po jedle.
Nepodceňujme ani výber nápoja -- nemá dráždiť žalúdok a má sa dobre vstrebávať. Doporučená denná spotreba tekutín je 30-35 ml na kg hmotnosti tela pri bežnom zaťažení.
Nápoje, ktoré konzumujeme, by mali mať určité vlastnosti. Najmä v lete nesmú byť príliš studené. Chladené, až ľadové tekutiny sa v organizme správajú ako voda na rozpálenej platni -- zasyčia a vyparia sa. Okrem toho zhoršujú trávenie a môžu vyvolať aj zápal sliznice žalúdka. Vlažné nápoje prechádzajú telom postupne, a osviežia ho preto omnoho viac. Presladené limonády obsahujúce viac ako 2,5 % cukru síce chutia dobre, ale príliš zaťažujú žalúdok a želané osvieženie sa nedostaví. Cukor spomaľuje vstrebávanie vody a odníma telu tekutinu na svoje spracovanie. Ak im nevieme odolať, treba ich aspoň dvoj- až trojnásobne zriediť.
Džúsy vyberajme čo najmenej sladené a ochucované, pretože takéto obsahujú väčšinou rôzne organické kyseliny, napr. kyselinu citrónovú a konzervanty. Uprednostňujme jablkový, pomarančový, ríbezľový, hroznový, ananásový a paradajkový džús, pretože obsahujú dostatok horčíka, železa a draslíka.
Pivo obsahuje látky, ktoré podporujú tvorbu žalúdočných štiav, uľahčujú trávenie, dodávajú organizmu vitamíny skupiny B a horčiny, avšak pre každodenné pitie je vzhľadom na obsah alkoholu nevhodné.
Minerálne vody majú svoje klady aj zápory. Obsahujú minerálne látky, ktoré potrebuje organizmus na každom kroku. Ako bežný nápoj však nie je vhodné piť liečivé minerálne vody, ani vody s vysokým obsahom sodíka. Vhodné je piť minerálky s nízkou koncentráciou minerálov, aby sa zložením blížili hodnotám telových tekutín a minerálnych látok v krvi. Na bežné pitie sa odporúča obyčajná pramenitá voda chudobná na minerály. Veľmi presýtené nápoje oxidom uhličitým taktiež nie sú vhodné, lebo dráždia žalúdok, prekyslujú organizmus a bublinky vyvolávajú tlak na bránicu. Minerálne vody preto treba striedať a kombinovať s vodou, bylinkovými a ovocnými čajmi, alebo čerstvými šťavami.
Na každodenné dopĺňanie tekutín sú vynikajúce nesladené bylinkové alebo ovocné čaje. Čerstvé ovocné a zeleninové šťavy posilňujú náš organizmus. Obsahujú vitamíny, minerály, účinné fytoprodukty, majú výbornú chuť a sú osviežujúce. Vhodné nápoje dopĺňa aj vhodná strava. Pri veľkých horúčavách je dobré konzumovať najmä zeleninové a ovocné šaláty, ktoré tiež zabezpečia prísun tekutín. Vysoký podiel vody majú ovocie a plodová zelenina, z nich najmä melóny, broskyne, paradajky a uhorky.
Mlieko nie je nápoj. Je to potravina, ktorá vyžaduje zložité trávenie. Vypité mlieko sa najprv zrazí na tvaroh, aby sa mohli tráviť mliečne bielkoviny. Práve tieto bielkoviny a tuky obsiahnuté v mlieku spomaľujú vyprázdňovanie žalúdka, a tým v ňom zadržiavajú tekutinu. Mlieko teda nie je proti smädu, nemalo by sa používať ako nápoj, ale ako potravina.
Naučme sa prijímať dostatok vhodnej tekutiny v správny čas! Vyskúšajme si doma akúsi spätnú kontrolu nášho pitného režimu. Hneď ráno si pripravme do väčšej nádoby dennú dávku tekutiny (napr. 2 litre) a snažme sa toto množstvo do večera vypiť. Jednoduchým ukazovateľom či dodržujeme správny pitný režim, je ranný moč. Má byť svetlý a v dostatočnom množstve. Denne by sme mali vymočiť aspoň 1 liter.
Každá strata vody, ak nie je vyrovnaná pitím, znižuje výkonnosť a pocit dobrej pohody, preto je nutné venovať jej náhrade dostatočnú pozornosť.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  5. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  2. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  3. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  4. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  5. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  6. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  7. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  8. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 927
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 634
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 666
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 356
  5. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 938
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 763
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 116
  8. Excelentná novinka v Tescu 1 770

Blogy SME

  1. Ivan Beňovič: Burinu treba trhať s koreňom: Odchod Putina sám o sebe veľa nezmení
  2. Ján Škerko: Nebojte sa ruských záložníkov, to oni by sa mali báť
  3. Štefan Vidlár: Padla facka
  4. Anton Sládek: Bratislava - Jozefská ulica
  5. Tomáš Tenczer: Ženy nezarábajú menej ako muži
  6. Ľuboš Vodička: Veterné mlyny v Čechách a na Morave: Starý Poddvorov
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  8. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 430
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 11 533
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 179
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 036
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 164
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 465
  7. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 4 263
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 251
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

MY | TOP správy z regiónov

Prinášame výber TOP správ z regiónov.


23. sep
Kremnica.

Náklady majú byť 1,7 mil. eur.


SITA 23. sep

Tipni si a vyhraj, registrácia je grátis.


22. sep
Milan Veselý.

K prepúšťaniu zatiaľ nedošlo.


TASR 22. sep

Blogy SME

  1. Ivan Beňovič: Burinu treba trhať s koreňom: Odchod Putina sám o sebe veľa nezmení
  2. Ján Škerko: Nebojte sa ruských záložníkov, to oni by sa mali báť
  3. Štefan Vidlár: Padla facka
  4. Anton Sládek: Bratislava - Jozefská ulica
  5. Tomáš Tenczer: Ženy nezarábajú menej ako muži
  6. Ľuboš Vodička: Veterné mlyny v Čechách a na Morave: Starý Poddvorov
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  8. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 430
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 11 533
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 179
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 036
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 164
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 465
  7. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 4 263
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 251
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu